Wstęp do arabistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDARAB-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do arabistyki |
Jednostka: | Katedra Studiów Azjatyckich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, specjalność arabistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie do arabistyki jako dziedziny naukowej - jej zakres tematyczny, elementarna terminologia oraz podstawy metodologii. Wprowadzenie do głównych działów arabistyki: językoznawstwa, literaturoznawstwa oraz islamistyki. Ukazanie powiązań arabistyki z innymi naukami humanistycznymi: m.in. semitologią, historią, kulturoznawstwem, etnografią, religioznawstwem, filozofią, socjologią i politologią. Wprowadzenie do warsztatu naukowego arabisty. Kształtowanie umiejętności formułowania własnych prezentacji ustnych i multimedialnych na tematy arabistyczne. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie do dziedziny nauki jaką jest arabistyka. Obejmuje genezę zachodniej orientalistyki, wraz z charakterystyką współczesnej arabistyki i obszarem jej zainteresowań. Ukazuje ponadto podstawy i różnorodność metodologii w badaniach arabistycznych i zaznajamia studenta z podstawowymi narzędziami i umiejętnościami niezbędnymi dla współczesnego arabisty, jak również z zasobem dostępnych źródeł. |
Pełny opis: |
Arabistyka jako dyscyplina naukowa Współczesna podbudowa teoretyczna i metodologiczna arabistyki Historyczne korzenie orientalistyki zachodniej Orientalizm w kulturze i sztuce Zachodu Krytyka orientalizmu i orientalistyki wg Edwarda Saida. Teoria postkolonialna Współczesne ośrodki arabistyczne w Polsce i za granicą. Ważne biblioteki i archiwa Język arabski jako przedmiot badań naukowych Islam jako przedmiot badań naukowych Warsztat naukowy arabisty: różnorodność źródeł Literatura naukowa, literatura pomocnicza, czasopisma specjalistyczne Elektroniczne bazy danych, przydatne strony internetowe Systemy i zasady transkrypcji i transliteracji naukowej. System ISO – ćwiczenia praktyczne Czytanie arabskiego tekstu odręcznego Korzystanie z arabskiego interfejsu komputerowego |
Literatura: |
1. Said, Edward, Orientalizm, tłum. Witold Kalinowski, Zysk i S-ka, Poznań 2005 2. Deroiche, Francois, Islamic codicology. An introduction to the Study of Manuscripts in Arabic Script, Al-Furqan Islamic Foundation, London 2005 3. Gacek, Adam, Arabic Manuscripts. A Vademecum for Readers, Brill, Leiden-Boston, 2009 4. Lemaire, Gerard-Georges, Orientalismus. Das Bild des Morgenlandes in der Malerei, Tandem Verlag 2005 5. Reychmann, Jan (ed.), Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, t. 1 , PWN, Warszawa 1957 6. Reychmann, Jan (ed.), Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, t. 2 , PWN, Warszawa 1966 7. Reychmann, Jan (ed.), Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, t. 3 , PWN, Warszawa 1969 8. Curtis, Michael, Orientalism and Islam, Cambridge University Press, Cambridge 2009 9. Danecki, Janusz., Wstęp do dialektologii języka arabskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1989 10. Danecki, Janusz, Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2000 11. Danecki, Janusz, Arabowie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001 12. Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, t.1, Dialog, Warszawa 2002 13. Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, t.2, Dialog, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Student: - rozumie specyfikę arabistyki jako dziedziny naukowej i zna jej podstawową terminologię - zna teorie i metodologie charakterystyczne dla badań orientalistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem arabistyki - rozumie interdyscyplinarny charakter studiów arabistycznych i wykorzystuje ich powiązania z innymi dziedzinami wiedzy oraz naukami pomocniczymi - jest świadom historycznego kontekstu powstania i rozwoju orientalistyki oraz jej współczesnego znaczenia, głównych ośrodków oraz kierunków badań - jest świadom roli języka arabskiego we współczesnym świecie oraz interrelacji między językiem a środowiskiem społeczno-kulturowym. Rozumie problem dyglosji. - jest świadom roli islamu jako jednej z głównych religii świata i czynnika kulturotwórczego w świecie arabskim - rozumie rolę rękopisu jako najważniejszego medium przekazu wiedzy w świecie arabskim doby przednowoczesnej - rozwija praktyczne umiejętności w zakresie warsztatu naukowego arabisty - jest otwarty na poznanie innych niż rodzime kręgów kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na 80 % zajęć, sprawdzian zaliczeniowy, znajomość lektury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.