Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Rola asertywności w pracy pedagoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PFRA-L-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Rola asertywności w pracy pedagoga
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika II rok I stopnia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Utrwalenie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu asertywności

Wykształcenie umiejętności posługiwania się mechanizmami związanymi z postawami życiowymi w tłumaczeniu i interpretowaniu życia społecznego

Rozwinięcie umiejętności analizy wpływu różnych sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie ludzi

Nabycie przez studentów umiejętności wyjaśniania ludzkiego zachowania z perspektywy posiadanych postaw życiowych

Nabycie umiejętności diagnozowania sytuacji społecznych w kontekście poziomu asertywności w życiu człowieka

Wykształcenie umiejętności uruchamiania zasobów oraz zachowań asertywnych w różnych trudnych sytuacjach pedagogicznych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

czytelnia, biblioteka, internet, materiały od wykładowcy (jarmuzek@amu.ed.upl)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład uczestniczący, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie lub grupowo, gry społeczne

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15h

Praca własna studenta

1) czytanie literatury 7,5h

2) przygotowanie do zajęć, refleksja własna 7,5h

3) napisanie pracy zaliczeniowej 5h

SUMA GODZIN 35

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student przyswoi podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu asertywności.

Pełny opis:

Asertywność jako postawa życiowa. Definicja asertywności

Człowiek jako istota społeczna. Główne motywy społeczne. Indywidualny poziom asertywności

Zagadnienie wpływu społecznego. Wpływ społeczny a postawy życiowe

Grupa społeczna a zachowania społeczne. Rola treningu społecznego

Procesy grupowe a wcześniejsze doświadczenia życiowe. Jak pracować nad własną asertywnością

Konformizm społeczny. Rola nacisku społecznego w pracy pedagoga.

Mechanizmy zmiany postawy. Zgodność zachowania z postawą. Rola rozwoju osobistego w pracy pedagoga

Asertywna komunikacja. Rola monologu wewnętrznego.

Wyzwana zawodowe pedagoga. Czynniki chroniące przed wypaleniem.

Sytuacje trudne: jak asertywnie reagować w sytuacji presji, konfliktu. Jak skutecznie odmawiać

Relacje w pracy. W jaki sposób budować autorytet? Jak pracować z grupą, rodzicami i współpracownikami?

Obrona przed agresją i manipulacją.

Decyzje życiowe i zawodowe – czy zawsze muszę być asertywny?

Zachowania prospołeczne i asertywne – jak uczyć ich innych

Jak skutecznie wpływać na innych?

Literatura:

Hulewska, Asertywność w ćwiczeniach, Samo Sedno, Warszawa, 2014

M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2012

J. Stewart, (red.),. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008r.

A. Wróbel, Asertywność na co dzień, Samo Sedno, Warszawa, 2011

T. Zubrzycka-Maciąg, Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2011

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z zakresu asertywności

Zna i rozumie mechanizmy społeczne powiązane z postawami życiowymi (uległa, asertywna, agresywna, manipulacyjna)

Zna i rozumie takie zagadnienia życia społecznego jak postawy życiowe, reagowanie w sytuacjach trudnych, konfliktowych oraz nacisku społecznego

Potrafi analizować grupę społeczną pod kątem procesów społecznych powiązanych z postawami życiowymi

Zna i rozumie mechanizmy społeczne powiązane z asertywną postawą życiową

Proponuje odpowiednie metody analizy i interpretacji zachowań jednostek i grup społecznych w odniesieniu do poznanych mechanizmów i zjawisk społecznych

Stosuje odpowiednie metody analizy i interpretacji czynników modyfikujących zachowanie człowieka, jego percepcję siebie i innych

Jest kreatywny w trudnych sytuacjach społecznych

Potrafi prawidłowo identyfikować i parafrazować komunikaty społeczne

Jest świadomy potrzeby ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenie warsztatu

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: obecność na zajęciach, aktywność, praca zaliczeniowa

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)