Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy doradztwa zawodowego i personalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PDZP-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy doradztwa zawodowego i personalnego
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

I rok pedagogiki, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

• Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

• Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

• Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

• Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

• Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

• Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

• Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura podana jest w sylabusie, materiały do zajęć przynosi prowadzący zajęcia. 

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

Pełny opis:

Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego

Literatura:

Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2011

Minta J., Od aktora do autora. Wspieranie Młodzieszyn w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa 2012

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003

Stańczyk I, Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa 2012

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wraz z późn.zm

Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno - psychologiczne , Warszawa 1997

Wojtasik B., Kargulowa A., (red) Doradca - profesja, pasja, powołanie? Warszawa 2003

Efekty uczenia się:

Zna podstawy teoretyczne dotyczące powstawania i rozwijania się zawodu: doradcy zawodowego i personalnego

Zna podstawowe grupy klientów oraz obszary pracy doradcy zawodowego i personalnego

Zna i rozumie podstawowe problemy doradztwa zawodowego i personalnego w odniesieniu do przemian współczesnego rynku pracy oraz wymagań ponowoczesnej rzeczywistości

Zna i rozumie podstawowe regulacje prawne dotyczące pracy doradcy zawodowego i personalnego

Ma wiedzę z zakresu instytucjonalnego doradztwa zawodowego w Polsce

Zna i rozumie teoretyczne koncepcje dotyczące psychologicznych podstaw wyboru zawodu

Ma umiejętność zadawania pytań oraz prowadzenia rozmowy doradczej

Ma podstawową wiedzę z zakresu indywidualnej i grupowej pracy doradcy zawodowego

Zna i umie zastosować zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej (komunikaty werbalne i niewerbalne)

Umie opracować rekomendacje praktyczne w zakresie wybranych problemów społecznych

Zna i rozumie etyczne podstawy pracy doradcy zawodowego i personalnego

Metody i kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska, Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-PDZP-11-S

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

• Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

• Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

• Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

• Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

• Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

• Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

• Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego


Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

Pełny opis:

Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego

Literatura:

Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005.

Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier. Poznań 2007

Baraniak B., Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Warszawa 2007.

Borkowska S., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce, Kraków 2007.

Gladding S.T., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne, Warszawa 1994

Kargulowa A. O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2004

Kukla D., Komunikacja w doradztwie zawodowym, Radom 2008

Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Kraków 2008.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Poznań 2009

Stopińska-Pająk A., Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek Pracy, Warszawa 2006.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wraz z późn.zm.

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Warszawa 2003

„Personel i zarządzanie” miesięcznik

Kwartalnik: „Doradca zawodowy”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska, Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-PDZP-11-S

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

• Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

• Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

• Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

• Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

• Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

• Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

• Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego


Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

Pełny opis:

Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego

Literatura:

Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005.

Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier. Poznań 2007

Baraniak B., Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Warszawa 2007.

Borkowska S., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce, Kraków 2007.

Gladding S.T., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne, Warszawa 1994

Kargulowa A. O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2004

Kukla D., Komunikacja w doradztwie zawodowym, Radom 2008

Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Kraków 2008.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Poznań 2009

Stopińska-Pająk A., Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek Pracy, Warszawa 2006.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wraz z późn.zm.

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Warszawa 2003

„Personel i zarządzanie” miesięcznik

Kwartalnik: „Doradca zawodowy”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska, Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-PDZP-11-S

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

• Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

• Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

• Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

• Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

• Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

• Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

• Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego


Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

Pełny opis:

Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego

Literatura:

Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005.

Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier. Poznań 2007

Baraniak B., Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Warszawa 2007.

Borkowska S., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce, Kraków 2007.

Gladding S.T., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne, Warszawa 1994

Kargulowa A. O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2004

Kukla D., Komunikacja w doradztwie zawodowym, Radom 2008

Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Kraków 2008.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Poznań 2009

Stopińska-Pająk A., Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek Pracy, Warszawa 2006.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wraz z późn.zm.

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Warszawa 2003

„Personel i zarządzanie” miesięcznik

Kwartalnik: „Doradca zawodowy”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska, Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-PDZP-11-S

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

• Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

• Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

• Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

• Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

• Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

• Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

• Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego


Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pracy oraz profesji doradcy zawodowego i personalnego

Pełny opis:

Zapoznanie z podstawowymi trendami i zmianami na rynku pracy oraz w życiu społecznym

Przekazanie wiedzy na temat instytucjonalnego doradztwa zawodowego i personalnego w Polsce

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi dotyczącymi wyboru zawodu

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej warsztatu pracy doradcy zawodowego i personalnego

Budowanie umiejętności efektywnego stosowania zasad komunikacji interpersonalnej w kontakcie z klientem

Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków i opracowania rekomendacji praktycznych w zakresie wybranych problemów społecznych

Zapoznanie z etyką pracy doradcy zawodowego i personalnego

Literatura:

Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005.

Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier. Poznań 2007

Baraniak B., Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Warszawa 2007.

Borkowska S., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce, Kraków 2007.

Gladding S.T., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne, Warszawa 1994

Kargulowa A. O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2004

Kukla D., Komunikacja w doradztwie zawodowym, Radom 2008

Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Kraków 2008.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Poznań 2009

Stopińska-Pająk A., Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek Pracy, Warszawa 2006.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wraz z późn.zm.

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Warszawa 2003

„Personel i zarządzanie” miesięcznik

Kwartalnik: „Doradca zawodowy”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)