Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka rosyjskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJR-ZU-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 8.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne)

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Wykazanie zależności w związku podmiotu z orzeczeniem w zdaniu Wykazanie zależności w związku podmiotu z orzeczeniem w zdaniu pojedynczym z uwzględnieniem wariantów form podmiotu.

Utrwalenie zasad użycia przyimków

Rozwijanie umiejętności prawidłowego wykorzystania pojęć i zwrotów związanych ze zjawiskiem homonimii międzyjęzykowej

Opanowanie i utrwalenie zasad stosowania wtrąceń i zdań wtrąconych

Rozwijanie umiejętności prawidłowego stosowania paronimów.

Rozwijanie umiejętności rozumienia i prawidłowego wykorzystywania funkcji dystynktywnej akcentu w języku rosyjskim

Wyrobienie umiejętności wyjaśniania znaczenia skrótów i skrótowców, ich odmiany i pisowni.

Rozwijanie umiejętności właściwego użycia znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym oraz złożonym (współrzędnie i podrzędnie).

Opanowanie materiału leksykalnego w zakresie tematycznym określonym w programie.

Rozwijanie umiejętności rozumienia audiotekstów, zawierających nowe wyrazy i zwroty.

Rozwijanie umiejętności oceniania rozmaitych zjawisk, przedstawienia swoich opinii i poglądów opartych na różnych formach argumentacji.

Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów (określonych w programie) z podziałem na akapity i zgodnie z logiką.

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego nabyte podczas nauki j. rosyjskiego w trakcie studiów I stopnia.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Zostaje on także przesłany na zbiorczą skrzynkę mailową każdej grupy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Wyjątki w odmianie nazw i terminów złożonych;

Warianty form orzeczenia;

Związek podmiotu z orzeczeniem (z uwzględnieniem wariantów form podmiotu i orzeczenia);

Zasady pisowni łącznej, rozdzielnej nazw, terminów i przymiotników:

Formy synonimiczne przyimków;

Skróty i skrótowce – znaczenie, odmiana, pisownia

Zasady pisowni form przeczenia – zaimków i partykuł;

Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym;

Świat mediów:

• Prasa (popularna polska / rosyjska periodyki);

• Telewizja;

• Oddziaływanie i manipulacja polityczna;

• Czwarta władza;

Świat nauki i techniki:

• Cyberprzestrzeń, czyli nowa rzeczywistość (możliwości, uzależnienie, przestępstwa komputerowe);

• Biotechnologia (klonowanie, GMO);

Świat kultury:

• Kultura i współczesne życie;

• Subkultura młodzieżowa;

• Kultura i antykultura;

Świat reklamy:

• Rodzaje reklamy;

• Reklama w telewizji;

• Antyreklama;

• Reklama społeczna;

Świat biznesu:

• Biznes czyli przedsiębiorstwo;

• Biznes w Rosji;

• Co jest celem biznesu?

• Nierówność spoleczna, czyli problem do rozwiązania?

Świat rozrywki:

• Kino, teatr,muzyka ;

• Kawiarnie, bary, restauracje, kluby nocne;

• Prywatki, zabawy taneczne, zabawy towarzyskie, paint-ball, wieczorki zapoznawcze;

Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie;

Literatura:

Bondar N., Chwatow S., Бизнес-контакт. Komunikacja biznesowa po rosyjsku, Warszawa 2009;

Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z. Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002;

Dąbrowska L., Język rosyjski od A do Z. Repetytorium. Testy gramatyczne, Warszawa 2004;

Hessen D., Stypuła R. Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa 1998, t.I i II;

Kowalska N., Samek. Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004;

Mirowicz A., Dulewiczowi I., Grek-Pabisowa I, Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II;

Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 2005;

Голуб И.Б., Розенталь Д.Э., Cекреты стилистики: правила хорошей речи, Москва 1998;

Голуб И.Б., Русский язык и культура речи, Москва 2002;

Розенталь Д.Э., Практическая стилистика русского языка, Москва 1974;

Розенталь Д.Э., Справочник: управление в русском языке, Москва 1997;

Розенталь Д.Э., Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация. Москва 1998;

Розенталь Д.Э., Справочник по правописанию и литературной правке, Москва 1997;

Соболева О.Л., Полный справочник по орфографии и пунктуации, Москва 1999;

Шелякин М.А., Справочник по русской грамматике, Москва 1993;

Другие материалы: авторские; по различным источникам (учебники, пособия, сборники текстов и упражнений, интернет и т.п.)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

potrafi sformułować (w formie ustnej i pisemnej) treści z uwzględnieniem zasad leksykalno-gramatycznych i stylistycznych oraz specyfiki stylu komunikacji;

potrafi wykonać dowolną pracę pisemną z uwzględnieniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych;

wydziela w tekście wyrazy i zdania wtrącone;

dokonuje korekty tekstów własnych oraz innych autorów;

za i swobodnie stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych;

rozumie audiotekst zawierający nowe wyrazy i całkowicie rozumie słuchany tekst w zakresie materiałów programowych;

potrafi logiczne wyrazić swoje myśli w postaci przygotowanego wystąpienia, streszczenia ustnych (pisemnych tekstów) i przedstawić swoje opinie odnośnie rozmaitych zjawisk i wydarzeń, argumentować je.

potrafi brać udział w nieprzygotowanych swobodnych dialogach i dyskusjach, pracować w grupie.

tworzy tekst w postaci wypracowania swobodnego, wypracowania z argumentacją oraz esej w zakresie materiałów programowych.

potrafi poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (z tematyki, która została przerobiona) w formie ustnej / pisemnej na język rosyjski bez użycia słownika.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;

- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;

- egzamin końcowy

Skala ocen:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)