Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PSKS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kształcenia
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika Specjalna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

W trakcie kursu student zapozna się z podstawowymi teoriami i badaniami na temat psychologii kształcenia. Teorie związane z psychologią kształcenia zostaną przedstawione z perspektywy psychorozwojowej i w kontekście procesów poznawczych. Zostaną przedstawione sposoby badania procesu uczenia oraz możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznych sytuacjach społecznych oraz do optymalizacji własnych doświadczeń edukacyjnych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

w sytuacji praca zdalnej wykorzystanie platform internetowych MS Teams i Moodle

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć można uzyskać w bibliotece, czytelni, na wskazanych stronach internetowych oraz w materiałach przekazanych przez wykładowcę.(jarmuzek@amu.ed.upl)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład: wykład uczestniczący, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie lub grupowo

Konwersatorium: dyskusja, zadania

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z wykładowcą: 30h: 15h wykładu, 15h konwersatorium

Praca własna studenta:

1) czytanie literatury 25h

2) przygotowanie do zajęć 15h,

3) przygotowanie projektu zaliczeniowego z konserwatorium 20h

4) przygotowanie do egzaminu: 20h

SUMA GODZIN 100

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii kształcenia oraz wskazanie na znaczenie nauczania i wychowania w rozwoju jednostki na różnych etapach jej życia. W ramach wykładu prezentowane są główne teorie uczenia się, elementy psychologii kształcenia, uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania, omawiane są kwestie dotyczące adaptacji uczniów do warunków szkolnych, a także trudności i błędy wychowawcze.

Ćwiczenia wskazują na możliwości praktycznego wykorzystania w procesach edukacyjnych wiedzy z zakresu psychologii rozwoju, psychologii uczenia się i pamięci, psychologii motywacji. W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z tradycyjnym oraz alternatywnymi modelami edukacji, a także zagrożeniami i trudnościami, jakie mogą pojawić się w edukacji oraz sposobami działania w sytuacjach problemowych.

Pełny opis:

Zakres i zadania psychologii kształcenia oraz jej podstawowe problemy teoretyczne

Koncepcje uczenia się: L. Wygotskiego, J. Brunera, R. Schaffera, D. Wooda, R. Feuersteina

Uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji

Czynniki warunkujące efektywne uczenie się (strategie poznawcze i metapoznawcze)

Strategie pracy nauczyciela z uczniem

Wspomaganie motywacji do uczenia się

Pomiar efektów uczenia się

Formułowanie celów uczenia się

Zasady konstruowania programów wspomagających uczenie się

Zastosowanie psychologii kształcenia dla rozwiązywania problemów praktycznych

Literatura:

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2017.

Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk, GWP, 2003

Sokołowska E., Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, Warszawa, WAPS, 2013

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Gdańsk, GWP, 2012

Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań, Zysk i Spółka

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz, WUKZ

Mietzel, G., Psychologia dla nauczycieli, Gdańsk, GWP

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI

K_U06 1: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie.

K_U11 1: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój.

KOMPETENCJE

K_K06 1: Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych.

K_K11 1: Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników rozwojowych. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wiek. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.

WIEDZA

K_W06 1: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką.

K_W11 1: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia. Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Jest świadomy/a czynników ułatwiających i zakłócających proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny. W sytuacji edukacji zdalnej egzamin przeprowadzony poprzez platformę w formie pytań

Konwersatorium: obecność, aktywność, projekt zaliczeniowy

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii kształcenia

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii kształcenia

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii kształcenia

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami z zakresu psychologii kształcenia

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami z zakresu psychologii kształcenia

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii kształcenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Jarmużek, Julia Sienkiewicz-Wilowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Jarmużek, Julia Sienkiewicz-Wilowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)