Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-TIHISP-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/przekazanie wiedzy z zakresu dostępnego oprogramowania przydatnego w edukacji 2/rozwinięcie umiejętności obsługi oprogramowania przydatnego w edukacji 3/rozwinięcie umiejętności komunikowania się poprzez narzędzia internetowe 4/wyrobienie umiejętności doboru technologii informacyjnych do realizowania celów danej lekcji 5/przygotowanie do pełnienia roli nauczyciela języka obcego w nowoczesnej szkole 6/przygotowanie do uczestnictwa w edukacyjnej społeczności internetowej 7/rozwinięcie umiejętności optymalnej organizacji pracy w grupie 8/rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Kurs ma być przygotowaniem do pracy z językiem obcym w charakterze tłumacza, pracownika naukowego oraz nauczyciela w nowoczesnej szkole. Kurs TI wskaże najbardziej przydatne narzędzia Internetu drugiej generacji, których można używać w pracy z uczniem, w projektach naukowych i biznesowych. |
Pełny opis: |
1/obsługa komputera, oprogramowania systemowego i urządzeń peryferyjnych w środowisku Windows; bezpieczeństwo systemu i 2/ochrona danych (zapora, ochrona antywirusowa, zabezpieczenie przed programami śledzącymi) 3/obsługa elementów oprogramowania pakietu biurowego (przygotowanie prezentacji, korzystanie z podstawowych funkcji obliczeniowych i statystycznych w arkuszu kalkulacyjnym) 4/obsługa narzędzi internetowych typu ICT przydatnych w edukacji (wiki, blog, podcast, chat, e-mail) 5/budowa i udostępnianie stron WWW 6/edycja plików audio/video 7/tworzenie i edycja plików graficznych i zdjęć 8/planowanie i wykonanie pracy projektowej z wykorzystaniem Internetu (WebQuest/wiki) 9/wyszukiwanie materiałów i narzędzi potrzebnych do realizacji zamierzonych zadań 10/przygotowanie materiałów językowych przystosowanych do udostępniania w formie b-learningu 11/podstawowe zasady korzystania z materiałów chronionych prawem o własności intelektualnej 12/korpusy językowe dostępne w Internecie – obsługa i wykorzystanie 13/internetowe bazy danych i e-czasopisma naukowe – dostęp i wyszukiwanie |
Literatura: |
1) Gajek, Elżbieta. 2002. Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2) Pezda, Aleksandra. 2011. Koniec epoki kredy. Warszawa: Operon. 3) Karczewska, Dorota. 2009. „Klasyfikacja i ocena francuskojęzycznych zasobów glottodydaktycznych"; w: Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, M. Pawlak, M. Derenowski i B. Wolski (red.). Poznań-Kalisz, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, UAM w Poznaniu (http://corydoras.nazwa.pl/ptn/index2.php?id=285) 4) Krajka J. 2007. English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment. Issues in the use of the web as a teaching medium. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press. 5) Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (z późniejszymi zmianami) 6) Dąbrowski, Marcin. 2008. „Technologia WEB 2.0 w edukacji”, w: Edukacja i Dialog, Maj 2008. (http://www.eid.edu.pl/archiwum/2008,1/maj,42/trendy,46/technologia_web_20_w_edukacji,166.html) 7) Gisbert Cervera, M. (2002): “El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos”, Acción Pedagógica, 11/1: 48-59, http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo [23.03.2012] 8) Gvirtz, S./Necuzzi, C. (2011): Educación y tecnologías: las voces de los expertos, Caba : Anses. 9) Pawlak, M. (2011): Autonomia w nauczaniu języka polskiego: uczeń a nauczyciel, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. 10) Sánchez Lobato, J./ Santos Gargallo, I. (2005): Vademécum para la formación de profesores: enseñar español como segunda lengua (L2)-lengua extranjera (LE), Madrid: SGEL. |
Efekty uczenia się: |
1/wybiera techniki informacyjne odpowiednie do postawionych mu zadań 2/stosuje techniki informacyjne odpowiednie do postawionych mu zadań 3/korzysta z najnowszych narzędzi ICT znajdujących zastosowanie w edukacji, z poszanowaniem praw własności intelektualnej i pokrewnych przepisów prawa 4/sprawnie obsługuje aplikacje przydatne w edukacji i w innego rodzaju pracy z językiem obcym (np. pakiet Office, korpus językowy, translator, edycja plików audio) 5/rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych 6/rozumie i wyjaśnia poszczególne funkcje oprogramowania i ich przydatność 7/rozumie zasady funkcjonowania edukacyjnych społeczności internetowych 8/rozumie zagrożenia wynikające z pracy z dziećmi i młodzieżą w Internecie i potrafi im przeciwdziałać 9/obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych 10/stosuje zasady BHP w pracy z komputerem i innymi urządzeniami |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywność i obecność na zajęciach. • prace projektowe (wiki, strona internetowa, prezentacja, itp.) • zadania i testy na Moodle'u |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Krzyżosiak | |
