Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SL-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 6 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosAng w sem. letnim Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosUkr w sem. letnim Przedmioty dla programu S1-FWSrB Przedmioty dla programu S1-FWSua Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X Przedmioty dla programu X-S1x-RosX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
13.00
LUB
9.00
LUB
10.00
LUB
12.00
LUB
11.00
LUB
5.00
LUB
8.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska filologia rosyjska z filologią angielską filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną filologia rosyjska z filologią ukraińską filologia ukraińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Seminarium licencjackie (Językoznawcze): Określenie tematyki badań językoznawczych na podstawie współczesnych tendencji badawczych oraz zainteresowań studenta. Wybór odpowiedniej metodologii badawczej do analizy materiału pracy licencjackiej. Przyswojenie umiejętności zastosowania metod badawczych do konkretnego materiału analitycznego. Zaangażowanie studentów do samodzielnej pracy nad zbieraniem materiału analitycznego oraz literatury fachowej. Wyrobienie umiejętności kompilowania opracowań naukowych i prawidłowego wyciągania wniosków. Wyrobienie umiejętności właściwej interpretacji wyników przeprowadzonej analizy. Realizacja pracy dyplomowej spełniającej wymogi treściowe i formalne. Rozwijanie umiejętności indywidualnej pracy oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć. Rozwijanie świadomości poszanowania własności intelektualnej. Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa): Wypracowanie tematyki pracy badawczej, uwzględniające zainteresowania, aktualne możliwości oraz wymagania stawiane na danym etapie studiów, jak również nastawienie na poszerzenie wiedzy i umiejętności uczestników seminarium Wypracowanie metodologii pracy licencjackiej z uwzględnieniem specyfiki studiów zawodowych i zainteresowań uczestników seminarium Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego Wyrobienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania z literatury przedmiotu Wyrobienie umiejętności właściwej interpretacji wyników przeprowadzonej analizy Wykonanie pracy licencjackiej spełniającej wymagania sformułowane przez Wydział Neofilologii UAM Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć Seminarium licencjackie (Literackie): Określenie tematyki badań literackich na podstawie współczesnych tendencji badawczych oraz zainteresowań studenta. Wybór odpowiedniej metodologii badawczej do analizy materiału pracy licencjackiej. Przyswojenie umiejętności zastosowania metod badawczych do konkretnego materiału analitycznego. Zaangażowanie studentów do samodzielnej pracy nad zbieraniem materiału analitycznego oraz literatury fachowej. Wyrobienie umiejętności kompilowania opracowań naukowych i prawidłowego wyciągania wniosków. Wyrobienie umiejętności właściwej interpretacji wyników przeprowadzonej analizy. Realizacja pracy dyplomowej spełniającej wymogi treściowe i formalne. Rozwijanie umiejętności indywidualnej pracy oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć. Rozwijanie świadomości poszanowania własności intelektualnej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Seminarium licencjackie (Językoznawcze): Wyznaczenie obszarów tematu pracy dyplomowej na podstawie współczesnych tendencji badawczych. Określenie tematu pracy. Metodologie analizy językowej. Paradygmaty i szkoły językoznawcze. Słowotwórstwo współczesnego języka rosyjskiego. Gniazda słowotwórcze. Słowotwórstwo synchroniczne. Stosunki paradygmatyczne w słowotwórstwie. Gniazda słowotwórcze. Paradygmat słowotwórczy. Analiza słowotwórcza wyrazów. Słowotwórstwo i fonologia. Alternacje. Semantyka leksykalna, pole semantyczne, struktura znaczeniowa wyrazów. Systemowość leksyki. Wzajemne zależności pomiędzy słowotwórstwem a składnią. Abrewiacja. Skrótowce. Analityzm w morfologii. Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa): Formułowanie tematu pracy. Propozycję tematów prac licencjackich koncentrują się wokół literatury i kultury rosyjskiej od romantyzmu, poprzez twórców II poł. wieku XIX, Srebrnego wieku, aż po czasy współczesne Tradycyjne metodologie analizy filologicznej i historyczno-literackiej (w zależności od zainteresowań uczestników seminarium) Propozycje interpretacji tekstów literackich w następujących kontekstach (do wyboru): - fundamentalne kategorie kultury (kategoria domu, maski, tragizm, karnawał itp.); - kultura i duchowość rosyjska (ikona, jurodiwi, raskoł itp.); - myśl rosyjska np. „renesans prawosławny” (M. Bierdiajew, P. Florenski), rosyjski komizm czy eurazjatyzm; - współczesna mentalność i miejsce rosyjskiej wizji człowieka w dyskursie wielokulturowym; - komparatystyka intersemiotyczna – czytanie dzieła literackiego w kontekście innych sztuk: muzyka, malarstwo, film (np. problem adaptacji) Wykonanie pracy licencjackiej spełniającej wymagania sformułowane przez Wydział Neofilologii UAM Seminarium licencjackie (Literackie): Wyznaczenie obszarów tematu pracy dyplomowej na podstawie współczesnych tendencji badawczych. Określenie tematu pracy. Metodologie analizy tekstu literackiego. Literatura trzeciej fali emigracji rosyjskiej. Przedstawiciele, prądy. Literatura przełomu XX i XXI wieku. Przedstawiciele, prądy. Postmodernizm. Przedstawiciele, reprezentatywne utwory Nowy typ bohatera w kontekście przemian społeczno-ustrojowych. Literatura popularna i literatura pogranicza. |
Literatura: |
