Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja obywatelska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-EO-2PPW-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja obywatelska
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

a. Zapoznanie z problematyką edukacji obywatelskiej,

b. Zapoznanie z zasadami krytycznej analizy problemów życia społeczno -politycznego,

c. Zapoznanie ze złożonością zjawisk społecznych, politycznych ekonomicznych i kulturowych,

d. Rozumienie problemów współczesnej cywilizacji w skali lokalnej, krajowej, europejskiej, globalnej,

e. Kształtowanie postawy wrażliwości,

f. Kształtowanie postawy szacunku i tolerancji dla różnorodności.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

2020/2021 - tak, w całości

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć można uzyskać w bibliotece, czytelni, na wskazanych stronach internetowych oraz w materiałach przekazanych przez wykładowcę.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład uczestniczący, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10h W

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 10h

Czytanie wskazanej literatury 15h

Przygotowanie do zaliczenia 15h


SUMA GODZIN 50h

Pełny opis:

Definicja i zadania edukacji obywatelskiej

Postawy obywatelskie współczesnych Polaków - czym jest patriotyzm?

Szanse i zagrożenia demokracji w Polsce

Społeczeństwo w dobie pandemii. Aktualne dominujące procesy społeczne. Zależności pomiędzy strukturami życia społecznego: gospodarka, polityka,- procesy społeczne.

Społeczeństwo obywatelskie – jego istota i problemy

Problemy wspólnoty międzynarodowej (terroryzm, wielokulturowość, migracje, wojny, ekologia).

Główne ideologie edukacyjne

Literatura:

aktualne raporty z badań i literatura przekazywane przez wykładowcę:

1) Raporty OEES - Open Eyes Economy Summit:

a) Państwo i My, Osiem grzechów głównych Rzeczypospolitej, 2015, https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/06/raport_pastwo_i_my.pdf ;

b) Państwo i my, 5 lat później https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/01/Panstwo-i-my_digital_.pdf

c) Raport edukacja, Między pandemią Covid-19 a edukacją przyszłości, https://oees.pl/raporty/

d) Raport Społeczeństwo: Współobecność, współodpowiedzialność, wspólnotowość: społeczeństwo obywatelskie w czasach pandemii, https://oees.pl/raporty/

2) badanie CBOS "Patriotyzm Polaków" 2018: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_105_18.PDF

3) Młode pokolenie walczy o patriotyzm?: https://kulturaliberalna.pl/2017/10/10/kuisz-polska-patriotyzm/

1. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka “Socjologia codzienności”, 2008.

2. R. Conquest, Uwagi o spustoszonym stuleciu, Poznań 2002

3. Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2015

4. K. Dziubka, B. Szlachta, L. M. Nijakowski, Idee i ideologie we współczesnym świecie, Warszawa 2008

5. Edukacja obywatelska i edukacja na rzecz praw człowieka jako zadanie wszystkich nauczycieli. Opis kompetencji nauczycielskich i sposobów ich rozwijania, ORE, 2012,

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/708/edukacja+obywatelska_13+marca.pdf

6. Gerald L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2004

7. D. Karłowicz, Polska jako Jason Bourne, Warszawa 2017

8. Koc K. Lekcje myślenia obywatelskiego, Wydawictwo Naukowe UAM, 2016

9. Kołakowska A., Wojny kultur i inne wojny, Warszawa 2015

10. Kordasiewicz A., Sadura P., Edukacja obywatelska w działaniu, Scholar, 2013, content/uploads/2014/12/2013_Kordasiewicz_Sadura_Edukacja-obywatelska-w-dzialaniu.pdf

11. Putnam D. R., Samotna gra w kręgle, Warszawa 2008

12. P. Scheffer, “Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, 2008.

13. Sztompka P., Kapitał społeczny, Kraków 2016

14. Theiss M., Krewni - Znajomi- Obywatele, Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toru 2007

Efekty uczenia się:

Potrafi wymienić i objaśnić główne problemy edukacji obywatelskiej

Posiada umiejętność krytycznego postrzegania procesów społecznych i politycznych

Dostrzega rolę mediów w kształtowaniu postaw obywatelskich

Sprawnie korzysta z dorobku nauk społecznych i humanistycznych w celu lokalizacji ważnych zjawisk społecznych

Jest wrażliwy na zachodzące procesy społeczne

Odznacza się odpowiedzialnością za środowisko społeczne w którym żyje

Metody i kryteria oceniania:

Projekt pod postacią przygotowania haseł przedmiotowych

bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne rozumienie problematyki zajęć z umiejętnością generowania

indywidualnych oryginalnych rozwiązań;

dobry plus (+db; 4,5): pełne rozumienie problematyki zajęć;

dobry (db; 4,0): rozumienie zasadniczych zagadnień z zakresu problematyki zajęć;

dostateczny plus (+dst; 3,5): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć;

dostateczny (dst; 3,0): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć

z licznymi błędami;

niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w zakresie przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jarmużek
Prowadzący grup: Zbigniew Rudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jarmużek
Prowadzący grup: Zbigniew Rudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jarmużek
Prowadzący grup: Zbigniew Rudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jarmużek
Prowadzący grup: Joanna Jarmużek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)