Edukacja obywatelska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-EO-2PPW-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja obywatelska |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | a. Zapoznanie z problematyką edukacji obywatelskiej, b. Zapoznanie z zasadami krytycznej analizy problemów życia społeczno -politycznego, c. Zapoznanie ze złożonością zjawisk społecznych, politycznych ekonomicznych i kulturowych, d. Rozumienie problemów współczesnej cywilizacji w skali lokalnej, krajowej, europejskiej, globalnej, e. Kształtowanie postawy wrażliwości, f. Kształtowanie postawy szacunku i tolerancji dla różnorodności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | 2020/2021 - tak, w całości |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć można uzyskać w bibliotece, czytelni, na wskazanych stronach internetowych oraz w materiałach przekazanych przez wykładowcę. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład uczestniczący, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10h W Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10h Czytanie wskazanej literatury 15h Przygotowanie do zaliczenia 15h SUMA GODZIN 50h |
Pełny opis: |
Definicja i zadania edukacji obywatelskiej Postawy obywatelskie współczesnych Polaków - czym jest patriotyzm? Szanse i zagrożenia demokracji w Polsce Społeczeństwo w dobie pandemii. Aktualne dominujące procesy społeczne. Zależności pomiędzy strukturami życia społecznego: gospodarka, polityka,- procesy społeczne. Społeczeństwo obywatelskie – jego istota i problemy Problemy wspólnoty międzynarodowej (terroryzm, wielokulturowość, migracje, wojny, ekologia). Główne ideologie edukacyjne |
Literatura: |
aktualne raporty z badań i literatura przekazywane przez wykładowcę: 1) Raporty OEES - Open Eyes Economy Summit: a) Państwo i My, Osiem grzechów głównych Rzeczypospolitej, 2015, https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/06/raport_pastwo_i_my.pdf ; b) Państwo i my, 5 lat później https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/01/Panstwo-i-my_digital_.pdf c) Raport edukacja, Między pandemią Covid-19 a edukacją przyszłości, https://oees.pl/raporty/ d) Raport Społeczeństwo: Współobecność, współodpowiedzialność, wspólnotowość: społeczeństwo obywatelskie w czasach pandemii, https://oees.pl/raporty/ 2) badanie CBOS "Patriotyzm Polaków" 2018: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_105_18.PDF 3) Młode pokolenie walczy o patriotyzm?: https://kulturaliberalna.pl/2017/10/10/kuisz-polska-patriotyzm/ 1. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka “Socjologia codzienności”, 2008. 2. R. Conquest, Uwagi o spustoszonym stuleciu, Poznań 2002 3. Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2015 4. K. Dziubka, B. Szlachta, L. M. Nijakowski, Idee i ideologie we współczesnym świecie, Warszawa 2008 5. Edukacja obywatelska i edukacja na rzecz praw człowieka jako zadanie wszystkich nauczycieli. Opis kompetencji nauczycielskich i sposobów ich rozwijania, ORE, 2012, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/708/edukacja+obywatelska_13+marca.pdf 6. Gerald L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2004 7. D. Karłowicz, Polska jako Jason Bourne, Warszawa 2017 8. Koc K. Lekcje myślenia obywatelskiego, Wydawictwo Naukowe UAM, 2016 9. Kołakowska A., Wojny kultur i inne wojny, Warszawa 2015 10. Kordasiewicz A., Sadura P., Edukacja obywatelska w działaniu, Scholar, 2013, content/uploads/2014/12/2013_Kordasiewicz_Sadura_Edukacja-obywatelska-w-dzialaniu.pdf 11. Putnam D. R., Samotna gra w kręgle, Warszawa 2008 12. P. Scheffer, “Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, 2008. 13. Sztompka P., Kapitał społeczny, Kraków 2016 14. Theiss M., Krewni - Znajomi- Obywatele, Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toru 2007 |
Efekty uczenia się: |
Potrafi wymienić i objaśnić główne problemy edukacji obywatelskiej Posiada umiejętność krytycznego postrzegania procesów społecznych i politycznych Dostrzega rolę mediów w kształtowaniu postaw obywatelskich Sprawnie korzysta z dorobku nauk społecznych i humanistycznych w celu lokalizacji ważnych zjawisk społecznych Jest wrażliwy na zachodzące procesy społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za środowisko społeczne w którym żyje |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt pod postacią przygotowania haseł przedmiotowych bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne rozumienie problematyki zajęć z umiejętnością generowania indywidualnych oryginalnych rozwiązań; dobry plus (+db; 4,5): pełne rozumienie problematyki zajęć; dobry (db; 4,0): rozumienie zasadniczych zagadnień z zakresu problematyki zajęć; dostateczny plus (+dst; 3,5): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć; dostateczny (dst; 3,0): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w zakresie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.