Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WL-RUM-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rumuńska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu literaturoznawstwa w ujęciu synchronicznym i diachronicznym 2/ przekazanie wiedzy o stanie badań literaturoznawczych, różnych metodach opisu zjawisk literackich wypracowanych przez wybrane teorie literaturoznawcze 3/ ukazanie zróżnicowania zjawisk literackich oraz związków z innymi dziedzinami aktywności językowej i artystycznej 4/ wyrobienie u studentów umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich 5/ wyrobienie u studentów umiejętności formułowania uzasadnionych sądów oraz świadomego i krytycznego udziału we współczesnej debacie humanistycznej 6/ wyrobienie umiejętności świadomego doboru literatury przedmiotu i korzystania ze źródeł literaturowych 7/ rozwinięcie umiejętności komunikacji, kultury dyskusji i pracy w grupie 8/ kształtowanie świadomości złożonego charakteru w spółczesnych praktyk kulturowych, z uwzględnieniem problematyki etycznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Wykład: kurs jest wprowadzeniem w podstawowe zagadnienia współczesnego literaturoznawstwa. Na zajęciach omawiane są podstawowe pojęcia literaturoznawcze: dzieło literackie, język, dyskurs, komunikacja literacka, rodzaje, gatunki Zostaje przedstawiona struktura dzieła literackiego: narracja, język poetycki, czas, przestrzeń, postać. |
Pełny opis: |
Następujące zagadnienia objęta są programem zajęć: Literatura w świecie znaków. Semiotyka i strukturalizm; literatura a komunikacja językowa; Między językiem a rzeczywistością. Mimesis, fikcja, dialogiczność, intertekstualność; Elementarne pojęcia z zakresu poetyki opisowej; Badanie narracji. Od narratologii do narratywistyki Retoryka. Tropy i figury. Od mowy ozdobnej do figuratywności języka; Liryka. Specyfika wypowiedzi poetyckiej; Teatr. Między tekstem dramatu a żywiołem sceny: perspektywy literaturoznawcze; Interpretacja i jej granice Świat po zwrotach: badania literackie na tle współczesnej humanistyki. Krótki przegląd metodologii. |
Literatura: |
1) Głowiński M. et al., Słownik terminów literackich, Ossolineum, .W-wa 1988 2) Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Znak, Kraków 2006 3) Mitosek Z., Teorie badań literackich, PWN, W-wa 1995 4) Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury, PSP UAM, Poznań 2003 5) Markiewicz H. (red.), Problemy teorii literatury, seria 1-4, Ossolineum 6) Markiewicz H. (red.), Współczesna teoria badań literackich za granicą, t.1-4, Wyd. Literackie 7) Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka, W-wa 1998 8) Compagnon A, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 9) Nycz R., Tekstowy świat. Postrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL, W-wa 1995 10) Lubelska M., Łebkowska A. (red.), Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, Universitas, Kraków 1994 11) Eco U., Lector In fabula 12) Auerbach E., Mimesis 13) Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Universitas, Kraków 1997 14) Jakobson R., W poszukiwaniu istoty języka 15) Ubersfeld A., Czytanie teatru, PWN, W-wa 2002 16) Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961 17) Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, PIW, W-wa 1989 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ definiuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa 2/ rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich 3/ podsumowuje współczesną debatę o literaturze w obrębie humanistyki i kultury 4/ poddaje krytycznej refleksji miejsce literatury w obrębie praktyk językowych i artystycznych 5/ stosuje terminologię literaturoznawczą w mówieniu o literaturze 6/ porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy tekstu literackiego 7/ wykorzystuje wiedzę literaturoznawczą we własnej praktyce analitycznej i interpretacyjnej 8/ potrafi świadomie i krytycznie uczestniczyć w debacie o literaturze 9/ jest świadom złożonego charakteru praktyk kulturowych, z uwzględnieniem problematyki etycznej 10/ korzysta z umiejętnie dobranych źródeł literaturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie formujące: aktywne uczestnictwo w konwersatoriach; sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów analitycznych i teoretycznych; dyskusja podczas konwersatorium. Ocenianie podsumowujące: sprawdzian pisemny wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów literaturoznawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sawala | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sawala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.