Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-DIANS-11-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zaznajomienie studentów z etiologią i rodzajami wad słuchu u dzieci oraz wpływem uszkodzenia słuchu na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny. Zapoznanie studentów z zasadami diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład , pogadanka, praca w grupie. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60 godzin |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczący wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu |
Pełny opis: |
Student: Zna terminologię z zakresu surdopedagogiki a także metody diagnozowania, kształcenia i rehabilitacji dzieci niesłyszących i niedosłyszących. Potrafi sformułować i omówić wybrane problemy, dotyczące diagnozy i terapii małych dzieci z wadą słuchu. Zna specyfikę relacji pomiędzy małym dzieckiem z wadą słuchu i osobami znaczącymi z jego otoczenia oraz potrafi opracowywać model wsparcia jakiego należy udzielić rodzinie z dzieckiem z wadą słuchu. |
Literatura: |
Csanyi Y. (1994) Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, WSiP, Warszawa Dryżałowska G. (1997) Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem. Model kształcenia integracyjnego, Wyd. UW, Warszawa Jakoniuk-Diallo A. (2010) Wada słuchu, [w:] A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak (red.) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Wyd. Difin, Warszawa Kobosko J. (1999) Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, IFiPS, Warszawa Korzon A. (1998) Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, Wyd. Nauk. WSP, Kraków Krakowiak K. (1995) Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Wyd. UMCS, Lublin Lowe A. (1995) Wychowanie słuchowe. Historia-metody-możliwości, PWN, Warszawa Lowe A. (1999) Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Wyd. Media Rodzina, Poznań Szczepankowski B. (2009) Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student: Zna terminologię używaną w zakresie surdopedagogiki i posiada umiejętność przetwarzania informacji z punktu widzenia interpretowania problemów rozwojowych, terapeutycznych i edukacyjnych w odniesieniu do dzieci z wadą słuchu. Ma wiedzę obejmującą teorię i metodykę pracy z małym dzieckiem z wadą słuchu oraz pogłębione umiejętności analizowania motywów zachowania dzieci niesłyszących i niedosłyszących w kontekście relacji z osobami z ich najbliższego otoczenia. Ma pogłębioną wiedzę na temat metod wspierania rozwoju małych dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu budowania projektów wspomagania rodziny z dzieckiem z wadą słuchu. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie środki i metody w celu realizacji stawianych przed nim zadań, jest wrażliwy na potrzeby dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz odznacza się zaangażowaniem w projektowanie działań terapeutycznych w odniesieniu do małych dzieci z wadą słuchu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena F-sprawdzian wiadomości: podać czynniki etiologiczne i charakterystykę wad słuchu u dzieci oraz ich wpływ na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny, ocena zaangażowania w realizację zajęć, ocena P- egzamin. Ocena F- ocena wytworów pracy w grupie, sprawdzian: wymienić problemy związane z diagnozowaniem oraz terapią małych dzieci z wadą słuchu, Ocena P – egzamin, kolokwium. Ocena F-ocena przygotowanych projektów, ocena P-egzamin, kolokwium. aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, przygotowanie projektu, odpowiednia ilość punktów (nie mniej niż połowa) uzyskana podczas sprawdzianu, kolokwium, egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Prowadzący grup: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem. |
|
Skrócony opis: |
Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu. |
|
Literatura: |
Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Prowadzący grup: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem. |
|
Skrócony opis: |
Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu. |
|
Literatura: |
Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Prowadzący grup: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem. |
|
Skrócony opis: |
Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu. |
|
Literatura: |
Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Prowadzący grup: | Anna Jakoniuk-Diallo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem. |
|
Skrócony opis: |
Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu. |
|
Literatura: |
Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.