Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy organizacji i zarządzania placówką oświatową

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PZIO-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy organizacji i zarządzania placówką oświatową
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Zarządzanie oświatą

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

-Zdobycie podstawowej wiedzy o organizacji i zarządzaniu w kontekście specyfiki szkoły

-Poznanie przebiegu realizacji poszczególnych funkcji zarządczych

-Analizowanie wybranych metod i narzędzi stosowanych w zarządzaniu placówką oświatową

-Nabycie umiejętności praktycznych i rozwój kompetencji własnych w zakresie skutecznego zarządzania



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka, Internet, materiały udostępnione przez wykładowcę

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykłady/konwersatoria

w przypadku pracy zdalnej zajęcia online z wykorzystaniem platform Zoom, SM Teams; Moodle; poczta elektroniczna

Skrócony opis:

- przedmiot zainteresowań nauki o zarządzaniu i organizacji

- zarządzanie- istota i znaczenie

- podstawowe cele i funkcje zarządzania

- wybrane techniki i metody zarządzania

- organizacja- istota i uwarunkowani

-specyfika zarządzania szkołą

Pełny opis:

- Przedmiot zainteresowań nauki o zarządzaniu i organizacji

-Współczesne orientacje i koncepcje zarządzania, przegląd podstawowych pojęć

- Podstawowe funkcje zarządzania( planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie)

-Wybrane techniki i metody zarządzania. teoria, a praktyka

-Organizacja i jej otoczenie

- szkoła- istota i uwarunkowania jej funkcjonowania

- Dyrektor szkoły,skutecznym menadżerem

- Zadania i kompetencje dyrektora szkoły

- Umiejętności i predyspozycje przywódcze

Literatura:

A. Stabryła, J. Trzcieniecki (red.), Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki, Warszawa 1986.

M. Bielski, Organizacje. Istota, struktura, procesy, Łódź 1992.

J. Penc, Strategie zarządzania, Warszawa 1994.

R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996.

W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją, Warszawa 1997.

S.P. Robbins, Zasady zachowania w organizacji, Warszawa 2000.

R.W. Griffin, Podstawy organizacji i zarządzania, Warszawa 2002.

J.Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Warszawa 2002.

A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2006.

K. Karbowiak, B. Wyrzykowska, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa 2009.

S. Banaszak, Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2011.

J. Śmietańska, Talent menedżerski w oświacie, Poznań 2016.

J. Szafran, Menadżer - przywódca. Uwagi o roli dyrektorów szkół w zarządzaniu zmianami, Studia Edukacyjne 2014, nr 32, 147-167.

J. Szafran, Szkolni protagoniści. Predyspozycje i kompetencje kierownicze, Poznań 2019.

Efekty uczenia się:

- Zna podstawy teoretyczne i posługuje się słownictwem specjalistycznym z zakresu zarządzania i organizacji

- Wykorzystuje wiedzę i umiejętności by sprawnie rozpoznawać, diagnozować i rozwiązywać problemy organizacyjne

- Korzysta ze zdobytej wiedzy dla zwiększenia własnej efektywności

- Rozumie mechanizmy, prawidłowości i instrumenty sprawnego i efektywnego zarządzania

- Zna możliwościami praktycznego wykorzystania założeń nauki o zarządzaniu i organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki instytucji edukacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne/ projekt

Kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Radoła
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Radoła
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)