Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PEM-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika młodzieży
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, studia stacjonarne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy o rodzajach struktur i mikrostruktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach istotnych z punktu wiedzenia rozwoju młodzieży.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z kierunkami badań nad młodzieżą jak również ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach oraz wyjaśnienie postulatu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w obszarze pedagogiki młodzieży.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Tak

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:




Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

teksty dostępne są w Multimedialnych zasobach Biblioteki UAM oraz udostępniane przez osoby prowadzących zajęcia.



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

dyskusja

praca z tekstem

metoda ćwiczeniowa

metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1 punkt ECTS

Pełny opis:

Miejsce pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych. Rozważania definicyjne nad pojęciem młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz socjologicznym.

Teorie młodzieży w ujęciu socjologicznym: strukturalny funkcjonalizm, teorie antropologiczno-socjologiczne, kulturowo-antropologiczne, społeczno-psychologiczne, teoria pokolenia. Współczesne teorie młodzieży ( globalny nastolatek, zablokowana generacja, pokolenie prekariuszy, ,,oburzeni”, pokolenie X,Y,Z)

Młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata. Wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Kultura młodzieżowa jako kategoria pojęciowa i badawcza. Wstępna charakterystyka kultury młodzieżowej. Specyfika dyskursu w kulturze młodzieżowej. Kultura dominująca a kultura młodzieżowa. Kultura młodzieżowa a subkultury.

Funkcjonowanie i rola młodzieży w środowisku szkolnym (grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel, instytucje młodzieżowe), rodzinnym (relacje rodzic –dziecko, relacje międzygeneracyjne) i rówieśniczym (grupy nieformalne i wpływ rówieśników na zachowanie młodzieży) oraz w sferze publicznej (współuczestnictwo i współdziałanie młodzieży jako orientacja prorozwojowa, tożsamość obywatelska młodzieży). Młodzież w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfika i procesy w nich zachodzące.

Młodzież jako przedmiot badań .Doniesienia badawcze na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży (orientacje życiowe, style życia, tożsamość młodzieży) oraz perspektywy badawcze w badaniach pedagogicznych nad młodzieżą

Literatura:

Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2014.

Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.

Cybal-Michalska A., Pedagogika młodzieży, [w:] B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.),

Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019

Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.

Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej

przyszłości, Leszno 2011.

Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Poznań 2011.

Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, /red./

Młodzież na biegunach życia społecznego, /red./ A. Wilczyńska, Warszawa 2014.

Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, /red./ Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., Wrocław 2005.

Oleszkowicz A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.

Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.

Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, /red./ J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008.

Kanclerz B., Orientacje życiowe młodzieży akademickiej, Poznań 2015.

Szcześniak M., Rondon G., Pokolenie „ani – ani” – o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, Psychologia Społeczna2011 tom 6 3 (18)

https://www.researchgate.net/publication/276027016_Pokolenie_ani-ani_o_mlodziezy_ktora_sie_nie_uczy_nie_pracuje_i_nie_dba_o_samoksztalcenie/link/554e5e0608ae12808b36506c/download

Efekty uczenia się:

Potrafi zdefiniować pedagogikę młodzieży i umiejscowić ją w obszarze nauk społecznych, potrafi zdefiniować pojęcie młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, pedagogicznym, psychologicznym, socjologicznym.

Potrafi przybliżyć wiedzę na temat współczesnych teorii młodzieży.

Potrafi scharakteryzować młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata.

Posiada wiedzę i rozpoznanie w zjawiskach związanych z rozwojem kultury młodzieżowej.

Potrafi opisać funkcjonowanie i rolę młodzieży w środowisku szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym oraz w sferze publicznej.

Potrafi analizować i krytycznie odnosić się do wybranych badań nad młodzieżą oraz do literatury przedmiotu. Potrafi dokonać rekonstrukcji badań na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży .

Metody i kryteria oceniania:

test, prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Peret-Drążewska
Prowadzący grup: Katarzyna Drabowicz, Justyna Jakubowska-Baranek, Lucyna Myszka-Strychalska, Paulina Peret-Drążewska, Julia Sienkiewicz-Wilowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

PM

Skrócony opis:

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy o rodzajach struktur i mikrostruktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach istotnych z punktu wiedzenia rozwoju młodzieży.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z kierunkami badań nad młodzieżą jak również ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach oraz wyjaśnienie postulatu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w obszarze pedagogiki młodzieży.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Miejsce pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych. Rozważania definicyjne nad pojęciem młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz socjologicznym.

