Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-DUEDP-11-dn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka psychopedagogiczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących.

Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja). Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle, Microsoft teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, projekt, metody aktywizujące

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 20

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.

Przygotowanie projektu 5

Przygotowanie pracy semestralnej

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

Inne (jakie?) – przygotowanie zadań cząstkowych 10


SUMA GODZIN 70

Skrócony opis:

Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga.

Pełny opis:

Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga.

Literatura:

Wykład:

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

- Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

- Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.

- Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.

- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Konwersatoria:

- Brzezińska A.I., Brzeziński J. M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf

- Deptuła M., Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009.

- Domachowski W., Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.

- Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online)

- Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986.

- Kowalik S., Brzeziński J., Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.

- Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015,

- Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90.

- Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004.

- Sztumski J., Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

- Święcicka M., Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011.

- Wallen R., Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały:

- Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

- Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013

- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.

- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Katowice 2019.

- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

- Ziółkowska – Maciaszek D., Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

- Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, adres internetowy: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf

Efekty uczenia się:

Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki

Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki

Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne

Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem

Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu

Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych

Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin

Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu

Metody i kryteria oceniania:

Bardzo dobra

- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 95%

- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał zadania cząstkowe i projekt (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych,itd.)

- student był zawsze aktywny na zajęciach

Dobry plus -

student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 85%

- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał prawie wszystkie zadania cząstkowe (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.),

- student był zawsze aktywny na zajęciach

Dobry

- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 75%

- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał większość zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)

- student był często aktywny na zajęciach

Dostateczny plus

- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 65%

- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał około połowy zadań cząstkowych (np. interpretacja wyników, przygotowanie profilu, przeliczenie wyników surowych na stenowe, przygotowanie narzędzia, itd.)

- student był czasami aktywny na zajęciach

Dostateczna

- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 55%

- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał mniejszą część zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)

- student był rzadko aktywny na zajęciach

Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku)

- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w poniżej 54%

- student w trakcie zajęć nie wykonał zadań cząstkowych wcale lub wykonał je źle (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)

- student nie był aktywny na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Barczykowska
Prowadzący grup: Agnieszka Barczykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Kod ECTS:

11-DUEDP-11-ns

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących.

Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja). Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków

Skrócony opis:

Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga.

Pełny opis:

Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga.

Literatura:

Wykład:

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

- Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

- Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.

- Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.

- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Konwersatoria:

- Brzezińska A.I., Brzeziński J. M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf

- Deptuła M., Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009.

- Domachowski W., Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.

- Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online)

- Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986.

- Kowalik S., Brzeziński J., Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.

- Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015,

- Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90.

- Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004.

- Sztumski J., Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

- Święcicka M., Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011.

- Wallen R., Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały:

- Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

- Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013

- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.

- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Katowice 2019.

- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

- Ziółkowska – Maciaszek D., Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

- Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, adres internetowy: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Barczykowska
Prowadzący grup: Agnieszka Barczykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Barczykowska
Prowadzący grup: Agnieszka Barczykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)