Prowadzący grup: | Karol Krzyżosiak | |
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/site/ntic20hisp3/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
TEMAT KURSU: Zastosowania Internetu 2.0 w organizowaniu i podejmowaniu działań uczenia się Scenariusz każdych zajęć zakłada krótkie wprowadzenie teoretyczne, pozwalające na przedstawienie wybranego narzędzia, a także krytyczne omówienie jego potencjału w zadaniach zorientowanych dla doskonalenie kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Następnie przewidziane są zadania, których celem jest przygotowanie studenta do samodzielnego i świadomego korzystania z przedstawianego narzędzia. |
|
Pełny opis: |
Kurs realizuje następujące cele główne: 1. Rozwijanie autonomii ucznia w zakresie korzystania z elektronicznych witryn mediów francuskojęzycznych (radio i prasa). 2. Rozwijanie umiejętności korzystania z internetowych narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zasobami internetowymi wykorzystywanymi w pracy własnej (social bookmarking na przykładzie serwisów diigo.com, pinterst.com). 3. Rozwijanie umiejętności korzystania z edukacyjnych zasobów wirtualnych w zakresie doskonalenia kompetencji komunikacyjnej na poziomie zaawansowanym: (1) strony edukacyjne i zasoby edukacyjne oraz (2) serwisy wspomagające uczenie się. 4. Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi do prezentowania treści/organizowania wiedzy (prezentacje multimedialne, wiki, strony internetowe, mapy pojęciowe). 5. Doskonalenie kompetencji informacyjnych, tj. umiejętności skutecznego wyszukiwania informacji w Internecie. 6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowych technologii przy tworzeniu zadań dydaktycznych zorientowanych na kształcenie językowe (wykorzystanie zastosowań serwisów i narzędzi Internetu drugiej generacji w pracy nauczyciela). |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA: (wybór) 1. Beatty, K. 2003.Teaching and Researching Computer-Assisted Language Learning. Pearson ESL 2. Erben, T., Sarieva I. (eds) CALLing all foreign language teachers : computer-assisted language learning in the classroom. New York: Eye on Educations 3. Mangenot, F. & E. Louveau. 2006. Internet et la classe de langue. Paris : CLE International |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/site/ntic20hisp3/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
TEMAT KURSU: Zastosowania Internetu 2.0 w organizowaniu i podejmowaniu działań uczenia się Scenariusz każdych zajęć zakłada krótkie wprowadzenie teoretyczne, pozwalające na przedstawienie wybranego narzędzia, a także krytyczne omówienie jego potencjału w zadaniach zorientowanych dla doskonalenie kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Następnie przewidziane są zadania, których celem jest przygotowanie studenta do samodzielnego i świadomego korzystania z przedstawianego narzędzia. |
|
Pełny opis: |
Kurs realizuje następujące cele główne: 1. Rozwijanie autonomii ucznia w zakresie korzystania z elektronicznych witryn mediów francuskojęzycznych (radio i prasa). 2. Rozwijanie umiejętności korzystania z internetowych narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zasobami internetowymi wykorzystywanymi w pracy własnej (social bookmarking na przykładzie serwisów diigo.com, pinterst.com). 3. Rozwijanie umiejętności korzystania z edukacyjnych zasobów wirtualnych w zakresie doskonalenia kompetencji komunikacyjnej na poziomie zaawansowanym: (1) strony edukacyjne i zasoby edukacyjne oraz (2) serwisy wspomagające uczenie się. 4. Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi do prezentowania treści/organizowania wiedzy (prezentacje multimedialne, wiki, strony internetowe, mapy pojęciowe). 5. Doskonalenie kompetencji informacyjnych, tj. umiejętności skutecznego wyszukiwania informacji w Internecie. 6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowych technologii przy tworzeniu zadań dydaktycznych zorientowanych na kształcenie językowe (wykorzystanie zastosowań serwisów i narzędzi Internetu drugiej generacji w pracy nauczyciela). |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA: (wybór) 1. Beatty, K. 2003.Teaching and Researching Computer-Assisted Language Learning. Pearson ESL 2. Erben, T., Sarieva I. (eds) CALLing all foreign language teachers : computer-assisted language learning in the classroom. New York: Eye on Educations 3. Mangenot, F. & E. Louveau. 2006. Internet et la classe de langue. Paris : CLE International |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.