Teorie młodzieży w ujęciu socjologicznym: strukturalny funkcjonalizm, teorie antropologiczno-socjologiczne, kulturowo-antropologiczne, społeczno-psychologiczne, teoria pokolenia. Współczesne teorie młodzieży ( globalny nastolatek, zablokowana generacja, pokolenie prekariuszy, ,,oburzeni”, pokolenie X,Y,Z)

Młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata. Wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Doniesienia badawcze na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży (orientacje życiowe, style życia, tożsamość młodzieży) oraz perspektywy badawcze w badaniach pedagogicznych nad młodzieżą

Kultura młodzieżowa jako kategoria pojęciowa i badawcza. Wstępna charakterystyka kultury młodzieżowej. Specyfika dyskursu w kulturze młodzieżowej. Kultura dominująca a kultura młodzieżowa. Kultura młodzieżowa a subkultury.

Funkcjonowanie i rola młodzieży w środowisku szkolnym (grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel, instytucje młodzieżowe), rodzinnym (relacje rodzic –dziecko, relacje międzygeneracyjne) i rówieśniczym (grupy nieformalne i wpływ rówieśników na zachowanie młodzieży) oraz w sferze publicznej (współuczestnictwo i współdziałanie młodzieży jako orientacja prorozwojowa, tożsamość obywatelska młodzieży). Młodzież w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfika i procesy w nich zachodzące.

Młodzież jako podmiot zmiany społecznej. Miejsce młodzieży w procesie przemian społecznych. Orientacje prorozwojowe młodzieży w badaniach socjopedagogicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bee H, Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2007.

2. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2014.

3. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.

4. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.

5. Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

6. Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

7. Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, Leszno 2011.

8. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Poznań 2011.

9. Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

10. Kwieciński Z., Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego, Toruń 1987.

11. Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 1978.

12. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

13. Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, /red./ R.

14. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków 2001.

15. Młodzież na biegunach życia społecznego, /red./ A. Wilczyńska, Warszawa 2014.

16. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, /red./ Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., Wrocław 2005.

17. Obuchowska I., Drogi dorastania, Warszawa 1996.

18. Oleszkowicz A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.

19. Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

20. Psychologia. Podręcznik akademicki, /red./ J. Strelau, Gdańsk 2006.

21. Psychologiczne portrety człowieka, /red./ Brzezińska A., Gdańsk 2008.

22. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999.

23. Wawro F.W. (red.), Problemy współczesnej młodzieży, Lublin 2007.

24. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.

25. Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, /red./ J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008.

26. Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, /red./ H. Krauze-Sikorska, Poznań 2011.

27. Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski, Częstochowa 1995.

2. Czerpaniak-Walczak M., Niepokoje współczesnej młodzieży w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych, Kraków 1997.

3. Gołębiowski B., Społeczno-kulturowe aspiracje młodzieży. Studium socjologiczne, Warszawa 1996.

4. Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego, /red./ Przyszczypkowski K., Zandecki A., Poznań- Toruń 1996.

5. Postkomunistyczne pokolenie, /red./ Jung B., Roberts K., Warszawa 1995.

Uwagi:

Tak

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Peret-Drążewska
Prowadzący grup: Justyna Jakubowska-Baranek, Paulina Peret-Drążewska, Eva Zamojska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

PM

Skrócony opis:

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy o rodzajach struktur i mikrostruktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach istotnych z punktu wiedzenia rozwoju młodzieży.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z kierunkami badań nad młodzieżą jak również ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach oraz wyjaśnienie postulatu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w obszarze pedagogiki młodzieży.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Miejsce pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych. Rozważania definicyjne nad pojęciem młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz socjologicznym.

Teorie młodzieży w ujęciu socjologicznym: strukturalny funkcjonalizm, teorie antropologiczno-socjologiczne, kulturowo-antropologiczne, społeczno-psychologiczne, teoria pokolenia. Współczesne teorie młodzieży ( globalny nastolatek, zablokowana generacja, pokolenie prekariuszy, ,,oburzeni”, pokolenie X,Y,Z)

Młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata. Wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Doniesienia badawcze na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży (orientacje życiowe, style życia, tożsamość młodzieży) oraz perspektywy badawcze w badaniach pedagogicznych nad młodzieżą

Kultura młodzieżowa jako kategoria pojęciowa i badawcza. Wstępna charakterystyka kultury młodzieżowej. Specyfika dyskursu w kulturze młodzieżowej. Kultura dominująca a kultura młodzieżowa. Kultura młodzieżowa a subkultury.

Funkcjonowanie i rola młodzieży w środowisku szkolnym (grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel, instytucje młodzieżowe), rodzinnym (relacje rodzic –dziecko, relacje międzygeneracyjne) i rówieśniczym (grupy nieformalne i wpływ rówieśników na zachowanie młodzieży) oraz w sferze publicznej (współuczestnictwo i współdziałanie młodzieży jako orientacja prorozwojowa, tożsamość obywatelska młodzieży). Młodzież w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfika i procesy w nich zachodzące.

