Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie językoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SMJ-1MF-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie językoznawcze
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1/ przygotowanie studenta do samodzielnych badań naukowych nad językiem francuskim oraz do badań porównawczych pomiędzy językiem francuskim i polskim

2/ wzbogacenie wiedzy na temat teorii oraz metodologii wykorzystywanych w językoznawstwie, a także zwrócenie uwagi na konieczność stosowania aparatu pojęciowego – zgodnie z dziedziną

3/ rozwinięcie umiejętności pozyskiwania literatury naukowej oraz 4/ dokonywania właściwego wyboru ze źródeł istniejących

rozwinięcie umiejętności rozumienia specyficznego typu dyskursu (dyskursu naukowego)

5/ przekazanie wiedzy na temat kryteriów doboru materiału językowego tj. doboru odpowiedniego do celu badań korpusu (ustnego lub tekstowego)

6/ wyrobienie u studentów umiejętności określenia własnego korpusu badawczego (reprezentatywnego dla analizowanego zjawiska)

7/ na podstawie wybranych lektur kształtowanie umiejętności analizy i syntezy

8/ przypomnienie wiedzy na temat wymogów formalnych stosowanych w pracach naukowych

9/ ukazanie praktycznych zastosowań badań językoznawczych

rozwinięcie umiejętności komunikacji w grupie oraz współpracy z promotorem


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Prace wstępne zmierzające do określenia przedmiotu oraz zakresu przyszłej pracy magisterskiej, a także wyboru korpusu i metodologii badań. Samodzielna lektura i analiza prac językoznawczych, prezentacje popdczas zajęć.

Pełny opis:

Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej, reprezentatywnej dla różnych kierunków badań językoznawczych dotyczącej języków francuskiego i polskiego.

Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy językowe. Różne typy tekstów mówionych i pisanych (literackie, specjalistyczne, medialne itp.). Charakterystyka językoznawcza różnych typów dyskursu.

Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp.

Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur.

Przykłady zastosowań wyników badań językoznawczych (w dydaktyce, w leksykografii, w przekładoznawstwie, w technologiach komputerowych).

Literatura:

Szerokie spektrum opracowań z różnych dziedzin językoznawstwa francuskiego oraz językoznawstwa porównawczego (języki francuski i polski). Literatura jest każdorazowo dobierana do tematyki pracy magisterskiej.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie języka francuskiego lub w perspektywie porównawczej (języki francuski i polski)

2/ zna różne podejścia stosowane w analizie językoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię

3/ potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki

4/ rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań, dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a wybranymi formalizmami

5/ rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać różne typy tekstów (literackie, specjalistyczne, medialne itp.) i charakteryzować je w terminach językoznawczych

6/ na podstawie zdobytej wiedzy, student określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska

7/ prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze,

8/ rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych

9/ prawidłowo interpretuje wyniki badań językoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce, w leksykografii, w przekładoznawstwie, w nowych technologiach związanych z językiem naturalnym)

10/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.)

- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)

- umiejętność wyszukania fachowej literatury

- lektura tekstów naukowych

- współpraca z kolegami i z promotorem

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Vetulani
Prowadzący grup: Grażyna Vetulani
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kaliska
Prowadzący grup: Agnieszka Kaliska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Vetulani
Prowadzący grup: Grażyna Vetulani
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)