Drugi język nowożytny – język włoski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WŁFRc-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drugi język nowożytny – język włoski |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język włoski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie teoretycznej wiedzy z zakresu gramatyki na poziom B2/C1 (tryb łączący congiuntivo imperfetto, trapassato; zgodność czasów i trybów;,tryb przypuszczający condizionale passato inne zastosowania; futuro anteriore, przeszłość w przyszłości; wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym, periodo ipotetico) Wykształcenie umiejętności stosowania poznanych struktur gramatycznych tryb łączący congiuntivo imperfetto, trapassato; zgodność czasów i trybów;,tryb przypuszczający condizionale passato inne zastosowania; futuro anteriore, przeszłość w przyszłości; wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym, periodo ipotetico) Wprowadzenie i utrwalanie słownictwa związanego z obszarami tematycznymi oraz wprowadzenie nowych struktur morfoskładniowych (muzyka, spektakle teatralne, literatura włoska, stereotypy na temat Włoch, technologia współczesna) Doskonalenie kompetencji rozumienia ze słuchu na poziomie B2/C1 Rozwijanie kompetencji językowych w zakresie formułowania wypowiedzi ustnych w określonych sytuacjach językowych typowych dla poziomu B2/C1 Rozwijanie umiejętności redagowania tekstów pisemnych (prezentacja, synteza, tekst argumentacyjny) Wyrobienie umiejętności zastosowania poznanych struktur językowych w sytuacjach życia codziennego. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie Rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem Rozwijanie zainteresowania kulturą włoską (opera, literatura włoska, społeczeństwo włoskie) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Przedstawienie treści teoretycznych dotyczących poszczególnych zagadnień gramatycznych, ćwiczenia Ćwiczenia gramatyczne na zastosowanie omawianych zagadnień gramatycznych, wypowiedzi ustne zawierające poznane struktury gramatyczne oraz słownictwo. Ćwiczenia mające na celu poznanie nowego słownictwa Ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu (analiza tekstów literackich, prasowych przedstawiających język współczesny). Ćwiczenia mające na celu poszerzanie kompetencji rozumienia ze słuchu. Konwersacje oraz prezentacje mające na celu utrwalenie poznanego materiału (struktury gramatyczne i słownictwo) Ćwiczenie redagowanie tekstów pisanych |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Struktury gramatyczne: tryb rozkazujący formalny i grzecznościowy, z zaimkami, tryb przypuszczający condizionale presente e passato; tryb łączący congiuntivo presente, passato, imperfetto, trapassato, zgodność czasów i trybów, wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym Poszerzanie słownictwa dotyczącego różnych obszarów leksykalnych oraz wyrażeń idiomatycznych (muzyka, spektakle teatralne, literatura włoska, stereotypy na temat Włoch, technologia współczesna) Teksty mające na celu poszerzanie kompetencji rozumienia tekstu czytanego i redagowania – prezentacja, synteza, tekst argumentacyjny Typy sytuacji komunikacyjnych – wyrazić nadzieję, opinię, zakaz, chęć porozmawiać o przyszłości, pochwalić/ wyrazić dezaprobatę, poprosić o potwierdzenie, wyrazić obojętność, doradzić/ odradzić, formułowanie hipotez, komunikowanie się drogą mailową i smsową. |
Literatura: |
1. La Grassa M., Dlitala M., Quercioli F.. 2013. L'italiano all'università. B1- B2. Corso di lingua per studenti stranieri. Edilingua: Roma, (unità 7 – unità 12). 2. Guida P., Pepe M., 2010. Esercitarsi con la grammatica - livello intermedio B1-B2, Guerra Edizioni, Perugia. 3. Latino, A. Muscolino, M. 2005. Una grammatica italiana per tutti. Livello intermedio. Edilingua, Roma. 4. Naddeo C.M., Trama G., 2008, Canta che ti passa - imparare l'italiano con le canzoni, Alma Edizioni, Firenze. 5. Guastalla C., 2012, Giocare con la letteratura, Alma Edizioni, Firenze, 6. Hodgart L.B., 2007, Capire l'Italia e l'italiano, Guerra Edizioni, Perugia. Materiały audiowizualne – filmy: 1. La grande bellezza, reż. Paolo Sorrentino 2. I centopassi, reż. Marco Tullio Giordana 3. Il commisario Montalbano (serial) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Definiuje określone struktury gramatyczne (tryb łączący congiuntivo imperfetto, trapassato; zgodność czasów i trybów;,tryb przypuszczający condizionale passato inne zastosowania; futuro anteriore, przeszłość w przyszłości; wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym, periodo ipotetico) Potrafi rozpoznać sytuacje z życia codziennego, także rejestr języka oraz stopień formalności języka. Potrafi skutecznie zareagować w odpowiednim kontekście komunikacyjnym. Potrafi użyć odpowiednie słownictwo oraz adekwatne struktury morfoskładniowe, a także wystosować odpowiednie argumenty w celu wysunięcia hipotezy podczas dyskusji. Potrafi krytycznie analizować różnice pomiędzy gramatyką drugiego języka oraz gramatyką języka ojczystego Rozumie teksty mówione odnoszące się do rzeczywistości społeczno-kulturowej Włoch Rozumie podstawowe informacje przekazywane w tekstach mówionych takich jak wiadomości radiowe i telewizyjne oraz innych materiałów filmowych. Rozumie teksty literackie i prasowe dotyczące aspektów społecznych i kulturowych współczesnych Włoch i zredagować wypowiedź pisemną |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.