Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PRP-11-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka psychopedagogiczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poradnictwo i Pomoc Psychopedagogiczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C 1 - Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu profilaktyki psychopedagogicznej.

C2 – Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wiedzy na temat zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.

C3 – Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat celów, form, metod, technik i strategii stosowanych w profilaktyce psychopedagogicznej.

C4 – Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad projektowania zajęć profilaktycznych.

C5 – Kształtowanie u studentów/ek umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć profilaktycznych,

C6 – Przekazanie wiedzy na temat zasad opracowywania programów profilaktycznych,

C 7 – Zapoznanie studentów z zasadami ewaluacji programów profilaktycznych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2019/2020 i 2020/2021 przedmiot prowadzony jest zdalnie na platformie Moodle i Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu pedagogiki

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

www.wse.amu.edu.pl

Teams

Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja online

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach online

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 5

Przygotowanie do zajęć- 10

Czytanie wskazanej literatury- 15

Przygotowanie pracy pisemnej, prezentacji- 15

Przygotowanie projektu- 15

Suma- 60 h

Punkty ECTS- 2

Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy profilaktyki psychopedagogicznej

Geneza rozwoju profilaktyki w Polsce i na świecie

Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży- omówienie koncepcji i charakterystyka

Kryteria oddziaływań profilaktycznych w środowisku lokalnym

Zasady projektowania zajęć profilaktycznych

Etapy tworzenia programu profilaktycznego oraz ewaluacja programów profilaktycznych

Zasady etyczne pracy profilaktycznej

Literatura:

B. Jankowiak, Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży, Poznań 2017.

A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak, Młodzież między ochroną a ryzykiem: wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, Poznań 2017.

J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000

www.profilaktyk.org

www.wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/profilaktyka-spoleczna

www.autorytet.org

www.ore.edu.pl

programy rekomendowane.pl

www.parpa.pl

www.kbpn.gov.pl

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie teoretyczne podstawy profilaktyki psychologiczno – pedagogicznej - P7S_WG

Charakteryzuje zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży-P7S_WK

Potrafi prawidłowo dobrać kryteria oddziaływań profilaktycznych- P7S_UW

Zna i stosuje zasady projektowania zajęć profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK

Posiada umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć profilaktycznych-P7S_UW, P7S¬_UK

Potrafi opracować program profilaktyczny oraz dokonywać ewaluacji programów profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK

Zna i stosuje zasady etyczne działania pedagoga w obszarze profilaktyki- P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Projekt

Prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matysiak-Błaszczyk
Prowadzący grup: Agata Matysiak-Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Joanna Nawój-Połoczańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Agata Matysiak-Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Agata Matysiak-Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)