Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-KKMW-22-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

DLx-EduANG; DLx-EduNIEM; DLx-EduTER; EWiF; DLx-EDNI; DLx-WPiNP;

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu i klasach 1-3

• Zaznajomienie z programami wychowawczo-dydaktycznymi oraz ćwiczeniami zawartymi w zeszytach ćwiczeń

• Kształtowanie umiejętności zainteresowania dzieci tematyką zajęć w takim stopniu, by aktywnie i w miarę samodzielnie dochodziły do pojęć matematycznych

• Zapoznanie z literaturą pedagogiczną dotyczącą kształtowania pojęć matematycznych

• Zaznajomienie z podstawową terminologią matematyczną potrzebną na tym etapie edukacji

• Zapoznanie z wykorzystywanymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej pomocami dydaktycznymi

• Zapoznanie z podstawą programową,

• Kształcenie umiejętności korzystania z literatury o treściach matematycznych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Biegłe wykonywanie działań matematycznych (poziom szkoły podstawowej)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład

Konwersatorium

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU):

6 ECTS

Literatura:

• Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, WSiP, W-wa 1978

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, IWZZ, W-wa 1989

• Gruszczy-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, WSiP, W-wa 1997

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP, W-wa 2000

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego cztero- i pięciolatków, WSiP, W-wa 2004

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, W-wa 2009

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, W-wa 1996

• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Edukacja matematyczna w klasie I.Książka dla rodziców i nauczycieli, CEBP24.12, Kraków 2014

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej przedszkola, Warszawa 2015

• Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego mlodszych uczniów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2004

• Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przdszkolnym, WSiP, W-wa 1982

• Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki tom 1, WSiP, W-wa 1991

• Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, W-wa 2012

• Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, Wydawnictwo Edukacja Polska, W-wa 2009

• Oszwa U., Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009

• Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Impuls, Kraków 2008

• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczna ZNP, Kielce 2015

• Nowik, J. (2013). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole: Wydawnictwo Nowik

• Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska

• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce:Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP

Efekty uczenia się:

- wykaże się znajomością programów kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej;

- zna podstawowe pojęcia matematyczne wprowadzane w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;

- posługuje się językiem matematycznym potrzebnym na tym etapie edukacji;

- zna metody i formy stosowane w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym oraz potrafi dostosować je do poziomu i umiejętności logiczno-matematycznych dzieci biorących udział w zajęciach;

- zna programy wychowawczo-dydaktyczne dla przedszkoli i klas 1-3 szkoły podstawowej;

- ma świadomość jak pracować uczniem mającym trudności w uczeniu się matematyki, jak te trudności rozpoznawać;

- rozumie znacznie korzystania z fachowej literatury oraz czasopism, niezbędnych w pracy nauczyciela i wychowawcy;

- korzysta z literatury pedagogicznej dotyczącej kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej;

- stosuje zdobytą wiedzę w pracy z dzieckiem, a także wykorzystuje ją do tworzenia konspektów – scenariuszy zajęć;

Metody i kryteria oceniania:

Oceny z kolokwiów

Ocena wypowiedzi

Ocena aktywności

Egzamin pisemny wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)