Seminarium przedmiotowe z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SEMLKS-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
filologia szwedzka, studia stacjonarne uzupełniające magisterskie, semestr 1 Filologia, specjalność filologia norweska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 1 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filolgia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie do wybranych aspektów interdyscyplinarnych badań nad literaturą i przekładem , w kontekście skandynawskim i europejskim Zapoznanie studentów z metodami analizy tekstu w celu kontekstualizacji w rodzimej tradycji oraz dla celów przekładu Zapoznanie studentów z problematyką recepcji literatury i przekładu, w perspektywie skandynawskiej i polskiej Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami naukowego dyskursu kulturowego w Skandynawii i Polsce Zapoznanie studentów z aspektami dyskursu medialnego w Skandynawii, w odniesieniu do najważniejszych zjawisk literatury i kultury Zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi |
Pełny opis: |
Przekazanie podstawowych informacji o kierunkach interdyscyplinarnych badań na styku literatury, kultury i filozofii w poszczególnych krajów skandynawskich Przekazanie pogłębionej wiedzy o historycznych, kulturowych i estetycznych kontekstach wybranych tekstów literackich oraz z pogranicza literatury, eseju, publicystyki Zapoznanie studentów z mechanizmami, komunikacji kulturowej i interkulturowej oraz procedurami recepcji kultury i literatury Przekazanie podstawowych informacji o kształtowaniu literackich oraz intermedialnych obrazów kultury Przedstawienie podstawowych informacji o możliwościach i roli świadomego pośredniczenia między kulturami poprzez tłumaczenie zarówno tekstów pragmatycznych jak i artystycznych Przekazanie podstawowych informacji o integrowaniu wiedzy interdyscyplinarnej Przedstawienie pogłębionej informacji o wybitnych twórcach, ważnych miejscach i zjawiskach kultury w Skandynawii, otwartych na dialog z kulturami poza Skandynawią |
Literatura: |
Albertsen, Leif Ludwig. Litterær oversættelse. Gyldendal 1972 Gaasland, Rolf. Fortellerens hemmeligheter. Innføring i litterær analyse. Gyldendal 1999 Gemzøe, Anker (red.). Fortællingen i Norden efter 1960. Aalborg Universitetsforlag 2004 Kleeberg, Lars (red.). Med andra ord. Texter om litterär översättning. Bokförlaget Natur och kultur 1998 Krysztofiak, Maria. Translatologiczna teoria i pragmatyka przekładu artystycznego. Wydawnictwo Naukowe UAM 2011 Ricoeur, Paul. Język, teksty, interpretacja. Przeł. Piotr Graff i Katarzyna Rosner. PIW 1989 Qvale, Per. Fra Hieronymus til hipertekst. Oversettelse i teori og praksis. Aschehoug 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma pogłębioną wiedzę o wybranych związkach między literaturą, filozofią, kulturą i teorią przekładu w Skandynawii i Europie Dysponuje pogłębioną wiedzą o naukowych i użytkowych kryteriach wartościowania i opisywania tekstów literackich i paraliterackich, na przykładach skandynawskich i europejskich Zna podstawowe mechanizmy, procedury i instytucje w Skandynawii i Polsce, kształtujące politykę kulturową i przekładoznawczą Dysponuje podstawową wiedzą o historycznej i współczesnej roli mediów w kreowaniu własnej kultury, w relacjach między krajami poszczególnymi skandynawskimi, a także rejestrowaniu zjawisk kultury spoza Skandynawii Zna, rozumie i potrafi analizować i wyjaśniać relacje zachodzące między kulturą, literaturą, instytucjami i mediami Potrafi posługiwać się wiedzą kulturoznawczą i w sposób konstruktywny funkcjonować w wielokulturowym otoczeniu Na podstawie posiadanej wiedzy docenia i świadomie kultywuje postawę dialogu i otwartości wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia F: Dyskusja w grupie na temat wspólnoty i różnorodności kultur w Skandynawii P: Prezentacja ustna F: Ocena rozmowa na temat przygotowania prezentacji F: Ocena rozmowy o wybranych problemach, na podstawie pytań studentów F: Ocena rozmowy o kryteriach wynikających z prezentowanego problemu F: Ocena rozmowy P: Prezentacja ustna F: Ocena rozmowa o klasyfikacji i wyborze zagadnień Praca pisemna, zaliczenie Przykładowe pytania/zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Przykładowy temat prezentacji ustnej:: Przykłady tabu w kulturze norweskiej, na podstawie wybranych mediów 2. Przykładowy temat pracy pisemnej: Słowa-klucze i obrazy kultury skandynawskiej, na podstawie wybranych tekstów literackich z XXI wieku Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.