Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka norweskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNO-26
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka norweskiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSn
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 13.00 LUB 15.00 LUB 12.00 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język norweski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Cele kształcenia:

uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w języku norweskim na poziomie A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

przyswojenie przez studenta systemu dźwiękowego języka norweskiego

przyswojenie przez studenta prawidłowej artykulacji, zwłaszcza w zakresie systemu dyftongów i spółgłosek języka norweskiego

opanowanie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, akcentu wyrazowego, tonemów oraz intonacji języka norweskiego

opanowanie przez studenta zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni

rozwijanie przez studenta podstawowego słownictwa dotyczącego zagadnień językowych

zaznajomienie studenta z zasadami gramatyki norweskiej na poziomie A2/B1 (ESOKJ)

rozwinięcie zdolności poprawnego wypowiadania się ustnie i pisemnie w języku norweskim – na poziomie A2 (ESOKJ)

rozwinięcie umiejętności rozumienia ze słuchu na poziomie A2+ (ESOKJ) w języku norweskim

rozwinięcie umiejętności rozumienia tekstów pisanych na poziomie A2/B1 (ESOKJ) w języku norweskim

opanowanie przez studenta norweskiego słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje

rozwinięcie przez studenta umiejętności pisania krótkich, prostych tekstów (notatki, wiadomości, listy prywatne) w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ)

rozwinięcie przez studenta umiejętności rozmowy w języku norweskim: branie udziału w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane studentowi tematy

poszerzenie przez studenta wiedzy o najważniejszych zwyczajach i tradycjach norweskich (dot. np. spędzania czasu wolnego, świąt narodowych itp.)

poszerzenie przez studenta ogólnej wiedzy o Norwegii (m.in. w zakresie geografii, demografii, ekologii i polityki)


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

wprowadzenie głównych pojęć i zagadnień z zakresu gramatyki, w tym fonetyki języka norweskiego oraz prezentacja specyfiki gramatyki i wymowy norweskiej.

wyćwiczenie prawidłowej artykulacji z naciskiem na realizację dyftongów i spółgłosek

wyćwiczenie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, akcentu wyrazowego, tonemów oraz intonacji języka norweskiego

wyćwiczenie przed studenta zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni

przedstawienie zagadnień gramatycznych języka norweskiego dotyczących wszystkich podstawowych części mowy oraz budowy zdań prostych i złożonych współrzędnie i podrzędnie na poziomie A2/B1 (ESOKJ)

wyćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu prostych tekstów (poziom A2+ wg ESOKJ) mówionych przez Norwegów

wyćwiczenie umiejętności poprawnego i zrozumiałego pisania krótkich tekstów na tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym student żyje (poziom A2+ wg ESOKJ)

wyćwiczenie umiejętności rozmawiania w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane studentowi tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym student żyje

wyćwiczenie przez studenta umiejętności posługiwania się słownikami języka norweskiego, jedno- i dwujęzycznych

przedstawienie różnych zwyczajów i tradycji norweskich, m.in. tych związanych ze świętem narodowym Norwegii i Wielkanocą

prezentacja ogólnej wiedzy o Norwegii, zwłaszcza z zakresu geografii, ekologii, demografii, polityki

wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów w języku norweskim na poziomie A2/B1 (ESOKJ)

Literatura:

Bjørnebek, Anne. 1993. Troll i ord. Basisnorsk – kurs for fremmedspråklige.

Egner, Thorbjørn. 2000. Folk og røvere i Kardemomme by.

Ellingsen, Elisabeth og Kirsti Mac Donald. 2004. På vei. Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (tekstbok, arbeidsbok).

Garczyńska, Helena. 2008. Troll 1. Język norweski: teoria i praktyka.

Horn Elieson, Mette & Høgberg, Eva. 2000. Lydinnlæring for voksne innvandrere.

Husby, Olaf. 2008. Flyt og rytme.

Husby, Olaf og Marit Helene Kløve. 2008. Flytende norsk.

Mac Donald, Kirsti. 2009. Norsk grammatikk. Norsk som andrespråk. Teoribok.

Mac Donald, Kirsti. 2008. Praktisk norsk 2. Øvingsbok i grammatikk for voksne innvandrere.

Strandskogen, Åse-Berit. 1989. Norsk fonetikk for utlendinger.

Strandskogen, Åse-Berit. 2007. