Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oPNJN4-ZLE46 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
filologia germańska, studia niestacjonarne licencjackie, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | rozwinięcie umiejętności poprawnego (także pod względem gramatycznym) pisania i wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów, zdobycie oraz używanie specyficznego dla tematów realizowanych w czwartym semestrze słownictwa; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki opracowanych na zajęciach tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1+ (według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach / w parach Pisanie streszczeń z komentarzem do tekstów przeczytanych na głos przez wykładowcę Referat |
Skrócony opis: |
moduł składa się z trzech zajęć kończących się egzaminem, student rejestruje się na zajęcia w USOS |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny związany ze szkołą i pracą oraz środkami masowego przekazu i komunikacji *** Zakres tematyczny związany z kulturą i sztuką oraz szeroko pojętym środowiskiem i jego ochroną*** Bardziej zaawansowane i kompleksowe reguły gramatyki niemieckiej ***treści te realizowane są w oparciu o teksty dłuższe i bardziej skomplikowane pod względem leksykalnym i/lub gramatycznym niż w pierwszym i drugim semestrze; teksty te pochodzą z programu PNJN przeznaczonego dla grup zaawansowanych (II roku filologii germańskiej) |
Literatura: |
Materiały zestawione w skrypcie dla II roku (grup zaawansowanych) dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom; Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch.; Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett.; Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros.; Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch.; Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben, Hueber.; Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt.; Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.; Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner, Schubert-Verlag.; Bęza, S.: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN.; Dreyer, H. / Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Hueber. |
Efekty uczenia się: |
student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, a także zwrotów leksykalnych charakterystycznych dla tematów omówionych w czwartym semestrze z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji, zna wybrane media niemieckojęzyczne i potrafi z nich korzystać; potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w czwartym semestrze; potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski wypowiadając się ustnie w języku niemieckim na tematy obowiązujące w czwartym semestrze, zachowując przy tym poprawność językową i z wykorzystaniem poglądów innych autorów; posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w czwartym semestrze; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej (ustnej oraz pisemnej) w języku niemieckim oraz uczenia się przez całe życie; potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i projektów oraz przy prowadzeniu dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (pisanie streszczenia z komentarzem do tekstu przeczytanego przez wykładowcę; zdania do tłumaczenia; test gramatyczno-leksykalny) Egzamin ustny (losowanie pytań) Kolokwium ustne Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań) Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań Referat Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz) Dyskusja Współpraca w grupie / w parach Samodzielna wypowiedź ustna Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% dobry plus (+db; 4,5): 85-90% dobry (db; 4,0): 77-84% dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% dostateczny (dst; 3,0): 60-68% niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% Ocena wypowiedzi ustnej / referatu i egzaminu ustnego • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach i na egzaminie • Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6 • Punkty za gramatykę: 8 • Punkty za wyrażanie się: 8 • Punkty za ortografię: 2 • Spójność: 4 • Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4 • Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3 • Maksymalna liczba punktów: 35 Ilość słów: 200-250 • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (32-35p.) • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% (30-31,5p.) • dobry (db; 4,0): 77-84% (27-29,5p.) • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% (24-26,5p.) • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% (21-23,5p.) • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,5p.) Ocena tłumaczeń (zaliczenie i egzamin), ocena gramatyki i leksyki (zaliczenie i egzamin) • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% • dobry (db; 4,0): 77-84% • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Violetta Frankowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jankowiak, Dawid Łuczak, Łukasz Piątkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wimmer | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.