Psychologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PE-2PS-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Specjalna 2 rok |
Cele kształcenia: | W trakcie kursu student zapozna się z podstawowymi teoriami i badaniami na temat psychologii uczenia się w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Teorie związane z psychologią edukacji zostaną przedstawione z perspektywy psychorozwojowej i w kontekście procesów poznawczych. Zostaną przedstawione sposoby badania procesu uczenia oraz możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznych sytuacjach społecznych oraz do optymalizacji własnych doświadczeń edukacyjnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | w sytuacji praca zdalnej wykorzystanie platform internetowych MS Teams i Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć można uzyskać w bibliotece, czytelni, na wskazanych stronach internetowych oraz w materiałach przekazanych przez wykładowcę.(jarmuzek@amu.edu.pl) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium: mini wykład uczestniczący, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie lub grupowo, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z wykładowcą: 15h konwersatorium Praca własna studenta: 1) czytanie literatury i przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych 10h, 2) refleksja własna nad materiałem przerabianym na zajęciach 5h 3) przygotowanie do zaliczenia: 10h SUMA GODZIN 40h |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wskazanie na znaczenie nauczania i wychowania w rozwoju jednostki na różnych etapach jej życia. W ramach konwersatoriów prezentowane są główne teorie uczenia się, elementy psychologii kształcenia, uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania, omawiane są kwestie dotyczące adaptacji uczniów do warunków szkolnych, a także trudności i błędy wychowawcze. Ćwiczenia mają na celu ułatwienia praktycznego wykorzystania w procesach edukacyjnych wiedzy z zakresu psychologii rozwoju, psychologii uczenia się i pamięci, psychologii motywacji. |
Pełny opis: |
Koncepcje uczenia się: J. Piageta, L. Wygotskiego, J. Brunera oraz rozwoju kompetencji społecznych wspierających proces uczenia się Uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji Czynniki warunkujące efektywne uczenie się : style uczenia się, trudności edukacyjne, Zastosowanie psychologii edukacji dla rozwiązywania problemów praktycznych |
Literatura: |
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2017. Ledzińska M., Czerniawska, E., Psychologia nauczania – ujęcie poznawcze. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN, 2011 Kowalik S,. Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN, 2011 Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Gdańsk, GWP, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie. Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój. Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników rozwojowych. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wiek. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia. Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Jest świadomy/a czynników ułatwiających i zakłócających proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium: obecność, aktywność, zaliczenie pisemne 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii edukacji 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii edukacji 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii edukacji 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami z zakresu psychologii edukacji 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami z zakresu psychologii edukacji 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu psychologii edukacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Natalia Ulaniecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.