Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o drugim języku skandynawskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WJSKAND-12
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o drugim języku skandynawskim
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język norweski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filolgia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cel przedmiotu / zajęć

rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów pisanych w języku docelowym (np. duńskim)

rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów mówionych w języku docelowym (np. duńskim)

rozwinięcie umiejętności dostosowania materiału gramatyczno-leksykalnego w języku wiodącym do tego w języku docelowym, umożliwiające komunikację


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Skandynawska wspólnota językowa – rys historyczny.

Prezentacja podstawowych różnic fonologicznych i morfologicznych między językiem wiodącym a docelowym.

Prezentacja podstawowych różnic składniowych i leksykalnych między językiem wiodącym a docelowym.

Literatura:

Att förstå varandra i Norden – språkråd till nordbor i nordisk samarbete. 2002. Nordisk språkråd (wydanie internetowe www.nordisk-sprakrad.no)

Bergman, Gösta 1971. Likt och olikt i de skandinaviska språken. Stockholm: Föreningen Norden

Brøndsted, Mogens 1949. Dansk for nordmænd: sprogets historie, udtale, retskrivning, bøjning, lumske ord. Oslo

Christensen, Robert Zola 1999. Dansk grammatik for svenskere. Med øvelser og facitliste. Lund: Studentlitteratur

Christiansen, Halfrid; Nielsen, Niels Åge 1997. Norsk-dansk ordbog: med nynorsk-dansk ordliste. København

Cramer, Jens; Kikegaard, Peter 1996. Dansk sproglære for nordmænd. Ad Notam Gyldendal

Cramer, Jens; Larsen, Erik Vive 1999. Dansk som nabosprog. Dansk grammatik for svensktalende. Århus: Aarhus Universitetsforlag

Fjeldstad, Anton; Hervold, Kari 1989. Norsk for svensker. Lund: Studentlitteratur

Garde, Anna 2004. Svensk-dansk, dansk-svensk ordbog. København: Gyldendal

Golden, Anne; MacDonald, Kirsti; Ryen, Else 1998. Norsk som fremmedspråk. Grammatikk. Oslo: Universitetsforlaget

Lars-Gunnar Andersson. 2000. Vi säger så. Stockholm: Norstedts Ordbok

Lindgren, B.; Bruland, S.H.; Karker, A.; Løland, S. 1994. Norstedts skandinaviska ordbok. Stockholm: Norstedts

Munch-Petersen; Palmgren, Valfrid, Hartmann, Ellen 1962. Farlige ord og lumske ligheder i svensk og dansk. København: Gyldendal

Nordentoft, Annelise Munck 1981. Nordiske nabosprog. Dansk-norsk-svensk sproglære for lærerstuderende. København: Gyldendal.

Schjerven, P.W; Westgaard, K.; Bolstad, H.; Snekkevåg, M.L.; Solheim, E.: Torkelsen, F.S. 2005. Typisk norsk. Lysaker: Dinamo Forlag

Strandskogen, Åse-Berit 1979. Norsk fonetikk for utlendinger. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag

Såsman – Gunnar Hellström. 1989. Så säger man! Stockholm: Liber

Thorborg, Lisbet 2003. Dansk udtale. Øvebog. Forlaget Synope

Aasen, Ivar 2000. Dansk-norsk ordbog. Bergen

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

potrafi wskazać szczegółowe różnice fonologiczne między językiem wiodącym a językiem docelowym

potrafi wskazać szczegółowe różnice morfologiczne między językiem wiodącym a docelowym

potrafi wskazać szczegółowe różnice składniowe między językiem wiodącym a docelowym

potrafi wskazać szczegółowe różnice leksykalne między językiem wiodącym a docelowym

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia

ocena dyskusji

ocena prezentacji,

zaliczenie pisemne

Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)