Przedmiot fakultatywny: Rola asertywności w pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PFRA-L-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Rola asertywności w pracy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika II rok I stopnia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Utrwalenie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu asertywności Wykształcenie umiejętności posługiwania się mechanizmami związanymi z postawami życiowymi w tłumaczeniu i interpretowaniu życia społecznego Rozwinięcie umiejętności analizy wpływu różnych sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie ludzi Nabycie przez studentów umiejętności wyjaśniania ludzkiego zachowania z perspektywy posiadanych postaw życiowych Nabycie umiejętności diagnozowania sytuacji społecznych w kontekście poziomu asertywności w życiu człowieka Wykształcenie umiejętności uruchamiania zasobów oraz zachowań asertywnych w różnych trudnych sytuacjach pedagogicznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | czytelnia, biblioteka, internet, materiały od wykładowcy (jarmuzek@amu.ed.upl) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład uczestniczący, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie lub grupowo, gry społeczne |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15h Praca własna studenta 1) czytanie literatury 7,5h 2) przygotowanie do zajęć, refleksja własna 7,5h 3) napisanie pracy zaliczeniowej 5h SUMA GODZIN 35 |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student przyswoi podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu asertywności. |
Pełny opis: |
Asertywność jako postawa życiowa. Definicja asertywności Człowiek jako istota społeczna. Główne motywy społeczne. Indywidualny poziom asertywności Zagadnienie wpływu społecznego. Wpływ społeczny a postawy życiowe Grupa społeczna a zachowania społeczne. Rola treningu społecznego Procesy grupowe a wcześniejsze doświadczenia życiowe. Jak pracować nad własną asertywnością Konformizm społeczny. Rola nacisku społecznego w pracy pedagoga. Mechanizmy zmiany postawy. Zgodność zachowania z postawą. Rola rozwoju osobistego w pracy pedagoga Asertywna komunikacja. Rola monologu wewnętrznego. Wyzwana zawodowe pedagoga. Czynniki chroniące przed wypaleniem. Sytuacje trudne: jak asertywnie reagować w sytuacji presji, konfliktu. Jak skutecznie odmawiać Relacje w pracy. W jaki sposób budować autorytet? Jak pracować z grupą, rodzicami i współpracownikami? Obrona przed agresją i manipulacją. Decyzje życiowe i zawodowe – czy zawsze muszę być asertywny? Zachowania prospołeczne i asertywne – jak uczyć ich innych Jak skutecznie wpływać na innych? |
Literatura: |
Hulewska, Asertywność w ćwiczeniach, Samo Sedno, Warszawa, 2014 M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2012 J. Stewart, (red.),. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008r. A. Wróbel, Asertywność na co dzień, Samo Sedno, Warszawa, 2011 T. Zubrzycka-Maciąg, Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2011 |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z zakresu asertywności Zna i rozumie mechanizmy społeczne powiązane z postawami życiowymi (uległa, asertywna, agresywna, manipulacyjna) Zna i rozumie takie zagadnienia życia społecznego jak postawy życiowe, reagowanie w sytuacjach trudnych, konfliktowych oraz nacisku społecznego Potrafi analizować grupę społeczną pod kątem procesów społecznych powiązanych z postawami życiowymi Zna i rozumie mechanizmy społeczne powiązane z asertywną postawą życiową Proponuje odpowiednie metody analizy i interpretacji zachowań jednostek i grup społecznych w odniesieniu do poznanych mechanizmów i zjawisk społecznych Stosuje odpowiednie metody analizy i interpretacji czynników modyfikujących zachowanie człowieka, jego percepcję siebie i innych Jest kreatywny w trudnych sytuacjach społecznych Potrafi prawidłowo identyfikować i parafrazować komunikaty społeczne Jest świadomy potrzeby ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenie warsztatu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: obecność na zajęciach, aktywność, praca zaliczeniowa 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.