Prawna ochrona rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PROR-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawna ochrona rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem przeprowadzenia zajęć przedmiotu "Prawna ochrona rodziny" jest: C1 poszerzenie wiedzy studenta w zakresie zagadnień, pojęć i instytucjam prawa, a w szczególności z regulacjami prawa rodzinnego, prawa dotyczącego rodziny i prawa opiekuńcze , regulacji ustawy o wspieraniu rodziny I systemie pieczy zastepczej oraz ich miejscem w systemie obowiązującego prawa. C2 wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą problemów z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, regulacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastepczej oraz ukształtowanie praktycznych umiejętności wykorzystania przedmiotowych zagadnień w pracy z dzieckiem i rodziną. C3 ukazanie charakterystycznych dla tej gałęzi prawa instytucji oraz poszerzenie wiedzy na temat procedur postępowania przed sądami oraz organami administracji zmierzających do ochrony i wsparcia dziecka i jego rodziny. C4 zdobycie i poszerzenie przez studenta umiejętności posługiwania się tekstem prawnym, poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz zastosowania uzyskanej wiedzy przy rozwiązywaniu problemów z którymi mogą się spotkać w przyszłej pracy zawodowej. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W roku akademickim 2020/2021 w semestrze zimowym i letnim przedmioty odbywają się zdalnie. W pozostałych latach kształcenie na WSE latach z reguły odbywało się bez e – learningu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotu wiedza o społeczeństwie (poziom szkoły średniej) i zagadnień wstępnych z zakresu prawa. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały z zajęć studenci otrzymują w formie elektronicznej (prezentacje, akty prawne, orzecznictwo, wzory pism procesowych) na pocztę elektroniczną. Materiały znajdują się na Platformie Teams oraz przesyłane sa studentom za pośrednictwem poczty USOS. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacja mutimedialną Dyskusja Prace z tekstem Analiza przypadków Rozwiązywanie kazusów Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny kontaktowe (W) 15h Przygotowanie do zajęć 10h Czytanie literatury 5h Przygotowanie pracy pisemnej/pisma procesowego 5h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia 10h Praca nad analiza aktów prawnych 5h Suma = 50 h Liczba pkt ECTS 2 |
Skrócony opis: |
Kurs poszerza wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień prawa * problematyka dotycząca małżeństwa * pochodzenie dziecka * problematyka opieki i kurateli * władza rodzicielska i podstawy ingerencji w jej wykonywanie * piecza zastępcza * postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych i opieki nad dzieckiem, * problem wsparcia rodziny przez organy pomocy społecznej : świadczenia pieniężne i niepieniężne |
Pełny opis: |
Kurs poszerza wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnienia, koncepcje i zasady prawa, prawa rodzinnego i prawa socjalnego: * problematyka dotycząca małżeństwa :zawarcie związku małżeńskiego, przeszkody małżeńskie, stosunki majątkowe małżeńskie, unieważnienie związku małżeńskiego, separacja, rozwód(przesłanki i przyczyny rozwodu oraz jego skutki prawne) * pochodzenie dziecka: ustalanie macierzyństwa, sposoby ustalania ojcostwa (domniemanie ojcostwa, uznanie dziecka, sądowe ustalenie ojcostwa), * problematyka opieki i kurateli: kwestia ubezwłasnowolnienia, obowiązki opiekuna i kuratora, zwolnienie z opieki, rodzaje kurateli; * władza rodzicielska (wykonywanie władzy rodzicielskiej, podstawy ingerencji w jej wykonywanie: ograniczenie, zawieszenie i pozbawienie) * piecza zastępcza : rodzaje pieczy zastępczej, przesłanki umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej; * postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych i opieki nad dzieckiem, * problem wsparcia rodziny przez organy pomocy społecznej : świadczenia pieniężne i niepieniężne |
Literatura: |
