Podstawy organizacji i zarządzania placówką oświatową
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PZIO-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy organizacji i zarządzania placówką oświatową |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Zarządzanie oświatą |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | -Zdobycie podstawowej wiedzy o organizacji i zarządzaniu w kontekście specyfiki szkoły -Poznanie przebiegu realizacji poszczególnych funkcji zarządczych -Analizowanie wybranych metod i narzędzi stosowanych w zarządzaniu placówką oświatową -Nabycie umiejętności praktycznych i rozwój kompetencji własnych w zakresie skutecznego zarządzania |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka, Internet, materiały udostępnione przez wykładowcę |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykłady/konwersatoria w przypadku pracy zdalnej zajęcia online z wykorzystaniem platform Zoom, SM Teams; Moodle; poczta elektroniczna |
Skrócony opis: |
- przedmiot zainteresowań nauki o zarządzaniu i organizacji - zarządzanie- istota i znaczenie - podstawowe cele i funkcje zarządzania - wybrane techniki i metody zarządzania - organizacja- istota i uwarunkowani -specyfika zarządzania szkołą |
Pełny opis: |
- Przedmiot zainteresowań nauki o zarządzaniu i organizacji -Współczesne orientacje i koncepcje zarządzania, przegląd podstawowych pojęć - Podstawowe funkcje zarządzania( planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie) -Wybrane techniki i metody zarządzania. teoria, a praktyka -Organizacja i jej otoczenie - szkoła- istota i uwarunkowania jej funkcjonowania - Dyrektor szkoły,skutecznym menadżerem - Zadania i kompetencje dyrektora szkoły - Umiejętności i predyspozycje przywódcze |
Literatura: |
A. Stabryła, J. Trzcieniecki (red.), Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki, Warszawa 1986. M. Bielski, Organizacje. Istota, struktura, procesy, Łódź 1992. J. Penc, Strategie zarządzania, Warszawa 1994. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996. W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją, Warszawa 1997. S.P. Robbins, Zasady zachowania w organizacji, Warszawa 2000. R.W. Griffin, Podstawy organizacji i zarządzania, Warszawa 2002. J.Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Warszawa 2002. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2006. K. Karbowiak, B. Wyrzykowska, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa 2009. S. Banaszak, Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2011. J. Śmietańska, Talent menedżerski w oświacie, Poznań 2016. J. Szafran, Menadżer - przywódca. Uwagi o roli dyrektorów szkół w zarządzaniu zmianami, Studia Edukacyjne 2014, nr 32, 147-167. J. Szafran, Szkolni protagoniści. Predyspozycje i kompetencje kierownicze, Poznań 2019. |
Efekty uczenia się: |
- Zna podstawy teoretyczne i posługuje się słownictwem specjalistycznym z zakresu zarządzania i organizacji - Wykorzystuje wiedzę i umiejętności by sprawnie rozpoznawać, diagnozować i rozwiązywać problemy organizacyjne - Korzysta ze zdobytej wiedzy dla zwiększenia własnej efektywności - Rozumie mechanizmy, prawidłowości i instrumenty sprawnego i efektywnego zarządzania - Zna możliwościami praktycznego wykorzystania założeń nauki o zarządzaniu i organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki instytucji edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne/ projekt Kryteria oceniania: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Radoła | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Radoła | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.