Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródła informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-ZINFZ-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Źródła informacji
Jednostka: Instytut Językoznawstwa
Grupy: Komunikacja i zarządzanie zasobami informacji, studia niestacjonarne magisterskie, semestr 1
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia - Komunikacja i zarządzanie zasobami informacji

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zorientowanie studentów w podstawowych zasobach tradycyjnych źródeł informacji

- Zorientowanie studentów w podstawowych zasobach cyfrowych źródeł informacji zarówno w systemach offline, jak i online

- Praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach analogowych

- Praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach cyfrowych



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w podstawowych zasobach tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji oraz praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach analogowych i cyfrowych.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

- Przyrost źródeł informacji na świecie

- Mechanizmy tłumienia adaptacyjnego

- Metody opisu linearnego przyrostu źródeł informacji

- Metody opisu wykładniczego przyrostu informacji

- Podstawowe metody oceny wartości źródeł informacji

- Ewolucja systemów informacyjnych

- Zasoby i struktura Internetu

- Bariery w dostępie do informacji i ich charakter

Literatura:

Podstawowa:

Marek Nahotko, Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informacyjnej infrastrukturze nauki. Warszawa 2010

Piotr Nowak, Bibliometria. Webometria. Podstawy, wybrane zastosowania. Poznań 2008

Uzupełniająca:

P. Kitrasiewicz, Ł. Gołębiowski, Rynek książki w Polsce 1944–1989. Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

- Ma podstawową wiedzę na temat przyrostu źródeł informacji i potrafi go prognozować, wykorzystując metody kwantytatywne

- Zna elementarne metody oceny wartości różnych typów źródeł informacji

- Zna główne zasoby tradycyjnych źródeł informacji ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa i mediów współczesnych

- Jest dobrze zorientowany w istniejących narzędziach wyszukiwania tradycyjnych źródeł informacji

- Zna architekturę współczesnej cyberstruktury i potrafi rozróżniać jej podstawowe komponenty

- Zna podstawowe bariery społeczne ograniczające dostęp do informacji

- Potrafi wyjaśnić przyczyny zmian w dynamice przyrostu źródeł informacji zarówno w perspektywie doraźnej, jak i długookresowej

- Umie w praktyce obliczać wartości przyrostu logistycznego oraz wykładniczego źródeł informacji

- Sprawnie posługuje się narzędziami wyszukiwania informacji zarówno w systemach tradycyjnych, jak i cyfrowych ze szczególnym uwzględnieniem wyszukiwania źródeł z zakresu kulturoznawstwa

- Z rezerwą traktuje wartość źródeł pochodzących z zasobów, których nie zna i ostrzega przed tym niebezpieczeństwem innych

kompetencje społeczne (K)

- Rozumiejąc potrzeby wykluczonych cyfrowo grup społecznych, czynnie pomaga im w wyszukiwaniu źródeł informacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne z oceną.

Sposoby oceny:

- Przygotowanie uwag do projektów opracowanych przez innych studentów

- Przygotowanie recenzji referatów opracowanych przez innych studentów

- Projekt

- Referat

- Egzamin

Kryteria oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)