Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-semmgr-ils-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Cele kształcenia: | Cel (cele) modułu kształcenia: - zdobycie pogłębionej i poszerzonej wiedzy o metodologii pracy naukowej w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - zdobycie uporządkowanej i rozszerzonej wiedzy ogólnej z zakresu wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - poszerzenie umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - poszerzenie umiejętności badawczych obejmujących analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metod, opracowanie i prezentację wyników w formie pisemnej i ustnej; - poszerzenie umiejętności samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy oraz swoich umiejętności badawczych; - poszerzenie umiejętnościmerytorycznego argumentowania; - wykształcenie umiejętności upowszechniania wiedzy o danej dziedzinie; - wykształcenie umiejętności posługiwania się zaawansowanymi technologiami informacyjnymi przy wykonaniu konkretnych zadań badawczych. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci przygotowywani są do napisania pracy magisterskiej z wybranego przez siebie zakresu badawczego (w ramach specjalizacji obowiązujących na studiach magisterskich). W tym celu zdobywają uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej). |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: - Główne metody badań w naukach humanistycznych. - Metodologia badań w zakresie danej specjalizacji. - Analiza danych empirycznych. - Interpretacja danych empirycznych. - Formułowanie wniosków w pracy badawczej. - Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł w ramach wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej). - Wybrane treści z zakresu danej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Adamzik, K. 2004. Textlinguistik. Eine einführende Darstellung. Tübingen. Albert, Ruth, Koster, C. 2002.Empirie in Linguistik und Sprachlehrforschung. Ein methodologisches Arbeitsbuch. Tübingen, Narr. Apanowicz, Jerzy, 2005.Metodologiczneuwarunkowaniapracynaukowej. Warszawa, Difin. Eco, Umberto, 2003.Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. Heidelberg, Müller. Fleischer, W./Michel, G./Starke, G. 1996. Stilistik der deutschen Gegenwartssprache. Framkfurt/M. Kolman, Romuald, 2001. Zdobywaniewiedzy. Bydgoszcz, Gdańsk, Branta. Starke, Günter, Zuchewicz, Tadeusz, 2003.Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main, Lang. Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji glottodydaktycznej: Butzkamm, W. 2004. LustzumLernen. LustzumLehren.Tuebingen: Francke. Dakowska, M. 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. W-wa: PWN. Roche, J. 2008. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tuebingen: Francke. Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji interkulturowej: Lüsebrink, H.-J. 2008.InterkulturelleKommunikation: Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler. Thomas, A.,Kinast, E.-U.,Schroll-Machl, S. (Hrsg.). 2003.Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Bd.1 Göttingen: Vandenhoeck& Ruprecht. Heringer, H. J.2004. Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte, Tübingen/Basel: A. Francke Verlag. Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji translatorycznej: Brinker, K. 2010.LinguistischeTextanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.Erich Schmidt Verlag. Berlin. Dijk van, J. 2010.Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Handke, K. 2009.Socjologia języka. WydawnictwoNaukowe PWN. Warszawa. Henne, H./ Rehbock, H. 2001.Einführung in die Gesprächsanalyse. Walter de Gruyter. Berlin/New York. Gansel, Ch. / Jürgens, F. 2009.Textlinguistik und Textgrammatik. Vandenhoeck& Ruprecht. Göttingen. Grzenia, J. 2006.Komunikacja językowa w Internecie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Hickethier, K. 2010. Einführung in die Medienwissenschaft. J.B.Metzler. Stuttgart/Weimar. Kessel, Katja / Reimann, Sandra (2008): Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel. Maciejewski, M. 2009.Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań. Meibauer, J. 2008.Pragmatik. Stauffenbrug. Tübingen. Neuland, E. 2008.Jugendsprache.A.Francke UTB. Tübingen und Basel. Schwitalla, J. 1997.Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag. Berlin. Teplan, A. 2005.Kommunikation im Chat. Grundlagen - Instrumente - Bewertung. VDM Verlag Dr. Müller. Berlin. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - ma wysoce pogłębioną i poszerzoną wiedzę nt. metodologii pracy naukowej w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - ma wysoce uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - potrafi samodzielniewyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej); - potrafi bardzo dobrze analizować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki w formie pisemnej i ustnej; - potrafi samodzielnie zdobywaći poszerzać wiedzę oraz swoje umiejętności badawcze; - potrafi merytorycznie argumentować; - potrafi upowszechniać wiedzę o danej dziedzinie; - potrafi posługiwać się zaawansowanymi technologiami informacyjnymi przy wykonaniu konkretnych zadań badawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - Kryteria oceny projektu – (szczegółowe w materiałach dla studentów). - Terminowość oddania projektu. - Ocena pracy magisterskiej. - Ocena egzaminu magisterskiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.