Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-DP-2TP-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

C1 Poznanie podstawowych założeń diagnozy w obszarze trudności psychospołecznych.

C2 Poznanie zasad dobrej praktyki diagnostycznej oraz błędów w postępowaniu diagnostycznym

C3.Nabycie kompetencji w zakresie stosowania prostych kwestionariuszowych metod diagnostycznych


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 pkt ects

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 15

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15



Pełny opis:

Diagnoza i jej cele. Obszary diagnozy. Diagnoza czarno-biała (Rogers). Instytucje zajmujące się diagnozą. Schemat procesu diagnostycznego. Podstawowe zasady diagnozy. Diagnoza na zlecenie Sądu Rodzinnego. Dylematy etyczne w diagnozie. _01, _05

Studium przypadku. Dobór metod diagnostycznych. Triangulacja rezultatów. Błędy diagnostyczne. Opis i dokumentacja rezultatów diagnozy. Postulaty implementacyjne oraz diagnoza weryfikująca. Interdyscyplinarność diagnozy dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym. _01, _03, _04

Nieprzystosowanie społeczne i zaburzenia zachowania jako obszar badań diagnostycznych. Skala nieprzystosowania społecznego L. Pytki – krytyczna ocena. Arkusz obserwacyjny T. Achenbacha. _01, _02, _04, _05

Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się. Krytyczna analiza stosowanych rozwiązań diagnostycznych. _01, _02, _04, _05

Narzędzia kwestionariuszowe – podstawowe zasady i błędy konstrukcyjne. _01, _02

Diagnoza przemocy rówieśniczej: metody socjometryczne, kwestionariuszowe, obserwacja. Błędy w diagnozie. Epidemiologia problemu. Podstawowe założenia profilaktyczne oparte o diagnozę. _01, _02, _04

Konstruowanie kwestionariuszy do pomiaru zaangażowania w przemoc rówieśniczą. Typy pytań, sposoby interpretacji. Procedury umożliwiające uzyskanie wiarygodnych wyników. _01, _02

Wywiad i rozmowa. Typy respondentów. Techniki komunikacyjne (w tym specyficzne dla komunikacji z dziećmi z trudnościami psychospołecznymi). Sytuacje trudne w wywiadach i rozmowach. _02, _03, _05

Interdyscyplinarność i współpraca w diagnozie. Zasady współpracy z przedstawicielami innych instytucji i dyscyplin. Intersubiektywny język komunikacji z innymi specjalistami. _02, _03, _04

Praca z ofiarami przemocy rówieśniczej. Sposoby wsparcia. _01, _02

Błędy diagnostyczne i ich konsekwencje. _01, _02, _04, _05

Literatura:

Skałbania, B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne .Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Jarosz, E. (2006) Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego.

Wysocka, E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

Efekty uczenia się:

Student/ka

_01 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię związaną z procedurami diagnostycznymi w obszarze wybranych problemów psychospołecznych K_W01

_02 potrafi tworzyć i wykonywać wybrane procedury diagnostyczne oraz prognozować ich jakość w szczególności w odniesieniu do dzieci z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami w zachowaniu K_U09

_03 Rozumie znaczenie prawidłowej diagnozy w procesach edukacyjnych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych związanych z diagnozą K_K04

_04 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki w pedagogice specjalnej do planowania i implementacji oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych na rzecz dzieci z trudnościami psychospołecznymi. K_U02

_05 Jest gotów do postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą, w szczególności w kontekście prowadzenia działań diagnostycznych w odniesieniu do dzieci z trudnościami psychospołecznymi. K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Test prawda fałsz – przy zastosowaniu punktu ujemnego za nieprawidłową odpowiedź oraz 0pkt za odpowiedź „nie wiem”

bardzo dobry (bdb; 5,0): 91% do 100%

dobry plus (+db; 4,5): 81%do 90%

dobry (db; 4,0): 71%-80%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 61% do 70%

dostateczny (dst; 3,0): 50%+1 do 60%

niedostateczny (ndst; 2,0):poniżej 50%+1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Pyżalski
Prowadzący grup: Jacek Pyżalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Pyżalski
Prowadzący grup: Jacek Pyżalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Pyżalski
Prowadzący grup: Jacek Pyżalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Pyżalski
Prowadzący grup: Jacek Pyżalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)