Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-TIHISP-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/przekazanie wiedzy z zakresu dostępnego oprogramowania przydatnego w edukacji

2/rozwinięcie umiejętności obsługi oprogramowania przydatnego w edukacji

3/rozwinięcie umiejętności komunikowania się poprzez narzędzia internetowe

4/wyrobienie umiejętności doboru technologii informacyjnych do realizowania celów danej lekcji

5/przygotowanie do pełnienia roli nauczyciela języka obcego w nowoczesnej szkole

6/przygotowanie do uczestnictwa w edukacyjnej społeczności internetowej

7/rozwinięcie umiejętności optymalnej organizacji pracy w grupie

8/rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Skrócony opis:

Kurs ma być przygotowaniem do pracy z językiem obcym w charakterze tłumacza, pracownika naukowego oraz nauczyciela w nowoczesnej szkole. Kurs TI wskaże najbardziej przydatne narzędzia Internetu drugiej generacji, których można używać w pracy z uczniem, w projektach naukowych i biznesowych.

Pełny opis:

1/obsługa komputera, oprogramowania systemowego i urządzeń peryferyjnych w środowisku Windows; bezpieczeństwo systemu i 2/ochrona danych (zapora, ochrona antywirusowa, zabezpieczenie przed programami śledzącymi)

3/obsługa elementów oprogramowania pakietu biurowego (przygotowanie prezentacji, korzystanie z podstawowych funkcji obliczeniowych i statystycznych w arkuszu kalkulacyjnym)

4/obsługa narzędzi internetowych typu ICT przydatnych w edukacji (wiki, blog, podcast, chat, e-mail)

5/budowa i udostępnianie stron WWW

6/edycja plików audio/video

7/tworzenie i edycja plików graficznych i zdjęć

8/planowanie i wykonanie pracy projektowej z wykorzystaniem Internetu (WebQuest/wiki)

9/wyszukiwanie materiałów i narzędzi potrzebnych do realizacji zamierzonych zadań

10/przygotowanie materiałów językowych przystosowanych do udostępniania w formie b-learningu

11/podstawowe zasady korzystania z materiałów chronionych prawem o własności intelektualnej

12/korpusy językowe dostępne w Internecie – obsługa i wykorzystanie

13/internetowe bazy danych i e-czasopisma naukowe – dostęp i wyszukiwanie

Literatura:

1) Gajek, Elżbieta. 2002. Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2) Pezda, Aleksandra. 2011. Koniec epoki kredy. Warszawa: Operon.

3) Karczewska, Dorota. 2009. „Klasyfikacja i ocena francuskojęzycznych zasobów glottodydaktycznych"; w: Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, M. Pawlak, M. Derenowski i B. Wolski (red.). Poznań-Kalisz, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, UAM w Poznaniu (http://corydoras.nazwa.pl/ptn/index2.php?id=285)

4) Krajka J. 2007. English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment. Issues in the use of the web as a teaching medium. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.

5) Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (z późniejszymi zmianami)

6) Dąbrowski, Marcin. 2008. „Technologia WEB 2.0 w edukacji”, w: Edukacja i Dialog, Maj 2008. (http://www.eid.edu.pl/archiwum/2008,1/maj,42/trendy,46/technologia_web_20_w_edukacji,166.html)

7) Gisbert Cervera, M. (2002): “El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos”, Acción Pedagógica, 11/1: 48-59, http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo [23.03.2012]

8) Gvirtz, S./Necuzzi, C. (2011): Educación y tecnologías: las voces de los expertos, Caba : Anses.

9) Pawlak, M. (2011): Autonomia w nauczaniu języka polskiego: uczeń a nauczyciel, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM.

10) Sánchez Lobato, J./ Santos Gargallo, I. (2005): Vademécum para la formación de profesores: enseñar español como segunda lengua (L2)-lengua extranjera (LE), Madrid: SGEL.

Efekty uczenia się:

1/wybiera techniki informacyjne odpowiednie do postawionych mu zadań

2/stosuje techniki informacyjne odpowiednie do postawionych mu zadań

3/korzysta z najnowszych narzędzi ICT znajdujących zastosowanie w edukacji, z poszanowaniem praw własności intelektualnej i pokrewnych przepisów prawa

4/sprawnie obsługuje aplikacje przydatne w edukacji i w innego rodzaju pracy z językiem obcym (np. pakiet Office, korpus językowy, translator, edycja plików audio)

5/rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych

6/rozumie i wyjaśnia poszczególne funkcje oprogramowania i ich przydatność

7/rozumie zasady funkcjonowania edukacyjnych społeczności internetowych

8/rozumie zagrożenia wynikające z pracy z dziećmi i młodzieżą w Internecie i potrafi im przeciwdziałać

9/obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych

10/stosuje zasady BHP w pracy z komputerem i innymi urządzeniami

Metody i kryteria oceniania:

• aktywność i obecność na zajęciach.