Młodzież jako podmiot zmiany społecznej. Miejsce młodzieży w procesie przemian społecznych. Orientacje prorozwojowe młodzieży w badaniach socjopedagogicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bee H, Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2007.

2. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2014.

3. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.

4. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.

5. Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

6. Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

7. Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, Leszno 2011.

8. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Poznań 2011.

9. Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

10. Kwieciński Z., Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego, Toruń 1987.

11. Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 1978.

12. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

13. Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, /red./ R.

14. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków 2001.

15. Młodzież na biegunach życia społecznego, /red./ A. Wilczyńska, Warszawa 2014.

16. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, /red./ Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., Wrocław 2005.

17. Obuchowska I., Drogi dorastania, Warszawa 1996.

18. Oleszkowicz A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.

19. Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

20. Psychologia. Podręcznik akademicki, /red./ J. Strelau, Gdańsk 2006.

21. Psychologiczne portrety człowieka, /red./ Brzezińska A., Gdańsk 2008.

22. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999.

23. Wawro F.W. (red.), Problemy współczesnej młodzieży, Lublin 2007.

24. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.

25. Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, /red./ J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008.

26. Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, /red./ H. Krauze-Sikorska, Poznań 2011.

27. Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski, Częstochowa 1995.

2. Czerpaniak-Walczak M., Niepokoje współczesnej młodzieży w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych, Kraków 1997.

3. Gołębiowski B., Społeczno-kulturowe aspiracje młodzieży. Studium socjologiczne, Warszawa 1996.

4. Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego, /red./ Przyszczypkowski K., Zandecki A., Poznań- Toruń 1996.

5. Postkomunistyczne pokolenie, /red./ Jung B., Roberts K., Warszawa 1995.

Uwagi:

Tak

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Peret-Drążewska
Prowadzący grup: Justyna Jakubowska-Baranek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

PM

Skrócony opis:

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy o rodzajach struktur i mikrostruktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach istotnych z punktu wiedzenia rozwoju młodzieży.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z kierunkami badań nad młodzieżą jak również ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach oraz wyjaśnienie postulatu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w obszarze pedagogiki młodzieży.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Miejsce pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych. Rozważania definicyjne nad pojęciem młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz socjologicznym.

Teorie młodzieży w ujęciu socjologicznym: strukturalny funkcjonalizm, teorie antropologiczno-socjologiczne, kulturowo-antropologiczne, społeczno-psychologiczne, teoria pokolenia. Współczesne teorie młodzieży ( globalny nastolatek, zablokowana generacja, pokolenie prekariuszy, ,,oburzeni”, pokolenie X,Y,Z)

Młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata. Wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Doniesienia badawcze na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży (orientacje życiowe, style życia, tożsamość młodzieży) oraz perspektywy badawcze w badaniach pedagogicznych nad młodzieżą

Kultura młodzieżowa jako kategoria pojęciowa i badawcza. Wstępna charakterystyka kultury młodzieżowej. Specyfika dyskursu w kulturze młodzieżowej. Kultura dominująca a kultura młodzieżowa. Kultura młodzieżowa a subkultury.

Funkcjonowanie i rola młodzieży w środowisku szkolnym (grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel, instytucje młodzieżowe), rodzinnym (relacje rodzic –dziecko, relacje międzygeneracyjne) i rówieśniczym (grupy nieformalne i wpływ rówieśników na zachowanie młodzieży) oraz w sferze publicznej (współuczestnictwo i współdziałanie młodzieży jako orientacja prorozwojowa, tożsamość obywatelska młodzieży). Młodzież w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfika i procesy w nich zachodzące.

Młodzież jako podmiot zmiany społecznej. Miejsce młodzieży w procesie przemian społecznych. Orientacje prorozwojowe młodzieży w badaniach socjopedagogicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bee H, Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2007.

2. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2014.

3. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.

4. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.

5. Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

6. Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

7. Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, Leszno 2011.

8. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Poznań 2011.

9. Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

10. Kwieciński Z., Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego, Toruń 1987.

11. Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 1978.

12. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

13. Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, /red./ R.

14. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków 2001.

15. Młodzież na biegunach życia społecznego, /red./ A. Wilczyńska, Warszawa 2014.

16. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, /red./ Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., Wrocław 2005.

17. Obuchowska I., Drogi dorastania, Warszawa 1996.

18. Oleszkowicz A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.

19. Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

20. Psychologia. Podręcznik akademicki, /red./ J. Strelau, Gdańsk 2006.

21. Psychologiczne portrety człowieka, /red./ Brzezińska A., Gdańsk 2008.

22. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999.

