Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Kobieta w kulturze Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PFK-2U-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Kobieta w kulturze Europy
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat istotnego problemu historii kultury jakim był wkład kobiet w tworzenie i recepcję kultury wysokiej – łacińskiej i popularnej – tworzonej w językach narodowych.

Celem jest zrozumienie i umiejętność określenia i definiowania poszczególnych czynników społecznych, politycznych, ekonomicznych, jakie wpływały na pozycję kobiet w okresie od starożytności po początek czasów nowożytnych.

Celem jest umiejętność wykorzystywania przez absolwentów pedagogiki w przyszłej pracy zawodowej zdobytej wiedzy.

Zadaniem zajęć będzie także ukazanie na szerokim tle społecznym, politycznym i kulturowym roli kobiet w piśmiennictwie, sztuce, poezji, literaturze pięknej od antyku do schyłku średniowiecza i początków renesansu. Szczególna uwaga zostanie skupiona na analizie wpływu przemian kulturowych, społecznych i ekonomicznych europejskiej cywilizacji na edukację i wychowanie kobiet, pochodzących z różnych warstw społecznych.


C1 - przekazanie studentom wiedzy na temat specyfiki rozwoju cywilizacyjnego Europy w okresie od antyku do początków ery nowożytnej

C2 – zrozumienie i umiejętność określania i definiowania poszczególnych elementów procesu dziejowego: przemian kulturowych i cywilizacyjnych, które skutkowały taką a nie inną społeczną pozycją kobiety;

C3 – umiejętność dokonywania porównań między różnymi formami kształcenia kobiet, przemian w ich życiu rodzinnym, społecznym, politycznym, kulturowym;

C4 - poznanie metod wychowawczych stosowanych wobec kobiet na przestrzeni dziejów oraz ich specyfiki w poszczególnych krajach i okresach;

C5 – nabycie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu


C6 – rozwinięcie umiejętności kontaktów interpersonalnych, pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat istotnego problemu historii kultury jakim był wkład kobiet w tworzenie i recepcję kultury wysokiej – łacińskiej i popularnej – tworzonej w językach narodowych.

Celem jest zrozumienie i umiejętność określenia i definiowania poszczególnych czynników społecznych, politycznych, ekonomicznych, jakie wpływały na pozycję kobiet w okresie od starożytności po początek czasów nowożytnych.

Celem jest umiejętność wykorzystywania przez absolwentów pedagogiki w przyszłej pracy zawodowej zdobytej wiedzy.

Zadaniem zajęć będzie także ukazanie na szerokim tle społecznym, politycznym i kulturowym roli kobiet w piśmiennictwie, sztuce, poezji, literaturze pięknej od antyku do schyłku średniowiecza i początków renesansu. Szczególna uwaga zostanie skupiona na analizie wpływu przemian kulturowych, społecznych i ekonomicznych europejskiej cywilizacji na edukację i wychowanie kobiet, pochodzących z różnych warstw społecznych.

Pełny opis:

Kobieta w świecie starożytnych Greków – doba patriarchatu?

Kobieta w antyku rzymskim

Antyk chrześcijański – rewolucja w społecznych dziejach kobiet?;

Pozycja społeczna kobiety w okresie średniowiecza – specyfika społeczeństwa stanowego

Wpływ Kościoła na wychowanie i styl życia kobiet – kobiety święte i grzesznice

Środowisko życia kobiety – długość życia, dzietność, warunki bytowe, zdrowotność, zajęcia

Edukacja kobiet

Kobieta w kulturze rycerskiej i dworskiej Kobieta jako twórca i konsument kultury (materialnej i duchowej);

Specyfika renesansu XII wieku i problem świętości kobiet, kobieta w klasztorze, kobieta niezależna? – emancypacja i feminizm w XIII w.?

Aktywność zawodowa kobiet; Kobieta w literaturze i sztuce.

Literatura:

Beer F., Kobiety i doświadczenie mistyczne w średniowieczu, Warszawa 1996

Brunel-Lobrichon G., Amando C.B., Życie codzienne w czasach trubadurów, Poznań 2000

Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, Warszawa-Gdańsk 1996

Duby G., Damy XII wieku, Warszawa 2000

Duby G., Rycerz, kobieta i ksiądz. Małżeństwo w feudalnej Francji, Warszawa 1986

Dzielska M., Hypatia z Aleksandrii, Kraków 2006

Eisenberg J., Kobieta w czasach Biblii, Gdańsk 1996

Fragan S., Hildegarda z Bingern. Żywot wizjonerki, Warszawa 2002

Harksen S., Kobieta w średniowieczu, Warszawa 1975

Historia życia prywatnego, red. P. Veyne i inni, t. 1-4, Wrocław 2005-2006

Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, red. Z.H. Nowak, A. Radzimiński, Toruń 1998

Kobieta w kulturze średniowiecznej Europy, Poznań 1995

Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970

Per mulierem … Kobieta w dawnej Polsce – w średniowieczu i w dobie staropolskiej, pod red. K. Justyniarskiej-Chojak, S. Konarskiej-Zimnickiej, Warszawa 2012

Pernoud R., Kobieta w czasach katedr, Warszawa 1990

Pernoud R., Kobieta w czasach wypraw krzyżowych, Gdańsk 2002

Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012

Ratajczak K., Edukacja kobiet w kręgu dynastii piastowskiej w średniowieczu, Poznań 2005

Seibert I., Kobieta Starożytnego Wschodu, Warszawa 1975

Strzelczyk J., Pióro w wątłej dłoni, t.1-2, Warszawa 2008-2010

Winniczuk L., Kobieta w starożytności, Lwów 1932; wersja cyfrowa: http://www.wbc.poznan.pl/publication/99802

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

zna podstawowe aspekty przebiegu procesu historycznego od antyku po początek czasów nowożytnych

rozumie i posiada umiejętność określania i definiowania przemian kulturowych i cywilizacyjnych, które skutkowały taką a nie inną społeczną pozycją kobiety

potrafi porównywać poszczególne formy kształcenia kobiet, przemiany w ich życiu rodzinnym, społecznym, politycznym, kulturowym

zna metody wychowawcze stosowane wobec kobiet na przestrzeni dziejów oraz ich specyfikę w poszczególnych krajach i okresach

potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą w trakcie lektury tekstów źródłowych i literatury przedmiotu

współpracuje z koleżankami i kolegami w grupie

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja podczas konwersatorium;

- obserwacja postaw studentów podczas trwania konwersatorium;

- obserwacja aktywność studentów podczas zajęć;

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)