Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika zabawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PZAB-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika zabawy
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, Pedagogika, socjoterapia i promocja zdrowia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą

2. Przekazanie wiedzy na temat roli zabawy w życiu dziecka i jej funkcji.

3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

4. Kształcenie umiejętności programowania i planowania zabaw dla dzieci i młodzieży.

5. Wdrażanie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą.

6. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw dla dzieci i młodzieży.

7. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Przedmiot: Pedagogika zabawy realizowany jest podczas 15 godzin wykładów oraz 15 godzin konwersatorium.

Pełny opis:

Pedagogika zabawy - metodyka pracy z grupą.

Teorie oraz klasyfikacja zabaw

Rola zabawek w pracy pedagoga

Wprowadzenie do zabaw- główne zasady zabawy

Zastosowanie zabaw w pracy pedagogicznej

Sporządzanie scenariuszy zabaw z dziećmi i młodzieżą

Literatura:

• Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

• Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

• Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

• Jachimska Małgorzata (red.), Grupa bawi się i pracuje, Wyd. Uzus, Wałbrzych 1994

• Portmann Rosemarie, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Jedność, Kielce 2004

• Portmann Rosemarie, Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999

• Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 1, Jedność, Kielce 2001

• Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 2, Jedność, Kielce 2001

• Vopel W. Klaus, Gry i zabawy interakcyjne, część 1-4, Jedność, Kielce 2005

Efekty uczenia się:

1. Student zna podstawy pedagogiki zabawy.

2. Student objaśnia rolę zabawy w życiu człowieka

3. Student rozróżnia i wskazuje funkcje zabawy

4. Student rozróżnia rodzaje zabaw

5. Student potrafi zorganizować i zaplanować zabawę

6. Student sporządza scenariusz zabaw z wybraną grupą

7. Student potrafi bawić się z grupą dzieci

8. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.

9.Student potrafi komunikować się z grupą i organizować pracę w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne sprawdzające wiedzą podaną na wykładach, ocena sporządzonych scenariuszy zabaw z dziećmi i młodzieżą oraz aktywność i obecność na konwersatoriach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Ewelina Milart
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Aleksandra Załustowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Załustowicz
Prowadzący grup: Anna Klichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Załustowicz
Prowadzący grup: Anna Ratajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)