Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PDRS-22-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika spec.resocjalizacja

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

usosweb.amu.edu.pl

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Modelowanie oraz umożliwienie inicjowania i współdziałania w zadaniach projektowych.

Modelowanie/ Analiza doświadczeń.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Efekty uczenia się:

Opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki.

Aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań.

Samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec jednostki i grupy.

Buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami procesów wychowawczych w danej placówce.

Stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy.

Działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

Współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu.

Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego

Działa zgodnie z zasadami etycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Bardzo dobra

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki

- student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy

Dobra

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy

- student zwykle wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, w kilku sytuacjach jego zachowanie musiało zostać skorygowane przez opiekuna

- student zwykle zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy

Dostateczna

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student nie wykonał prawidłowo znacznej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić,

- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

- student nie zawsze zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku)

- student nie odbył praktyki we właściwym terminie i/lub w wymaganej ilości godzin

- student nieprawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki lub nie wykonał ich wcale

- student często lub wcale nie wykazywał właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student nie zachowywał zasad bhp oraz higieny pracy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 100 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.



Pełny opis:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 100 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.



Pełny opis:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 100 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jana Chojecka
Prowadzący grup: Jana Chojecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.



Pełny opis:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 100 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jana Chojecka
Prowadzący grup: Katarzyna Pawełek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.



Pełny opis:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)