Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyczno resocjalizacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-MPWW-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyczno resocjalizacyjnej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu metod i technik oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych

rozwinięcie problematyki oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach wolnościowych

rozwinięcie umiejętności zastosowania wybranych form i metod pracy z osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej

wyrobienie umiejętności prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych z zakresu twórczej resocjalizacji

rozwinięcie wrażliwości na potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz stosowanie zasad etyki zawodowej

rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Literatura:

1) Cz.Czapów, Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978.

2) S.Górski , Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985

3) M.Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006.

4) E.J.Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003

5) Z.Ostrihańska, A.Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin 2000.

6) E.Bieńkowska, Poradnik mediatora, Warszawa 1999.

7) J.Jagieła, Socjoterapia w szkole, Kraków 2007

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, a w szczególności działalności resocjalizacyjnej

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metody

potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, w szczególności z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:

Wykład i konwersatorium, Metoda projektu, praca w grupach

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:

wejściówka, zadanie praktyczne podczas konwersatorium, zaliczenie końcowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)