Seminarium licencjackie (Językoznawcze): 5. 1. Ю.Д. Апресян, Лексическая семантика, Москва 1995. 2. О.С. Ахманова, М.Л. Грушко, И.М. Долгополова и др., Основы компонентного анализа, Москва 1969. 3. Русская грамматика, ред. Н. Ю. Шведова, т.1-2, Москва 1980. 4. Грамматика современного русского литературного языка, под ред. Н. Ю. Шведовой, Москва 1970. 5. В.В. Виноградов, Русский язык (грамматическое учение о слове), Москва 1972. 6. Русский язык конца XX столетия (1985-1995), под ред. Е.А. Земской, Москва 1996. 7. Современный русский язык, под ред. В.А. Белошапковой, Москва 1981. 8. В.В. Лопатин, Русская словообразовательная семантика, Москва 1977. 9. Русский язык и советское общество. Словообразование современного русского литературного языка, под ред. М.В. Панова, Москва 1968. 10. Методы изучения лексики, под ред. А.Е. Супруна, Минск 1975. 11. Е.А. Земская, Словообразование//Совремный русский язык, Москва 1981. 12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1973. 13. Е.А. Земская, Язык как деятельность. Морфема, Слово. Речь, Москва 2004. 14. Е.А. Земская, Словообразование, Москва 1973. 15. Л.П. Крысин, О лексике русского языка наших дней, В: Русский язык в школе и дома, 2002, №1. 16. И.А. Ширшов, Множественность словообразовательной мотивации в современном русском языке, Ростов н/Дону 1981. Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu. Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa): Odpowiednio do ustalonego tematu pracy licencjackiej Seminarium licencjackie (Literackie): Mitosek Z., Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 183. Emigracja i tamizat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993 Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001 Skotnicka-Maj A., Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej p roku 1985 Wrocław 2001 Wołodźko-Butkiewicz A., Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej, Warszawa 2004 Sałajczykowa J., Dziesięciolecie przemian. Proza rosyjska lat 1985–1995, Gdańsk 1998. Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Seminarium licencjackie (Językoznawcze): Sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz dobrać prawidłową metodologię badań do postawionego zadania. Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i metod badawczych. Właściwie formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy. Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanego obszaru językowego Napisać pracę dyplomową spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom licencjackim. Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych, zachowując przy tym prawa autorskie (własności intelektualnej). Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa): rozpoznać i sformułować problem badawczy na podstawie uzyskanej wiedzy i w oparciu o standardowe techniki badań literaturoznawczych prowadzić samodzielną analizę tekstu literackiego z wykorzystaniem literatury przedmiotu i poznanych metod badawczych właściwie formułować i merytorycznie argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska historyczno-literackie w oparciu o zdobytą wiedzę przygotować prace licencjacką w języku rosyjskim (polskim, jeśli wymaga tego zakres pracy) spełniającą wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM Seminarium licencjackie (Literackie): Sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz dobrać prawidłową metodologię badań do postawionego zadania. Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i metod badawczych. Właściwie formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy. Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanego obszaru językowego Napisać pracę dyplomową spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom licencjackim. Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych, zachowując przy tym prawa autorskie (własności intelektualnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach; - aktywność udział w trakcie zajęć (np. udział w dyskusji); - przygotowanie propozycji projektu pracy dyplomowej; - ocena prezentacji opracowanej/-ych części pracy; - wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń - umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu. Metody oceniania: • Metody kształtujące: monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów (redagowanie tekstu pracy, opracowywanie rozdziałów, analiza materiału źródłowego, itd.) • Metody podsumowujące: Ocena końcowa polegająca na merytorycznej wartości przygotowanej pracy oraz zaangażowaniu studentów w ich opracowywanie. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, znacznie poszerzającej zakres wiedzy i zachęcającej do dalszych badań oraz znakomita wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego dobry plus (+db; 4,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, poszerzającej zakres dotychczasowych badań oraz bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego dobry (db; 4,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM oraz dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego dostateczny plus (+dst; 3,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale ze znacznymi niedociągnięciami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego dostateczny (dst; 3,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale z licznymi błędami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego niedostateczny (ndst; 2,0): niewywiązanie się w terminie z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, niewystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Antoni Bortnowski, Natalia Kaźmierczak, Ryszard Kupidura, Olga Makarowska, Aleksandr Raspopow, Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Antoni Bortnowski, Anna Horniatko-Szumiłowicz, Mateusz Jaworski, Olena Kowalewska, Katarzyna Kuligowska, Ryszard Kupidura, Olga Makarowska, Aleksandr Raspopow, Anna Stryjakowska, Zofia Szwed, Krzysztof Tyczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Edyta Fedorushkov, Mateusz Jaworski, Olga Makarowska, Łukasz Małecki, Zhanna Nekrashevich-Karotkaja, Konrad Rachut, Aleksandr Raspopow, Anna Stryjakowska, Zofia Szwed, Anna Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Fedorushkov, Oleksandr Grygoryev, Mateusz Jaworski, Ryszard Kupidura, Łukasz Małecki, Zhanna Nekrashevich-Karotkaja, Konrad Rachut, Zofia Szwed, Anna Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.