Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka rosyjskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJRL-16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Kształtowanie umiejętności posługiwania się prostymi strukturami leksykalno-gramatycznymi, umożliwiającymi formułowanie poprawnych wypowiedzi w zakresie tematyki określonej w programie.

Kształtowanie umiejętności odbioru tekstu pisanego i ustnego w zakresie tematycznym określonym w programie.

Kształtowanie umiejętności tworzenia tekstu w postaci krótkiej i dłuższej wypowiedzi ustnej i pisemnej w zakresie tematycznym określonym w programie.

Kształtowanie umiejętności wnioskowania, negocjowania i uzasadniania swoich opinii w monologu, dialogu i polilogu.

Kształtowanie umiejętności reagowania w określonych sytuacjach językowych.

Kształtowanie umiejętności w zakresie różnych form pracy: indywidualnej i grupowej.

Rozwijanie słuchu fonematycznego i pamięci fonetycznej.

Rozwijanie i ćwiczenie techniki pisania.

Opanowanie zasad wymowy, intonacji i akcentuacji.

Opanowanie zasad ortografii.

Opanowanie struktur morfo-syntaktycznych umożliwiających formułowanie prostych wypowiedzi.

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedniego stosunku do zajęć.

Rozwijanie indywidualnych strategii uczenia się, korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym również elektronicznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

My i nasi znajomi. Nasza rodzina

zawieranie znajomości, określenie wieku, członków rodziny, bliskie otoczenie, kto gdzie mieszka, skąd pochodzi, gdzie pracuje, zainteresowania, hobby (wprowadzenie), dzień pracy

Czas wolny. Zainteresowania, hobby.

formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia

Prace domowe.

obowiązki domowe

Szkoła. Uniwersytet. Nauka.

rodzaje szkół, przedmioty nauczania, oceny i wymagania, dni tygodnia, dlaczego się uczymy języków obcych

Wybrane zagadnienia dot. człowieka

wygląd zewnętrzny, cechy charakteru (wprowadzenie)

zdrowie – podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, części ciała,

zdrowy styl życia

Świat przyrody

pory roku, prognoza pogody

Podstawowe informacje o Rosji

wybrane informacje o Moskwie i Sankt-Petersburgu,

Dom, mieszkanie.

miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia, zwierzęta domowe,

W mieście.

podróżowanie i turystyka – środki transportu, poczta, rozmowa przez telefon

zakupy i usługi – rodzaje sklepów, nazwy towarów, sprzedawanie i kupowanie,

żywienie – artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne

Artykulacja głosek języka rosyjskiego.

Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:

Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.

Podstawowe konstrukcje intonacyjne.

Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.

Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.

Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.

Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.

Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.

Przysłówki miejsca, czasu, ilości, sposobu; stopniowanie.

Przyimki i wyrażenia przyimkowe.

Pisownia i interpunkcja; oznaczanie dźwięków rosyjskich na piśmie, alfabet rosyjski.

Pisownia samogłosek pod akcentem i w pozycji nieakceptowanej, po spółgłoskach twardych i miękkich, po twardym i miękkim znaku.

Pisownia przedrostków, grup spółgłoskowych.

Pisownia przyrostków w rzeczownikach, przymiotnikach i przysłówkach.

Pisownia twardego i miękkiego znaku w różnych częściach mowy.

Literatura:

1. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.1, 2, Warszawa 2009.

2. В.С. Ермаченкова, Слушать и услышать, Санкт-Петербург 2008.

4. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... 28 уроков русского языка для начинающих, Санкт-Петербург, 2008.

5. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.

7. A.Pado, Успех 1, Warszawa, 2002.

9. M.Zybert, Новые встречи cz.1, 2, Warszawa 2003.

10. И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.

11. С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.

12. D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.

13. D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.

14. J. Henzel, E.Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska, Warszawa 1997.

15. Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.

formułuje wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie w/w tematów

tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie w/w tematów; relacjonowanie wydarzeń; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.

tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk; relacjonowanie wydarzeń; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii,

umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, opowiadanie, streszczenie i inne.

wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń)

stosuje poprawnie, adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne

rozumie prosty tekst słuchany i potrafi:

1. określić główną myśl i intencję autora

2. wyselekcjonować informacje

3. określić kontekst sytuacyjny

4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy

rozumie tekst czytany i potrafi:

1. określić główną myśl i intencję autora

2. wyselekcjonować informacje

3. określić kontekst sytuacyjny

4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy

rozpoznaje i klasyfikuje dźwięki i podstawowe konstrukcje intonacyjne

recytuje krótkie teksty

poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi

opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego

opanował zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych

opanował podstawowe zasady użycia akcentu i w poszczególnych częściach mowy i potrafi je zastosować w wypowiedziach i czytanych tekstach

rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w prostych tekstach pisanych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;

- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;

- kolokwium zaliczeniowe.

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.

Obowiązująca skala ocen:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)