Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-DIANS-11-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Zaznajomienie studentów z etiologią i rodzajami wad słuchu u dzieci oraz wpływem uszkodzenia słuchu na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny. Zapoznanie studentów z zasadami diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład , pogadanka, praca w grupie.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

60 godzin

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczący wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu

Pełny opis:

Student:

Zna terminologię z zakresu surdopedagogiki a także metody diagnozowania, kształcenia i rehabilitacji dzieci niesłyszących i niedosłyszących.

Potrafi sformułować i omówić wybrane problemy, dotyczące diagnozy i terapii małych dzieci z wadą słuchu.

Zna specyfikę relacji pomiędzy małym dzieckiem z wadą słuchu i osobami znaczącymi z jego otoczenia oraz potrafi opracowywać model wsparcia jakiego należy udzielić rodzinie z dzieckiem z wadą słuchu.

Literatura:

Csanyi Y. (1994) Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, WSiP, Warszawa

Dryżałowska G. (1997) Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem. Model kształcenia integracyjnego, Wyd. UW, Warszawa

Jakoniuk-Diallo A. (2010) Wada słuchu, [w:] A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak (red.) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Wyd. Difin, Warszawa

Kobosko J. (1999) Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, IFiPS, Warszawa

Korzon A. (1998) Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, Wyd. Nauk. WSP, Kraków

Krakowiak K. (1995) Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Wyd. UMCS, Lublin

Lowe A. (1995) Wychowanie słuchowe. Historia-metody-możliwości, PWN, Warszawa

Lowe A. (1999) Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Wyd. Media Rodzina, Poznań

Szczepankowski B. (2009) Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa

Efekty uczenia się:

Student:

Zna terminologię używaną w zakresie surdopedagogiki i posiada umiejętność przetwarzania informacji z punktu widzenia interpretowania problemów rozwojowych, terapeutycznych i edukacyjnych w odniesieniu do dzieci z wadą słuchu.

Ma wiedzę obejmującą teorię i metodykę pracy z małym dzieckiem z wadą słuchu oraz pogłębione umiejętności analizowania motywów zachowania dzieci niesłyszących i niedosłyszących w kontekście relacji z osobami z ich najbliższego otoczenia.

Ma pogłębioną wiedzę na temat metod wspierania rozwoju małych dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu budowania projektów wspomagania rodziny z dzieckiem z wadą słuchu.

Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie środki i metody w celu realizacji stawianych przed nim zadań, jest wrażliwy na potrzeby dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz odznacza się zaangażowaniem w projektowanie działań terapeutycznych w odniesieniu do małych dzieci z wadą słuchu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena F-sprawdzian wiadomości: podać czynniki etiologiczne i charakterystykę wad słuchu u dzieci oraz ich wpływ na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny, ocena zaangażowania w realizację zajęć, ocena P- egzamin.

Ocena F- ocena wytworów pracy w grupie, sprawdzian: wymienić problemy związane z diagnozowaniem oraz terapią małych dzieci z wadą słuchu, Ocena P – egzamin, kolokwium.

Ocena F-ocena przygotowanych projektów, ocena P-egzamin, kolokwium.

aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, przygotowanie projektu, odpowiednia ilość punktów (nie mniej niż połowa) uzyskana podczas sprawdzianu, kolokwium, egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakoniuk-Diallo
Prowadzący grup: Anna Jakoniuk-Diallo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Skrócony opis:

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Literatura:

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakoniuk-Diallo
Prowadzący grup: Anna Jakoniuk-Diallo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Skrócony opis:

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Literatura:

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakoniuk-Diallo
Prowadzący grup: Anna Jakoniuk-Diallo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Skrócony opis:

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Literatura:

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakoniuk-Diallo
Prowadzący grup: Anna Jakoniuk-Diallo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Skrócony opis:

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Literatura:

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)