− S.L. Stadniczeńki (red.), Konwencja o prawach dziecka – wybór zagadnień (artykuły i komentarze), Warszawa 2015 − M. Andrzejewski (red.), K.Jadach Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2018 − M. Andrzejwski, T.Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze. Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2020 − J.Grzelińska, Rozwód i separacja pomiędzy małżonkami, Warszawa 2010 − A.Bodnar, A.Gójska,J.Ignaczewski, L. Kuziak, A.Śledzińska-Simon, R.Zegadło, Władza rodzicielska I kontakty z dzieckiem, Sądowe komentarze tematyczne, Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2019 − J.Ignaczewski (red.), Alimenty. Sądowe komentarze tematyczne, Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2016 − H.Haak, Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004 − I.Kleniewska. Praktyka sądowa w zakresie ustanawiania i nadzorowania opieki dla osoby ubezwłasnowolnionej calkowicie. [w:] Prawo w działaniu nr 2008/4 https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=.Kleniewska.+Praktyka+s%C4%85dowa+w+zakresie+ustanawiania+i+nadzorowania+opieki+dla+osoby+ubezw%C5%82asnowolnionej+calkowicie.+%5Bw:%5D+Prawo+w+dzia%C5%82aniu+nr+2008/4&ie=UTF-8&oe=UTF-8 − Z. Radwański, Prawo cywilne – część ogólna C.H.Beck W-wa, wiele wydań − I.Sierpowska, Pomoc społeczna. Komentarz, Wyd Wolters Kluewer Polska, Warszawa 2020 − P.Mrozek, Świadczenia rodzinne. Procedura i zasady przyznawania prawa do świadczeń rodzinnych w praktyce, C.H.Beck Warszawa, 2017. − L.Gardocki, Prawo karne, C.H.Beck Warszawa, wiele wydań. − J.Rajewska de Mezer The Place of Family Mediation as a Form Of Support and Protection of Children’s Rights in Social Assistance Activities [w:] Czech and Slovak Social Work ERIS Journal Summer Issue 4/2020, s.87-102 − H. Karaszewska, J. Rajewska de Mezer, E. Silecka-Marek, Increasing Role of Mediation in Conflict Resolution in the Family[w:] Studia Edukacyjne nr 53/2019. http://cse.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2020/01/53.pdf − J.Rajewska de Mezer, praca socjalna i poradnictwo prawne w pomocy rodzinom dysfunkcyjnym , [w:] Studia Edukacyjne nr 42/2016 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21593/1/SE%2042%202016_Joanna_Rajewska_De_Mezer.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student: • rozumie znaczenie regulacji prawa rodzinnego, opiekuńczego i dotyczącego rodziny oraz prawa socjalnego dla kształtowania stosunków społecznych i budowy systemu ochrony rodziny będącej elementem konstytuującym społeczeństwo oraz wychowującego się w niej dziecka • zna znaczenie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i instytucja prawa, ze szczególnym uwzględnieniem prawa rodzinnego, opiekuńczego i dotyczącego rodziny i prawa socjalnego- występujące w pracy pedagoga. • rozpoznaje i definiuje występujące w pracy pedagoga problemy z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego i socjalnego związanych z ochroną rodziny • posiada umiejętność: systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa rodzinnego i opiekuńczego, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla wsparcia jednostki i rodziny m.in. w procesie wychowania, profilaktyce predeliktualnej i postdeliktualnej • posiada umiejętność: wyinterpretowania z przepisu prawnego normy prawnej; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa, prawa rodzinnego i opiekuńczego wykorzystywanymi w prowadzeniu oddziaływań wychowawczych. • obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w pracy zespołowej podczas zajęć oraz potrafi pracować w grupie przy projektowaniu rozwiązań zadanych problemów i kazusów • posiada wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: egzamin ustny , dyskusja w grupach, rozwiązywanie kazusów i formułowanie pism procesowych Kryteria oceniania: 5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajewska de Mezer | |
Prowadzący grup: | Joanna Rajewska de Mezer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępniak | |
Prowadzący grup: | Piotr Stępniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępniak | |
Prowadzący grup: | Marek Andrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępniak | |
Prowadzący grup: | Marek Andrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.