Zajęcia specjalizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ZSM-ZU-34 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia specjalizacyjne |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia rosyjska, studia niestacjonarne II stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo) pogłębienie i poszerzenie wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań nad literaturą oraz jej kontekstami kulturowymi i historycznymi kształtowanie umiejętności formułowania krytycznych opinii o dziełach literackich zapoznanie z tekstami literackimi oraz krytycznoliterackimi praktyczne wykorzystanie wiedzy w analizie dzieła literackiego udoskonalenie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawstwo) przekazanie wiedzy z zakresu filologicznej analizy tekstu w perspektywie pojęcia wiedzy interdyscyplinarnej kształtowanie umiejętności analizowania przestrzeni semantycznej tekstu oraz zagadnień jego recepcji; pojęcie działalności estetycznej (Michaił Bachtin), doświadczenia estetycznego (H. R. Jauss). przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych podejść metodologicznych w dziedzinie filologii; podejścia ewolucyjne (Dmytro Czyżewski, Julian Krzyżanowski), strukturalne (Roman Jakobson, Jurij Lotman), hermeneutyczne (H. R. Jauss, E. D. Hirsch), socjologiczne (Pierre Bourdieu), geopoetyczne (Jakub Niedźwiedź); antropological turn oraz spatial turn we współczesnych naukach humanistycznych. pogłębienie wiedzy dotyczącej współczesnych metod analizy tekstów zróżnicowanych pod względem estetycznym oraz genologicznym pogłębienie wiedzy na temat odrębności kultury piśmienniczej na ziemiach wschodnich Słowian w czasach Średniowiecza i Nowożytności. Pojęcia „древнерусская литература”, „книжность” (Dmitrij Lichaczow, Hans Rothe, Riccardo Picchio), rozdwojenie kulturowe, „demarkacyjna linia humanizmu” (Sante Graciotti) w dziejach piśmiennictwa wschodnich Słowian. kształtowanie umiejętności analizowania zjawisk kultury filologicznej przez pryzmat pojęć homo- i heterogeniczności kulturowej; rozwijanie umiejętności argumentowania i prowadzenia dyskusji na tematy dotyczące zagadnień tożsamości kulturowej oraz jej przejawów w literaturze i języku. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (literaturoznawstwo): pogłębiona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury rosyjskiej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej. ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (językoznawstwo): zaawansowana znajomość języka rosyjskiego, podstawowa wiedza z zakresu badań nad językiem. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | na platformie Microsoft Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) |
Pełny opis: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo) Literatura „srebrnego wieku”. Religijne konteksty poezji „nowochłopskiej”. Literatura wojenna i rozrachunkowa. Zjawisko prozy „wiejskiej”. Proza „nierosyjskich” pisarzy radzieckich. Współczesna literatura. ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze) Tekst jako przedmiot badań filologicznych. Zagadnienia recepcji i hermeneutyki tekstu. Przestrzeń semantyczna tekstu. Dylemat autora i bohatera (M. Bachtin), dzieła i tekstu (R. Barthes), języka jako systemu i tekstu / wypowiedzi (J. Bartmiński) w badaniach filologicznych. Interdyscyplinarność współczesnej wiedzy humanistycznej. Dokonania, ośrodki i szkoły badawcze w dziedzinie literaturoznawstwa i językoznawstwa. Najważniejsze kierunki studiów slawistycznych. Komparatystyka. Badania teoretyczne z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa porównawczego. Język rosyjski i literatura rosyjska w badaniach synchronicznych i diachronicznych. Język rosyjski / literatura rosyjska a tożsamość narodowa. Przestrzeń kulturowa a krajobraz kulturowy w płaszczyźnie języka i literatury. Geopoetyczne podejścia w filologii. |
Literatura: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo) B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002; Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996; Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993. S. Pollak, Srebrny wiek i później : szkice o literaturze rosyjskiej, Warszawa 1971. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000; Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994; Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997; Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994 T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993; T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;; Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000. Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001; Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000; Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001. ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze) E. Bańkowska E., A., Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009. R. Cudak, Rzut oka na polską genologię literacką, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007. M. Głowiński, J. Słowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Słownik terminów literackich, Warszawa 2000. Ян Ассман, Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности, Москва 2004. Ю. М. Лотман, Семиосфера: Культура и взрыв, Внутри мыслящих миров, Спб., 2010. Хоми Бхабха, «Местонахождение культуры», in: Перекрестки 2005 (№ 2–3), с. 161 – 191. Н. А. Николина, Филологический анализ текста, Москва 2003. Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003. J. Niedźwiedź, Kultura literacka Wilna (1323-1655): retoryczna organizacja miasta, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: zna biografię i twórczość wybranego pisarza/wybranych pisarzy i w sposób rozszerzony charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką rozumie i prawidłowo stosuje na poziomie rozszerzonym terminy z zakresu literaturoznawstwa rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich zna i stosuje w wypowiedzi pisemnej rozwinięte metody analizy interpretacji dzieła literackiego wybiera właściwe metody interpretacyjne w powiązaniu z innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych prawidłowo interpretuje teksty artystyczne identyfikuje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim, rosyjskim oraz innym języku obcym potrafi w formie pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i w przygotowaniu pracy magisterskiej ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: zna i rozumie specyfikę filologicznej analizy tekstu; zna podstawowe cechy oraz organizację semantycznej przestrzeni tekstu; potrafi przeprowadzić analizę konceptualna tekstu posiada wiedzę dotyczącą poszczególnych kierunków badań językoznawczych i literaturoznawczych, a także metod nauk humanistycznych, stosowanych w dziedzinie filologii; potrafi charakteryzować zasady różnych podejść metodologicznych posiada wiedzę na temat organizacji tekstów zróżnicowanych pod względem estetycznym oraz genologicznym zna, rozumie oraz potrafi charakteryzować specyfikę struktury tekstu naukowego; potrafi krytycznie ocenić poziom naukowy pracy badawczej i jakość jej wykonania posiada wiedzę dotyczącą wymiarów kultury; potrafi analizować teksty przez pryzmat problematyki tożsamościowej oraz współczesnych podejść nauk humanistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - realizacja zadań domowych, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności. - pozytywne oceny z kolokwiów Skala ocen / Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): - przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia; - pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury; - dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi; - brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej. dobry plus (+db; 4,5): - skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową; - nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym; - brak błędów w kompozycji; - odpowiedź spójna. dobry (db; 4,0): - skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - pełne omówienie zagadnienia; - drobne błędy w kompozycji. dostateczny plus (+dst; 3,5): - podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia; - nieliczne, ale istotne błędy językowe; - drobne błędy w kompozycji. dostateczny (dst; 3,0): - podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - częściowe omówienie zagadnienia; - błędy w kompozycji wypowiedzenia. niedostateczny (ndst; 2,0): - niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0); - trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat; - wypowiedź przepełniona licznymi błędami; - chaotyczna kompozycja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zhanna Nekrashevich-Karotkaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zhanna Nekrashevich-Karotkaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Zywert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.