Podstawy pedagogiki czasu wolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PPC-2ASL-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki czasu wolnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego - Nabycie podstawowych umiejętności animatora czasu wolnego - Nabycie umiejętności projektowania zajęć w ramach konstruktywnego organizowania czasu wolnego dla różnych kategorii osób - Utrwalenie świadomości znaczenia form spędzania czasu wolnego, optymalnych dla rozwoju jednostki |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i pedagogiki ogólnej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | praca z książka, dyskusja, prezentacja multimedialna |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z przedmiotem zainteresowań pedagogiki czasu wolnego oraz ze stosowanymi podstawowymi pojęciami. Ponadto studenci zyskają wiedzę na temat różnorodnych konstruktywnych możliwości organizacji czasu wolnego dla różnych grup wiekowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia obejmują podbudowę teoretyczną dla rozważań na temat czasu wolnego dzieci, młodzieży i osób dorosłych (definicje, cele, funkcje, formy czasu wolnego). Stanowią inspirację do pogłębienia wiedzy na temat różnorodnych konstruktywnych możliwości organizacji czasu wolnego (dla różnych grup wiekowych) oraz ich współtworzenia i doświadczenia. Są także okazją do podkreślenia wagi stosowania zasad umiejętnego gospodarowania własnym czasem oraz znaczenia wychowania do czasu wolnego. |
Literatura: |
Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny jako środowisko życia: perspektywa pedagogiczna: wybrane problemy, Warszawa 2016. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2014. Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, Poznań 2002. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012. Walczak M., Wychowanie do wolnego czasu, Zielona Góra 1994. Winiarski R. (red.), Rekreacja i czas wolny: studia humanistyczne, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać przedmiot zainteresowania i zakres pedagogiki czasu wolnego - scharakteryzować czas wolny w różnych jego aspektach i funkcjach - wymienić umiejętności niezbędne w pracy animatora czasu wolnego - zaprojektować scenariusz zajęć dla określonej kategorii osób w ich czasie wolnym |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena części pisemnej i praktycznej zadania na zaliczenie przedmiotu obserwacja i ocena trafności wypowiedzi studentów podczas konwersatoriów |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Włodarczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Włodarczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.