Zarys gramatyki współczesnego języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ZGJRUA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarys gramatyki współczesnego języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia ukraińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Poznanie i umiejętność opisu systemu fonologicznego języka rosyjskiego Poznanie elementów fonotaktyki Umiejętność identyfikowania morfemów Umiejętność określania kategorii morfologicznych Umiejętność rozpoznawania i określania paradygmatów w obrębie odmiennych części mowy Przygotowanie do analizy słowotwórczej wyrazu Umiejętność określania jednostek systemu słowotwórczego Zapoznanie ze składnia języka rosyjskiego Umiejętność rozpoznawania i analizy zdań pojedynczych i złożonych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
1. Głoska i fonem. Samogłoski i spółgłoski rosyjskie 2. Elementy fonotaktyki. Asymilacja, redukcja, dysymilacja 3. Morfem i wyraz. Typy morfemów 4. Kategorie morfologiczne. Typologia kategorii morfologicznych 5. Paradygmaty koniugacji rosyjskiej 6. Klasy deklinacyjne rzeczowników rosyjskich. Kategoria rodzaju i liczby 7. Cechy definicyjne zaimka 8. Kategoria przymiotnika 9. Charakterystyka liczebnika 10. Miejsce słowotwórstwa w systemie języka rosyjskiego 11. Rodzaje słowotwórstwa. Funkcjonalne klasy derywatów 12. Jednostki analizy składniowej. Związki składniowe 13. Zdanie pojedyncze. Problemy części zdania 14. Zdanie złożone. 15. Norma językowa i jej zróżnicowanie |
Literatura: |
1. S. Grzybowski, Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983. 2. Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, warszawa 1986-1987. 3. S. Grzybowski, Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), Toruń 2007. 4. A. Mirowicz, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1975. 5. M. Olechnowicz, Akcent rosyjski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977. 6. E. Bałałykina, A. Bartoszewicz, G. Nikołajew, Słowotwórstwo rosyjskie dla Polaków,Warszawa 1987. 7. L. Jochym-Kuszlikowa, E. Kossakowska, Zarys słowotwórstwa rosyjskiego dla Polaków, Warszawa 1990. 8. Н.А. Николина, Словообразование современного русского языка, Москва 2005. 9. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny, (z ćwiczeniami), Opole 1998. 10. Л.Л. Касаткин, Современный русский язык. Фонетика, Москва 2006. 11. Р. И. Аванесов, Русское литературное произношение, Москва 1984. 12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 2006 (lub 1973, 2005). 13. Е.А. Земская, Словообразование как деятельность, Москва 1992. 14. В.Н. Немченко, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1984. 15. Русская разговорная речь, ответ. ред. Е.А. Земская, Москва 1973. 16. Н.М. Шанский, Очерки по русскому словообразованию, Москва 2005 (lub 1968). 17. Г.А. Николаев, Лекции по русскому словообразованию, Казань 2009. 18. З.А. Потиха, Современное русское словообразование, Москва 1970. 19. Н.М. Шанский, Лексикология современного русского языка, Москва 2007 (lub 1964, 1972). 20. Э.В. Кузнецова, Лексикология русского языка, Москва 1989. 21. М.И. Фомина, Современный русский язык. Лексикология, Москва 1983 (lub 1978). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Zna zasady opisu systemu fonologicznego oraz pojęcia wymagane do takiego opisu Rozumie i prawidłowo używa terminologię w zakresie gramatyki współczesnego języka rosyjskiego Prawidłowo identyfikuje morfemy w strukturze morfemowej wyrazu Potrafi prawidłowo przeprowadzić typologię kategorii morfologicznych Prawidłowo określa paradygmaty koniugacyjne, klasy deklinacyjne rzeczowników. Prawidłowo określa deklinacje przymiotników i odmiany liczebników Stosując pojęcia z zakresu słowotwórstwa, prawidłowo przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu Rozpoznaje i prawidłowo określa części zdania Rozpoznaje typy zdań złożonych Stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych, jest zorientowany na poprawność językową wypowiedzi Korzysta z bibliografii przedmiotu Korzysta z zasad norm i uzusu współczesnego języka rosyjskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność oraz aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżące monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów w trakcie zajęć oraz w domu • Metody podsumowujące: Ocena końcowa w oparciu o umiejętność syntezy zdobytej wiedzy i jej zaprezentowania w formie pisemnej lub ustnej. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.