Podstawy psychopatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PPS-1RS-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychopatologii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Resocjalizacja |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1.1. Przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach związanych z obszarem psychopatologii 1.2. Poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania osób w określonych obszarach z uwagi na zaburzenia i dysfunkcje, ze szczególnym uwzględnieniem przyszłych miejsc pracy absolwentów resocjalizacji, 1.3. Rozwijanie wiedzy na temat specyfiki danych zaburzeń czy dysfunkcji. 1.4. Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy na temat czynników z obszaru profilaktywki psychopatologii. 1.5. Pogłębianie refleksji na temat konieczności stosowania zasad etycznych w pracy z osobami zaburzeniami i/lub dysfunkcjami |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w bibliotece UAM, w internecie, na podanych - podczas zajęć - stronach internetowych. W przypadku ewentualnego braku dostępności danej pozycji z literatury, gotowość prowadzącego przedmiot do udzielenia pomocy (wskazanie bibliotek, udostępnienie literatury). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład informacyjny (konwencjonalny), problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia oparte o wykorzystanie dostępnych źródeł wiedzy ( filmy, materiały archiwalne, teksty źródłowe, dokumenty, Internet). Studium przypadku. Metody projektowania działań. Dyskusje. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 wykładów 15 ćwiczeń Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie projektu 10 Zapoznanie z materiałem wizualnym 5 Przygotowanie do zaliczeń 20 Suma 115h ECTS 4 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychopatologią. W szczególności akcent zostanie położony na te aspekty funkcjonowania osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, z kórymi przyszły absolwent może spotkać się w swojej pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i definicje z obszaru psychopatologii. 2. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych 3. Choroby afektywne - geneza, rozpowszechnienie, rokowanie - dostępne formy wsparcia osób chorych - samobójstwa. 4. Zaburzenia nerwicowe - geneza, obraz kliniczny - rozpowszechnienie, rokowanie - zaburzenia lękowe w literaturze i filmach – wybrane przykłady 5. Zaburzenia pod postacią somatyczną - somatyzacje, - zaburzenia bólowe, - hipochondria, - zaburzenia dysmorficzne, 6. Schizofrenie - geneza, obraz kliniczny - analiza obrazu klinicznego wybranej postaci choroby na przykładzie filmu fabularnego oraz nagrań osób chorych - rozpowszechnienie, rokowanie, - twórczość osób chorych |
Literatura: |
red. Bilikiewicz A. Psychiatria dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Seligmann M., Walker E, Rosenhan D. (2003) Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka, Cierpiałkowska, L. (2008). Psychopatologia. Wydawnictwo: Scholar. Kepiński, A. Melancholia. Wydanie dowolne. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Podać definicje - wąskie i szerokie psychopatologii, psychologii klinicznej. Wymienić i opisać przyczyny zaburzeń psychicznych; scharakteryzować ich obraz kliniczny oraz podać zakres oddziaływań – z uwagi na zakres wykształcenia formalnego. Wskazać oczekiwane kompetencje konieczne w obszarze psychopatologii. Wykazywać gotowość do rozwoju własnych kompetencji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki i profesjonalizmu w pracy pedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
forma zaliczenia: zaliczenie z oceną ćwiczeń i wykładów 5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.