Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-LDD-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura dla dzieci
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Education (Wychowanie przedszkolne i nauczanie poczętkowe)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie z procesami wydzielania się literatury dziecięcej z piśmiennictwa ogólnego;

- przedstawienie dyskusji nad statusem literatury dziecięcej;

- zapoznanie z nurtami i zmianami zachodzącymi w literaturze dziecięcej zarówno w kontekście społecznym, dydaktycznym, jak i politycznym na przestrzeni epok;

- kształtowanie umiejętności odbioru i analizy literatury dla dzieci jako swoistego typu tekstów literackich;

- kształtowanie postawy czytelniczej;

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Historia polskiej i światowej literatury dziecięcej; rola bajek w wychowaniu dziecka; poezja i proza dziecięca; najważniejsi twórcy literaty dziecięcej.

Pełny opis:

Początki literatury dla dzieci; proces jej wyodrębniania z literatury ogólnej

Pierwsi polscy twórcy literatury dziecięcej – Klementyna z Tańskich Hoffmanowa i Stanisław Jachowicz

O kołysankach, bajkach i baśniach dziecięcych i ich ponadczasowym zachwytem świata (cechy gatunkowe, dydaktyzm, współczesna rola i przedstawiciele) oraz (pop)kulturowe nawiązania

Poezja (cechy gatunkowe, zmiany i tendencje)

wybrane teksty historycznoliterackie np. M. Konopnickiej, Janiny Porazińskiej, Jana Brzechwy;

Poezja (cechy gatunkowe, zmiany i tendencje) wybrane teksty literatury współczesnej np. Barbary Stenki

Proza – analiza wybranych tekstów, np. A. Lindgren, J. Korczak, Król Maciuś Pierwszy

Przedstawienie prezentacji na temat krytycznego wybory współczesnej literatury (polskiej i obcej) dla dzieci.

Literatura:

Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci. Funkcje. Kategorie. Gatunki, Warszawa 2001

Baśnie i baśniowość czyli Kraina dziecięcego mitu / pod red. Teresy Bugajskiej. - Kielce 2000.

Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945 - 1970. T. I - proza, t II - baśń, bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka, Warszawa 1982

Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973

Rozigrana córa mitu. Kulturowe konteksty baśni, t. 1, pod red. G. Leszczyńskiego, Poznań 2005.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

Waksmund R., Od literatury dziecięcej do literatury faktu, Wrocław 2000

Efekty uczenia się:

Student:

- Zna i potrafi wskazać w tekście wyznaczniki literatury dla dzieci

- Potrafi ukazać specyfikę literatury dla dzieci pod względem gatunkowym, sposobem przekazu etc.

- Zna i umie zinterpretować pierwsze (polskie i zagraniczne) teksty adresowane dla dzieci

- Posiada umiejętność analizy kanonu bajek oraz zna ich współczesne, kulturowe nawiązania

- Zna i potrafi zanalizować pierwsze przełomowe teksty literackie adresowane do dzieci oraz późniejsze wchodzące w kanon literatury dziecięcej

- Potrafi dokonać krytycznego wyboru współczesnej prozy i poezji adresowanej do młodego odbiorcy oraz potrafi przygotować prezentację na ten temat

- Potrafi wykorzystać tekst literacki jako źródło do dyskusji/warsztatów/zajęć z dziećmi

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja podczas zajęć, praca w grupie, prezentacja przygotowanych wystąpień

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)