Praktyczna nauka języka węgierskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WPNJW-16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka węgierskiego |
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów, specjalność filologia węgierska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka węgierskiego. Student poznaje system gramatyczny języka węgierskiego i słownictwo podstawowe, zdobywa podstawowe kompetencje i sprawności językowe umożliwiające uczestniczenie w komunikacji językowej oraz poznaje kontekst pragmatyczny i kulturowy. Osiąga poziom A1+ ESOKJ |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki, gramatyki i leksyki języka węgierskiego. |
Pełny opis: |
Słownictwo i gramatyka zawarta w podręczniku (Szita Szilvia-Pelcz Katalin: Magyar-OK 1.) oraz w materiałach dostarczonych przez wykładowców Zagadnienia z zakresu fonetyki i gramatyki: - cechy języka węgierskiego - system samogłosek i spółgłosek - cechy prozodyczne (akcent, intonacja) - zdanie nominalne - przydawka przymiotnikowa -używanie zaimków osobowych, wskazujących, przedimków - wykładnik liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników - czasowniki regularne oraz „ikowe” - czasowniki nieregularne (kończące na -s, sz, z; na 2 spółgłoski oraz na długą samogłoskę + -t) - negacja pojedyncza i podwójna - liczebniki główne i porządkowe - morfologiczne wykładniki relacji przestrzennych - przedmiot czynności (dopełnienie) - przyrostki (cechy) osobowo-dzierżawcze - koniugacja określona i nieokreślona - stopniowanie przymiotników - potencjalna forma czasownika - czasownik posiłkowy z bezokolicznikiem (akar, tud, kell), formy osobowe - szyk wyrazów w zdaniu - relacja przynależności; przyrostki (cechy) osobowo-dzierżawcze - zdania z relacją przynależności - forma potencjalna czasownika. - rekcja (elementy) - czas przeszły - czas przyszły - tryb rozkazujący i przypuszczający (elementy) ((elementy). Wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w codziennych sytuacjach komunikacyjnych Wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w tworzeniu wypowiedzi ustnych wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w tworzeniu tekstów pisanych z wykorzystaniem źródeł słownikowych |
Literatura: |
Podstawowa: Szita Szilvia - Pelcz Katalin: Magyar OK 1., Pécsi Tudományegyetem, 2013. + AUDIO Dodatkowa: 1. Durst Péter. Lépésenként magyarul. Első lépés. Szeged: Szegedi Tudományegyetem. 2004. + AUDIO CD, DVD 2. Szili Katalin et al.: A formától a használatig 1. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. używa słownictwa objętego przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej 2. używa struktur gramatycznych objętych przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej 3. formułuje wypowiedzi i prowadzi rozmowę w języku węgierskim na tematy objęte przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ 4. tworzy teksty (wypracowanie, opis) związane z tematami objętymi przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ 5. czyta ze zrozumieniem teksty związane z tematami objętymi przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ESOKJ 6. rozumie wypowiedzi w języku węgierskim oraz treści odtwarzane z nośników zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ 7. korzysta ze źródeł umożliwiających poszerzenie wiedzy leksykalnej i gramatycznej (źródła słownikowe, Internet) 8. zna elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (na zakończenie każdej jednostki lekcyjnej lub tematycznej, minimum 61 %, w przypadku testów kontrolujących znajomość leksyki 80%) oraz wykonanie wszystkich prac pisemnych zadanych przez wykładowcę. Możliwość 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Ocena końcowa na podstawie egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.