Praca socjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PRSO-11-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, specjalność: poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć dotyczących pracy socjalnej oraz jej strategii. Pogłębienie i rozszerzenie wiedzy na temat genezy pomocy społecznej w Polsce. Uporządkowanie wiedzy na temat miejsca pracy socjalnej w systemie pomocy społecznej i jej roli w aktywizacji klientów. Aksjologiczne i prawne podstawy pracy socjalnej. C2 Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji w pracy socjalnej w szczególności: Streetworking, Empowerment, Podejście sieciowe, Lobbing, mediacje, asystentura rodziny. C3 Rozwinięcie zdolności doboru odpowiednich metod, technik do rozwiązania określonych problemów. C4 Rozwinięcie wrażliwości na potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz stosowanie zasad etyki zawodowej. C4 Wyrobienie umiejętności komunikacji i pracy z osobą podopieczną, jak również z przedstawicielami instytucjonalnymi. C5 Wyrobienie umiejętności interpretowania zebranych materiałów empirycznych na podstawie źródeł literaturowych. C6 Rozwinięcie umiejętności rozwiązywania kazusów z zakresu pracy socjalnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z problematyką pracy socjalnej oraz możliwościami jej wykorzystywania w kontekście rozwiązywania rozmaitych problemów społecznych. |
Pełny opis: |
1. Zapoznanie z podstawowymi instytucjami i gałęziami pracy socjalnej; omówienie zagadnienia kwestii społecznych a problemów społecznych (teorie wyjaśniające powstawanie problemów społecznych). 2. Zapoznanie z miejscem pracy socjalnej w systemie pomocy społecznej i jej rola w aktywizacji klientów oraz z aksjologicznymi i prawnymi podstawami pracy socjalnej. Geneza pomocy społecznej w Polsce. Charakterystyka zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi oraz mechanizmów ich powstawania. 3. Przedstawienie nowych koncepcji pracy socjalnej: streetworking, empowerment, podejście sieciowe, lobbing, mediacje, asystentura rodziny. 4. Podjęcie próby projektowanie własnych rozwiązań dla określonego przypadku diagnostycznego. 5. Opracowanie rozwiązań indywidualnych przypadków na podstawie źródeł literaturowych 6. Zapoznanie studenta z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami, z których może pozyskiwać nowe informacje |
Literatura: |
T. Kaźmierczak, Praca socjalna. Między upośledzeniem społecznym a obywatelskością, rozdział III, Katowice 2006. S. Pawlas-Czyż, Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007. T. Kamiński, O pożytku z wykluczonych – parę prowokacyjnych uwag politologa, w: K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska (red.), Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010. R. Opora, Prewencja w systemie probacji. Złożoność pojęcia efektywności instytucji kurateli sądowej, „Probacja” - 2010 nr 3-4, s. 24-35. M. Gawęcka, Prewencja w systemie probacji. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, „Probacja” - 2010 nr 3-4, s. 54-70. K. Poręska, Wsparcie społeczne w warunkach izolacji jako wyznacznik skutecznej readaptacji, „Probacja” - 2009 nr 2, s. 49-58. A. Fidelus, Prewencja w systemie probacji. Integracja społeczna podstawą procesu readaptacji byłych przestępców, „Probacja” - 2009 nr, s. 37-48. P. Stępniak, Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania, „Opieka –Wychowanie -Terapia”. – 1999, nr 2, s. 35-42. D. Urbaniak-Zając, Czy praca socjalna może/powinna zastąpić resocjalizację? Uwagi polemiczne, „Opieka – Wychowanie – Terapia”. – 2000, nr 1, s. 22-28. A. Nowak, Mediacja w postępowaniu z nieletnimi, Chowanna. - R. 49, T. 2 (27), 2006, s. 116-125. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. B. Czarnecka – Dzialuk, D. Wójcik (red.), Mediacja. Nieletni przestępcy i ich ofiary, Warszawa 1999. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dn. 23.12.2004 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich z dnia 18 maja 2001 r.(Dz.U.Nr 56, poz. 591). |
Efekty uczenia się: |
11-PSRS-11-s_01 Zna, rozumie i porządkuje pojęcia dotyczące pracy socjalnej, wyjaśnia genezę pomocy społecznej i mechanizmy wyłaniania problemów społecznych, zna aksjologiczne i prawne podstawy pracy socjalnej. 11-PSRS-11-s_02 Definiuje i rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi oraz zna mechanizmy ich powstawania. 11-PSRS-11-s_03 Stosuje wybrane formy i metody pracy z osobami wymagającymi socjalnej interwencji. 11-PSRS-11-s_04 Proponuje odpowiednie koncepcje i wykorzystuje metody do określonego problemu. 11-PSRS-11-s_05 Rozpoznaje problemy istniejące, w środowiskach życia człowieka, stosuje wybrane formy i metody pracy z osobami wymagającymi socjalnej interwencji. 11-PSRS-11-s_06 Korzysta ze źródeł literaturowych. 11-PSRS-11-s_07 Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka. 11-PSRS-11-s_08 Rozwiązuje indywidualne przypadki (kazusy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nymś-Górna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nymś-Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.