Prawne aspekty zawodu nauczyciela - moduł 2.1 (specjalizacja nauczycielska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PrawnaOd-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne aspekty zawodu nauczyciela - moduł 2.1 (specjalizacja nauczycielska) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych filologia włoska, studia stacjonarne magisterskie, semestr 2 Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla programu S1-FHI |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia romańska, włoska, hiszpańska (specjalizacja nauczycielska) KSZTAŁCENIE PRZYGOTOWUJĄCE DO ZAWODU NAUCZYCIELA |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel modułu kształcenia Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i zasady z zakresu prawa, jakiemu podlega pedagog – opiekun w systemie oświaty |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Celem studiowania przedmiotu jest poznanie podstawowych zagadnień, pojęć i zasad z zakresu prawa, jakiemu podlega nauczyciel/pedagog – opiekun w systemie oświaty. |
Pełny opis: |
Poprzez studiowanie przedmiotu student poznaje rozumienie podstawowych terminów (przede wszystkim prawnych), prawo oświatowe oraz międzynarodowe, jak również krajowe regulacje dotyczące praw człowieka (w tym dziecka i osób z niepełnosprawnością) oraz ucznia. Student poznaje rodzaje odpowiedzialności prawnej opiekuna (cywilną, karną, porządkową, dyscyplinarną, merytoryczną); student poznaje (i dyskutuje na zajęciach) porządki normatywne. Przedmiot wprowadza także w zagadnienia specyfiki odpowiedzialności cywilnej, karnej, porządkowej, dyscyplinarnej i merytorycznej. |
Literatura: |
Akty prawne: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948 r. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 04 listopada 1950 r. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 16 grudnia 1966 r. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. Ustawa z dnia 06 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka Konstytucja Rzeczpospolitej polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 02 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu oceny pracy nauczyciela, trybu postepowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego. Literatura: Bieniek G., Ciepla H., Dmowski S. (2011), Komentarz do kodeksu cywilnego. Warszawa Gardocki L. (2010), Prawo Karne. Warszawa Król A., Kuzior P., Łyszczarz M. (2009), Prawo oświatowe – komentarz do ustawy o systemie oświaty. Warszawa – Bielsko – Biała Świątkowski A.M. (2010), Kodeks pracy. Warszawa Wąsek A. Zabłocki R. (2010), Kodeks karny. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna zakres odpowiedzialności prawnej osób pracujących w zawodzie nauczyciela, zna prawo oświatowe; zna podstawowe akty prawne regulujące problematykę praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością; posiada umiejętność konstruktywnej analizy konkretnych sytuacji w celu zapobieganiu wypadkom na terenie szkoły oraz z udziałem osób poddanych pieczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywna obecność studenta na zajęciach, pozytywna ocena udziału studenta w dyskusji i odpowiedzi na zadawane (w toku zajęć) pytania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.