Profilaktyka psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PRP-11-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Poradnictwo i Pomoc Psychopedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C 1 - Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu profilaktyki psychopedagogicznej. C2 – Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wiedzy na temat zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. C3 – Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat celów, form, metod, technik i strategii stosowanych w profilaktyce psychopedagogicznej. C4 – Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad projektowania zajęć profilaktycznych. C5 – Kształtowanie u studentów/ek umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć profilaktycznych, C6 – Przekazanie wiedzy na temat zasad opracowywania programów profilaktycznych, C 7 – Zapoznanie studentów z zasadami ewaluacji programów profilaktycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W roku akademickim 2019/2020 i 2020/2021 przedmiot prowadzony jest zdalnie na platformie Moodle i Teams |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu pedagogiki |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.wse.amu.edu.pl Teams Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja online Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach online |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 5 Przygotowanie do zajęć- 10 Czytanie wskazanej literatury- 15 Przygotowanie pracy pisemnej, prezentacji- 15 Przygotowanie projektu- 15 Suma- 60 h Punkty ECTS- 2 |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy profilaktyki psychopedagogicznej Geneza rozwoju profilaktyki w Polsce i na świecie Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży- omówienie koncepcji i charakterystyka Kryteria oddziaływań profilaktycznych w środowisku lokalnym Zasady projektowania zajęć profilaktycznych Etapy tworzenia programu profilaktycznego oraz ewaluacja programów profilaktycznych Zasady etyczne pracy profilaktycznej |
Literatura: |
B. Jankowiak, Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży, Poznań 2017. A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak, Młodzież między ochroną a ryzykiem: wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, Poznań 2017. J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000 www.profilaktyk.org www.wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/profilaktyka-spoleczna www.autorytet.org www.ore.edu.pl programy rekomendowane.pl www.parpa.pl www.kbpn.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie teoretyczne podstawy profilaktyki psychologiczno – pedagogicznej - P7S_WG Charakteryzuje zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży-P7S_WK Potrafi prawidłowo dobrać kryteria oddziaływań profilaktycznych- P7S_UW Zna i stosuje zasady projektowania zajęć profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK Posiada umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć profilaktycznych-P7S_UW, P7S¬_UK Potrafi opracować program profilaktyczny oraz dokonywać ewaluacji programów profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK Zna i stosuje zasady etyczne działania pedagoga w obszarze profilaktyki- P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.