Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJZS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Sinologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi: językoznawstwa jako nauki i jego relacji z innymi dyscyplinami naukowymi, działów językoznawstwa, podstawowej wiedzy nt. metod badań lingwistycznych, semiotycznych podstaw języka, języka jako systemu/struktury, teorii pochodzenia języka, pokrewieństwa i zróżnicowania języków świata, klasyfikacji i typologii języków, ochrony, rozwoju, zanikania i rewitalizacji języków, miejsca języka w kulturze i społeczeństwie, typologii systemów graficznych języków świata; oraz przygotowanie do bardziej samodzielnych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języków polskiego i angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie i rozumienie podręczników naukowych do językoznawstwa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metoda analizy przypadków Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Przygotowanie do zajęć + zadania 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5 SUMA GODZIN 55 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jego związki z innymi dyscyplinami Modele (aktu) komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka Języki naturalne i teorie ich pochodzenia Język jako struktura, jego podsystemy; relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami Pokrewieństwo, klasyfikowanie a zróżnicowanie języków świata Zróżnicowanie systemów fonetycznych i fonologicznych języków świata Podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata Związki między językiem, kulturą a społeczeństwem; zagrożenie języków naturalnych Systemy pism świata |
Literatura: |
Yule, George 2019. The Study of Language. Cambridge University Press. Crystal, David 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. Maciejewski, Witold (red.) 1999. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz. Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN. Nau Nicole, Hornsby Michael, Karpiński Maciej, Klessa Katarzyna, Wicherkiewicz Tomasz, Wójtowicz Radosław 2014. Book of Knowledge of Languages in Danger. http://languagesindanger.eu/book-of-knowledge ; i nieco starsza wersja polska: http://pl.languagesindanger.eu Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student(ka): charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych; opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka; rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego; analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami; rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma; wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata oraz potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków; interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji; postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Projekt Udział w dyskusji w czasie zajęć Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała orientacja w omawianych zagadnieniach; dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z małymi niedociągnięciami; dobry (db; 4,0): dobra orientacja w omawianych zagadnieniach; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w omawianych zagadnieniach; dostateczny (dst; 3,0): słaba orientacja w omawianych zagadnieniach; niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w omawianych zagadnieniach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Wicherkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Kurpaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Kurpaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.