Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PDRS-22-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika spec.resocjalizacja |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | usosweb.amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Modelowanie oraz umożliwienie inicjowania i współdziałania w zadaniach projektowych. Modelowanie/ Analiza doświadczeń. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
Opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki. Aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań. Samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec jednostki i grupy. Buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami procesów wychowawczych w danej placówce. Stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy. Działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu. Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego Działa zgodnie z zasadami etycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobra - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki - student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji - student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy Dobra - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy - student zwykle wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, w kilku sytuacjach jego zachowanie musiało zostać skorygowane przez opiekuna - student zwykle zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy Dostateczna - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student nie wykonał prawidłowo znacznej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić, - student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań - student nie zawsze zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku) - student nie odbył praktyki we właściwym terminie i/lub w wymaganej ilości godzin - student nieprawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki lub nie wykonał ich wcale - student często lub wcale nie wykazywał właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji - student nie zachowywał zasad bhp oraz higieny pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 100 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sonia Dzierzyńska-Breś | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
|
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 100 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sonia Dzierzyńska-Breś | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
|
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 100 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jana Chojecka | |
Prowadzący grup: | Jana Chojecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
|
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 100 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jana Chojecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pawełek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. b. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. c. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. d. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. e. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. f. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. g. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. h. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
|
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.