Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury niemieckiej. Proseminarium literaturoznawcze III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-grPLWL-DL34
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury niemieckiej. Proseminarium literaturoznawcze III
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

znajomość głównych tendencji, zjawisk literackich na obszarze Niemiec w latach 1918-1945, tzn. w okresie Republiki Weimarskiej oraz Trzeciej Rzeszy; znajomość reprezentatywnych dla tego okresu utworów literackich, rozpoznawanie tekstów ilustrujących przemiany społeczne, kulturowe i polityczne; umiejętność rozumienia kluczowych zjawisk literatury w oparciu o procesy historyczne i kulturowe; rozwijanie umiejętności interdyscyplinarnych; świadomość kształtowania się form i gatunków literackich w procesie zmian historycznych; umiejętność porozumiewania się z ekspertami w tej dziedzinie, doceniania różnorodności kulturowej i wielokulturowej, umiejętność analizy procesów kształtowania świadomości i tożsamości kulturowej; znajomość różnorodności i specyfiki kulturowej; rozwijanie zdolności krytycznych; umiejętności zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł), umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności badawczych; pogłębienie kreatywności, rozumienia innych kultur i zwyczajów; rozwijanie zdolność do samodzielnej pracy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wprowadzenie wykładowcy, dyskusja z grupą; praca z tekstem;

dyskusja w grupie; praca z tekstem uświadamiająca studentom złożoność języka i historyczną zmienność jego znaczeń; dyskusja z grupą uwzględniająca różne wartości kulturowe i światopoglądowe


Skrócony opis:

do modułu należy egzamin 09-grPLWL-DLE3

Pełny opis:

podstawowe zagadnienia dotyczące literatury i kultury niemieckiej w okresie Republiki Weimarskiej; literatura i kultura niemieckojęzyczna po I wojnie światowej; podstawowa wiedza na temat „Neue Sachlichkeit” w literaturze niemieckiej; podstawowe treści dotyczące literatury niemieckiej w III Rzeszy; podstawowe treści dotyczące literatury tzw. emigracji wewnętrznej; kluczowe zagadnienia dotyczące literatury niemieckiej na emigracji; podstawowa wiedza na temat literatury niemieckojęzycznej w okresie II wojny światowej

Literatura:

Bahr, Ehrhard (Hg.): Geschichte der deutschen Literatur Bd. 3. Vom Realismus bis zur Gegenwart. Tübingen (u.a.): Francke 1982; Baumann, Barbara/ Oberle, Brigitta: Deutsche Literatur in Epochen. Ismaning: Hueber Verlag 1985; Beutin, Wolfgang (u.a.): Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart (u.a.): Metzler 2013; Bernd Balzer, Volker Mertens: Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Berlin: Bibliographisches Institut 1990; Braun, Michael: Die deutsche Gegenwartsliteratur. Eine Einführung. Köln: Böhlau 2010; Brenner, Peter J.: Neue deutsche Literaturgeschichte. Vom ,,Ackermann“ zu Günter Grass. Tübingen: Niemeyer 1996; Geschichte der deutschen Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. 12 Bde. Begründer: Helmut de Boor, Richard Newald. München: C.H. Beck 1949ff; Glaser, Horst Albert (Hg.): Deutsche Literatur. Eine Sozialgeschichte. 10 Bde. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt 1980-1995; Grimminger, Rolf (Hg.): Hansers Sozialgeschichte der deutschen Literatur vom 16. Jahrhundert bis zur Gegenwart. 12 Bde. München: Hanser und Dtv 1980ff; Lattmann, Dieter (Hg.): Die Literatur der Bundesrepublik Deutschland. Kindlers Literaturgeschichte der Gegenwart. München, Zürich: Kindler 1973; Paucker, Henri R. (Hg.): Die deutsche Literatur. Ein Abriss in Text und Darstellung: Neue Sachlichkeit, Literatur im 3. Reich und im Exil, Bd. 15. Reclam: Stuttgart 1993; Rothmann, Kurt: Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart: Reclam 2011; Szyrocki, Marian: Dzieje literatury niemieckiej. Warszawa: PWN 1969; Žmegač, Viktor (Hg.): Geschichte der deutschen Literatur. Vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Weinheim: Beltz Athenäum 1995.

Efekty uczenia się:

rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego od roku 1918 do 1945; ma wiedzę na temat wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej w tym okresie; analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich; formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat zjawisk literackich i kulturowych; wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych); przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa; wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej

Metody i kryteria oceniania:

aktywność studenta w dyskusji; pisemna praca zaliczeniowa; egzamin; opcjonalnie test z lektur; ocena umiejętności językowych studenta w zakresie literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze oraz wypowiadania się o tych dziedzinach w języku niemieckim w sposób adekwatny do sytuacji komunikacyjnej i tematu w wypowiedziach ustnych w trakcie zajęć oraz w pisemnej pracy zaliczeniowej, na egzaminie; ocena, w jakim stopniu student uwzględnia różnorodność perspektyw w interpretacji zjawisk kulturowych w wypowiedziach ustnych i pracy pisemnej oraz na egzaminie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)