Wiedza o drugim języku skandynawskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJSKAND-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o drugim języku skandynawskim |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filolgia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cel przedmiotu / zajęć rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów pisanych w języku docelowym (np. duńskim) rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów mówionych w języku docelowym (np. duńskim) rozwinięcie umiejętności dostosowania materiału gramatyczno-leksykalnego w języku wiodącym do tego w języku docelowym, umożliwiające komunikację |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Skandynawska wspólnota językowa – rys historyczny. Prezentacja podstawowych różnic fonologicznych i morfologicznych między językiem wiodącym a docelowym. Prezentacja podstawowych różnic składniowych i leksykalnych między językiem wiodącym a docelowym. |
Literatura: |
Att förstå varandra i Norden – språkråd till nordbor i nordisk samarbete. 2002. Nordisk språkråd (wydanie internetowe www.nordisk-sprakrad.no) Bergman, Gösta 1971. Likt och olikt i de skandinaviska språken. Stockholm: Föreningen Norden Brøndsted, Mogens 1949. Dansk for nordmænd: sprogets historie, udtale, retskrivning, bøjning, lumske ord. Oslo Christensen, Robert Zola 1999. Dansk grammatik for svenskere. Med øvelser og facitliste. Lund: Studentlitteratur Christiansen, Halfrid; Nielsen, Niels Åge 1997. Norsk-dansk ordbog: med nynorsk-dansk ordliste. København Cramer, Jens; Kikegaard, Peter 1996. Dansk sproglære for nordmænd. Ad Notam Gyldendal Cramer, Jens; Larsen, Erik Vive 1999. Dansk som nabosprog. Dansk grammatik for svensktalende. Århus: Aarhus Universitetsforlag Fjeldstad, Anton; Hervold, Kari 1989. Norsk for svensker. Lund: Studentlitteratur Garde, Anna 2004. Svensk-dansk, dansk-svensk ordbog. København: Gyldendal Golden, Anne; MacDonald, Kirsti; Ryen, Else 1998. Norsk som fremmedspråk. Grammatikk. Oslo: Universitetsforlaget Lars-Gunnar Andersson. 2000. Vi säger så. Stockholm: Norstedts Ordbok Lindgren, B.; Bruland, S.H.; Karker, A.; Løland, S. 1994. Norstedts skandinaviska ordbok. Stockholm: Norstedts Munch-Petersen; Palmgren, Valfrid, Hartmann, Ellen 1962. Farlige ord og lumske ligheder i svensk og dansk. København: Gyldendal Nordentoft, Annelise Munck 1981. Nordiske nabosprog. Dansk-norsk-svensk sproglære for lærerstuderende. København: Gyldendal. Schjerven, P.W; Westgaard, K.; Bolstad, H.; Snekkevåg, M.L.; Solheim, E.: Torkelsen, F.S. 2005. Typisk norsk. Lysaker: Dinamo Forlag Strandskogen, Åse-Berit 1979. Norsk fonetikk for utlendinger. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag Såsman – Gunnar Hellström. 1989. Så säger man! Stockholm: Liber Thorborg, Lisbet 2003. Dansk udtale. Øvebog. Forlaget Synope Aasen, Ivar 2000. Dansk-norsk ordbog. Bergen |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: potrafi wskazać szczegółowe różnice fonologiczne między językiem wiodącym a językiem docelowym potrafi wskazać szczegółowe różnice morfologiczne między językiem wiodącym a docelowym potrafi wskazać szczegółowe różnice składniowe między językiem wiodącym a docelowym potrafi wskazać szczegółowe różnice leksykalne między językiem wiodącym a docelowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia ocena dyskusji ocena prezentacji, zaliczenie pisemne Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.