• prace projektowe (wiki, strona internetowa, prezentacja, itp.)

• zadania i testy na Moodle'u

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Krzyżosiak
Prowadzący grup: Karol Krzyżosiak
Strona przedmiotu: https://sites.google.com/site/ntic20hisp3/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

TEMAT KURSU: Zastosowania Internetu 2.0 w organizowaniu i podejmowaniu działań uczenia się

Scenariusz każdych zajęć zakłada krótkie wprowadzenie teoretyczne, pozwalające na przedstawienie wybranego narzędzia, a także krytyczne omówienie jego potencjału w zadaniach zorientowanych dla doskonalenie kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Następnie przewidziane są zadania, których celem jest przygotowanie studenta do samodzielnego i świadomego korzystania z przedstawianego narzędzia.

Pełny opis:

Kurs realizuje następujące cele główne:

1. Rozwijanie autonomii ucznia w zakresie korzystania z elektronicznych witryn mediów francuskojęzycznych (radio i prasa).

2. Rozwijanie umiejętności korzystania z internetowych narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zasobami internetowymi wykorzystywanymi w pracy własnej (social bookmarking na przykładzie serwisów diigo.com, pinterst.com).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania z edukacyjnych zasobów wirtualnych w zakresie doskonalenia kompetencji komunikacyjnej na poziomie zaawansowanym: (1) strony edukacyjne i zasoby edukacyjne oraz (2) serwisy wspomagające uczenie się.

4. Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi do prezentowania treści/organizowania wiedzy (prezentacje multimedialne, wiki, strony internetowe, mapy pojęciowe).

5. Doskonalenie kompetencji informacyjnych, tj. umiejętności skutecznego wyszukiwania informacji w Internecie.

6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowych technologii przy tworzeniu zadań dydaktycznych zorientowanych na kształcenie językowe (wykorzystanie zastosowań serwisów i narzędzi Internetu drugiej generacji w pracy nauczyciela).

Literatura:

BIBLIOGRAFIA: (wybór)

1. Beatty, K. 2003.Teaching and Researching Computer-Assisted Language Learning. Pearson ESL

2. Erben, T., Sarieva I. (eds) CALLing all foreign language teachers : computer-assisted language learning in the classroom. New York: Eye on Educations

3. Mangenot, F. & E. Louveau. 2006. Internet et la classe de langue. Paris : CLE International

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Strona przedmiotu: https://sites.google.com/site/ntic20hisp3/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

TEMAT KURSU: Zastosowania Internetu 2.0 w organizowaniu i podejmowaniu działań uczenia się

Scenariusz każdych zajęć zakłada krótkie wprowadzenie teoretyczne, pozwalające na przedstawienie wybranego narzędzia, a także krytyczne omówienie jego potencjału w zadaniach zorientowanych dla doskonalenie kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Następnie przewidziane są zadania, których celem jest przygotowanie studenta do samodzielnego i świadomego korzystania z przedstawianego narzędzia.

Pełny opis:

Kurs realizuje następujące cele główne:

1. Rozwijanie autonomii ucznia w zakresie korzystania z elektronicznych witryn mediów francuskojęzycznych (radio i prasa).

2. Rozwijanie umiejętności korzystania z internetowych narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zasobami internetowymi wykorzystywanymi w pracy własnej (social bookmarking na przykładzie serwisów diigo.com, pinterst.com).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania z edukacyjnych zasobów wirtualnych w zakresie doskonalenia kompetencji komunikacyjnej na poziomie zaawansowanym: (1) strony edukacyjne i zasoby edukacyjne oraz (2) serwisy wspomagające uczenie się.

4. Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi do prezentowania treści/organizowania wiedzy (prezentacje multimedialne, wiki, strony internetowe, mapy pojęciowe).

5. Doskonalenie kompetencji informacyjnych, tj. umiejętności skutecznego wyszukiwania informacji w Internecie.

6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowych technologii przy tworzeniu zadań dydaktycznych zorientowanych na kształcenie językowe (wykorzystanie zastosowań serwisów i narzędzi Internetu drugiej generacji w pracy nauczyciela).

Literatura:

BIBLIOGRAFIA: (wybór)

1. Beatty, K. 2003.Teaching and Researching Computer-Assisted Language Learning. Pearson ESL

2. Erben, T., Sarieva I. (eds) CALLing all foreign language teachers : computer-assisted language learning in the classroom. New York: Eye on Educations

3. Mangenot, F. & E. Louveau. 2006. Internet et la classe de langue. Paris : CLE International

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)