Źródła informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ZINFZ-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji |
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa |
Grupy: |
Komunikacja i zarządzanie zasobami informacji, studia niestacjonarne magisterskie, semestr 1 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia - Komunikacja i zarządzanie zasobami informacji |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Zorientowanie studentów w podstawowych zasobach tradycyjnych źródeł informacji - Zorientowanie studentów w podstawowych zasobach cyfrowych źródeł informacji zarówno w systemach offline, jak i online - Praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach analogowych - Praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach cyfrowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w podstawowych zasobach tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji oraz praktyczne nauczenie studentów korzystania z narzędzi wyszukiwania źródeł informacji na nośnikach analogowych i cyfrowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: - Przyrost źródeł informacji na świecie - Mechanizmy tłumienia adaptacyjnego - Metody opisu linearnego przyrostu źródeł informacji - Metody opisu wykładniczego przyrostu informacji - Podstawowe metody oceny wartości źródeł informacji - Ewolucja systemów informacyjnych - Zasoby i struktura Internetu - Bariery w dostępie do informacji i ich charakter |
Literatura: |
Podstawowa: Marek Nahotko, Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informacyjnej infrastrukturze nauki. Warszawa 2010 Piotr Nowak, Bibliometria. Webometria. Podstawy, wybrane zastosowania. Poznań 2008 Uzupełniająca: P. Kitrasiewicz, Ł. Gołębiowski, Rynek książki w Polsce 1944–1989. Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
- Ma podstawową wiedzę na temat przyrostu źródeł informacji i potrafi go prognozować, wykorzystując metody kwantytatywne - Zna elementarne metody oceny wartości różnych typów źródeł informacji - Zna główne zasoby tradycyjnych źródeł informacji ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa i mediów współczesnych - Jest dobrze zorientowany w istniejących narzędziach wyszukiwania tradycyjnych źródeł informacji - Zna architekturę współczesnej cyberstruktury i potrafi rozróżniać jej podstawowe komponenty - Zna podstawowe bariery społeczne ograniczające dostęp do informacji - Potrafi wyjaśnić przyczyny zmian w dynamice przyrostu źródeł informacji zarówno w perspektywie doraźnej, jak i długookresowej - Umie w praktyce obliczać wartości przyrostu logistycznego oraz wykładniczego źródeł informacji - Sprawnie posługuje się narzędziami wyszukiwania informacji zarówno w systemach tradycyjnych, jak i cyfrowych ze szczególnym uwzględnieniem wyszukiwania źródeł z zakresu kulturoznawstwa - Z rezerwą traktuje wartość źródeł pochodzących z zasobów, których nie zna i ostrzega przed tym niebezpieczeństwem innych kompetencje społeczne (K) - Rozumiejąc potrzeby wykluczonych cyfrowo grup społecznych, czynnie pomaga im w wyszukiwaniu źródeł informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne z oceną. Sposoby oceny: - Przygotowanie uwag do projektów opracowanych przez innych studentów - Przygotowanie recenzji referatów opracowanych przez innych studentów - Projekt - Referat - Egzamin Kryteria oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.