Diagnostyka psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-DUEDP-11-dn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących. Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja). Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Moodle, Microsoft teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, projekt, metody aktywizujące |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 20 Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. Przygotowanie projektu 5 Przygotowanie pracy semestralnej Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 Inne (jakie?) – przygotowanie zadań cząstkowych 10 … SUMA GODZIN 70 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga. |
Literatura: |
Wykład: - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. - Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. - Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010. - Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015. - Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. - Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. Konwersatoria: - Brzezińska A.I., Brzeziński J. M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf - Deptuła M., Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009. - Domachowski W., Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. - Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online) - Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986. - Kowalik S., Brzeziński J., Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. - Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015, - Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90. - Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. - Sztumski J., Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995. - Święcicka M., Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011. - Wallen R., Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały: - Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. - Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013 - Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015. - Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Katowice 2019. - Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. - Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. - Ziółkowska – Maciaszek D., Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. - Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, adres internetowy: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobra - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 95% - student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał zadania cząstkowe i projekt (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych,itd.) - student był zawsze aktywny na zajęciach Dobry plus - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 85% - student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał prawie wszystkie zadania cząstkowe (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.), - student był zawsze aktywny na zajęciach Dobry - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 75% - student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał większość zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.) - student był często aktywny na zajęciach Dostateczny plus - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 65% - student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał około połowy zadań cząstkowych (np. interpretacja wyników, przygotowanie profilu, przeliczenie wyników surowych na stenowe, przygotowanie narzędzia, itd.) - student był czasami aktywny na zajęciach Dostateczna - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 55% - student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał mniejszą część zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.) - student był rzadko aktywny na zajęciach Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku) - student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w poniżej 54% - student w trakcie zajęć nie wykonał zadań cząstkowych wcale lub wykonał je źle (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.) - student nie był aktywny na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-DUEDP-11-ns |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących. Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja). Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga. |
|
Literatura: |
Wykład: - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. - Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. - Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010. - Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015. - Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. - Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. Konwersatoria: - Brzezińska A.I., Brzeziński J. M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf - Deptuła M., Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009. - Domachowski W., Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. - Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online) - Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986. - Kowalik S., Brzeziński J., Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. - Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015, - Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90. - Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. - Sztumski J., Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995. - Święcicka M., Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011. - Wallen R., Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały: - Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. - Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013 - Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015. - Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Katowice 2019. - Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. - Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. - Ziółkowska – Maciaszek D., Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. - Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, adres internetowy: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.