Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do semiotyki ogólnej i stosowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SOS-DU-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do semiotyki ogólnej i stosowanej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia - komunikacja wizerunkowo-mediacyjna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zaznajomienie studentów z usytuowaniem człowieka w semiosferze

- Usystematyzowanie wiedzy semiotycznej (terminologia)

- Zarysowanie semiotycznych podstaw dla kultury, języka i komunikacji w kontekście szeroko rozumianej semiosfery

- Ukształtowanie świadomości semiotycznej studentów w odniesieniu do zjawisk kulturowo-językowo-komunikacyjnych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Zadania semiotyki, pojęcie znaku, organizacja znaków, kod i system, denotacja i konotacja, akty mowy, semiotyka i kultura.

Pełny opis:

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:

- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.

Opis treści kształcenia:

1. Czym jest semiotyka?

2. Podstawowe pojęcia semiotyki (znak, arbitralność, konwencjonalność, uniwersalność, kod i system, typologia znaków, denotacja i konotacja)

3. Pojęcie aktu mowy

4. Semiotyczna analiza dyskursu

5. Semiotyka i społeczeństwo (semiotyka społeczna)

6. Semiotyka i kultura (semiotyka kulturowa)

7. Biosemiotyka

8. Ekosemiotyka

9. Semiotyka i multimedia.

Literatura:

Chandler, D. 2002. The basics of semiotics. London: Routledge.

Cobley, P. i L. Jansz. 1997. Introducing semiotics. New York: Totem Books.

Deely, J., S. Pertilli i A. Ponzio. 2005. The semiotic animal. Toronto: Legas.

Lakoff, G. i M. Johnson. 1980. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.

Nöth, W. 1990. Handbook of semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.

Sebeok, T. 1994. Signs: an introduction to semiotics. Toronto: University of Toronto Press.

Wąsik, Z. 2003. Epistemological perspectives on linguistic semiotics. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- Zreferować i porównać terminologię semiotyczną z terminologią językoznawczą

- Wyjaśnić umiejscowienie semiotyki w obrębie językoznawstwa, komunikologii i kulturoznawstwa

- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu szeroko pojętej semiotyki.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:

wykład, lektura indywidualna, konsultacje.

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:

egzamin ustny lub pisemny.

Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:

- Definicja semiotyki.

- Umiejscowienie człowieka w semiosferze w kontekście całego biosu.

- Krótka analiza poszczególnych rodzajów semiotyki (np. biosemiotyka, ekosemiotyka, semiotyka kulturowa, semiotyka społeczna).

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań semiotycznych

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – dobra znajomość zakresu badań semiotycznych

3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie paradygmatu semiotycznego w badaniach nad człowiekiem

3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych

2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Koszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Koszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Koszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)