23. Wawro F.W. (red.), Problemy współczesnej młodzieży, Lublin 2007.

24. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.

25. Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, /red./ J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008.

26. Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, /red./ H. Krauze-Sikorska, Poznań 2011.

27. Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski, Częstochowa 1995.

2. Czerpaniak-Walczak M., Niepokoje współczesnej młodzieży w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych, Kraków 1997.

3. Gołębiowski B., Społeczno-kulturowe aspiracje młodzieży. Studium socjologiczne, Warszawa 1996.

4. Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego, /red./ Przyszczypkowski K., Zandecki A., Poznań- Toruń 1996.

5. Postkomunistyczne pokolenie, /red./ Jung B., Roberts K., Warszawa 1995.

Uwagi:

Tak

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Peret-Drążewska
Prowadzący grup: Bożena Kanclerz, Lucyna Myszka-Strychalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

PM

Skrócony opis:

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy o rodzajach struktur i mikrostruktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach istotnych z punktu wiedzenia rozwoju młodzieży.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z kierunkami badań nad młodzieżą jak również ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach oraz wyjaśnienie postulatu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w obszarze pedagogiki młodzieży.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Miejsce pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych. Rozważania definicyjne nad pojęciem młodzież oraz młodość w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz socjologicznym.

Teorie młodzieży w ujęciu socjologicznym: strukturalny funkcjonalizm, teorie antropologiczno-socjologiczne, kulturowo-antropologiczne, społeczno-psychologiczne, teoria pokolenia. Współczesne teorie młodzieży ( globalny nastolatek, zablokowana generacja, pokolenie prekariuszy, ,,oburzeni”, pokolenie X,Y,Z)

Młodość jako etap życia człowieka w kontekście przemian współczesnego świata. Wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Doniesienia badawcze na temat funkcjonowania współczesnej młodzieży (orientacje życiowe, style życia, tożsamość młodzieży) oraz perspektywy badawcze w badaniach pedagogicznych nad młodzieżą

Kultura młodzieżowa jako kategoria pojęciowa i badawcza. Wstępna charakterystyka kultury młodzieżowej. Specyfika dyskursu w kulturze młodzieżowej. Kultura dominująca a kultura młodzieżowa. Kultura młodzieżowa a subkultury.

Funkcjonowanie i rola młodzieży w środowisku szkolnym (grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel, instytucje młodzieżowe), rodzinnym (relacje rodzic –dziecko, relacje międzygeneracyjne) i rówieśniczym (grupy nieformalne i wpływ rówieśników na zachowanie młodzieży) oraz w sferze publicznej (współuczestnictwo i współdziałanie młodzieży jako orientacja prorozwojowa, tożsamość obywatelska młodzieży). Młodzież w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfika i procesy w nich zachodzące.

Młodzież jako podmiot zmiany społecznej. Miejsce młodzieży w procesie przemian społecznych. Orientacje prorozwojowe młodzieży w badaniach socjopedagogicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bee H, Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2007.

2. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2014.

3. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.

4. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.

5. Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

6. Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

7. Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, Leszno 2011.

8. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Poznań 2011.

9. Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

10. Kwieciński Z., Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego, Toruń 1987.

11. Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 1978.

12. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

13. Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, /red./ R.

14. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków 2001.

15. Młodzież na biegunach życia społecznego, /red./ A. Wilczyńska, Warszawa 2014.

16. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, /red./ Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., Wrocław 2005.

17. Obuchowska I., Drogi dorastania, Warszawa 1996.

18. Oleszkowicz A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.

19. Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

20. Psychologia. Podręcznik akademicki, /red./ J. Strelau, Gdańsk 2006.

21. Psychologiczne portrety człowieka, /red./ Brzezińska A., Gdańsk 2008.

22. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999.

23. Wawro F.W. (red.), Problemy współczesnej młodzieży, Lublin 2007.

24. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.

25. Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, /red./ J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008.

26. Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, /red./ H. Krauze-Sikorska, Poznań 2011.

27. Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski, Częstochowa 1995.

2. Czerpaniak-Walczak M., Niepokoje współczesnej młodzieży w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych, Kraków 1997.

3. Gołębiowski B., Społeczno-kulturowe aspiracje młodzieży. Studium socjologiczne, Warszawa 1996.

4. Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego, /red./ Przyszczypkowski K., Zandecki A., Poznań- Toruń 1996.

5. Postkomunistyczne pokolenie, /red./ Jung B., Roberts K., Warszawa 1995.

Uwagi:

Tak

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)