Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarys gramatyki współczesnego języka rosyjskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-ZGJRUA-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarys gramatyki współczesnego języka rosyjskiego
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia ukraińska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Poznanie i umiejętność opisu systemu fonologicznego języka rosyjskiego

Poznanie elementów fonotaktyki

Umiejętność identyfikowania morfemów

Umiejętność określania kategorii morfologicznych

Umiejętność rozpoznawania i określania paradygmatów w obrębie odmiennych części mowy

Przygotowanie do analizy słowotwórczej wyrazu

Umiejętność określania jednostek systemu słowotwórczego

Zapoznanie ze składnia języka rosyjskiego

Umiejętność rozpoznawania i analizy zdań pojedynczych i złożonych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

1. Głoska i fonem. Samogłoski i spółgłoski rosyjskie

2. Elementy fonotaktyki. Asymilacja, redukcja, dysymilacja

3. Morfem i wyraz. Typy morfemów

4. Kategorie morfologiczne. Typologia kategorii morfologicznych

5. Paradygmaty koniugacji rosyjskiej

6. Klasy deklinacyjne rzeczowników rosyjskich. Kategoria rodzaju i liczby

7. Cechy definicyjne zaimka

8. Kategoria przymiotnika

9. Charakterystyka liczebnika

10. Miejsce słowotwórstwa w systemie języka rosyjskiego

11. Rodzaje słowotwórstwa. Funkcjonalne klasy derywatów

12. Jednostki analizy składniowej. Związki składniowe

13. Zdanie pojedyncze. Problemy części zdania

14. Zdanie złożone.

15. Norma językowa i jej zróżnicowanie

Literatura:

1. S. Grzybowski, Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983.

2. Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, warszawa 1986-1987.

3. S. Grzybowski, Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), Toruń 2007.

4. A. Mirowicz, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1975.

5. M. Olechnowicz, Akcent rosyjski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977.

6. E. Bałałykina, A. Bartoszewicz, G. Nikołajew, Słowotwórstwo rosyjskie dla Polaków,Warszawa 1987.

7. L. Jochym-Kuszlikowa, E. Kossakowska, Zarys słowotwórstwa rosyjskiego dla Polaków, Warszawa 1990.

8. Н.А. Николина, Словообразование современного русского языка, Москва 2005.

9. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny, (z ćwiczeniami), Opole 1998.

10. Л.Л. Касаткин, Современный русский язык. Фонетика, Москва 2006.

11. Р. И. Аванесов, Русское литературное произношение, Москва 1984.

12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 2006 (lub 1973, 2005).

13. Е.А. Земская, Словообразование как деятельность, Москва 1992.

14. В.Н. Немченко, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1984.

15. Русская разговорная речь, ответ. ред. Е.А. Земская, Москва 1973.

16. Н.М. Шанский, Очерки по русскому словообразованию, Москва 2005 (lub 1968).

17. Г.А. Николаев, Лекции по русскому словообразованию, Казань 2009.

18. З.А. Потиха, Современное русское словообразование, Москва 1970.

19. Н.М. Шанский, Лексикология современного русского языка, Москва 2007 (lub 1964, 1972).

20. Э.В. Кузнецова, Лексикология русского языка, Москва 1989.

21. М.И. Фомина, Современный русский язык. Лексикология, Москва 1983 (lub 1978).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Zna zasady opisu systemu fonologicznego oraz pojęcia wymagane do takiego opisu

Rozumie i prawidłowo używa terminologię w zakresie gramatyki współczesnego języka rosyjskiego

Prawidłowo identyfikuje morfemy w strukturze morfemowej wyrazu

Potrafi prawidłowo przeprowadzić typologię kategorii morfologicznych

Prawidłowo określa paradygmaty koniugacyjne, klasy deklinacyjne rzeczowników. Prawidłowo określa deklinacje przymiotników i odmiany liczebników

Stosując pojęcia z zakresu słowotwórstwa, prawidłowo przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu

Rozpoznaje i prawidłowo określa części zdania

Rozpoznaje typy zdań złożonych

Stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych, jest zorientowany na poprawność językową wypowiedzi

Korzysta z bibliografii przedmiotu

Korzysta z zasad norm i uzusu współczesnego języka rosyjskiego

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżące monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów w trakcie zajęć oraz w domu

• Metody podsumowujące:

Ocena końcowa w oparciu o umiejętność syntezy zdobytej wiedzy i jej zaprezentowania w formie pisemnej lub ustnej.

Skala ocen:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)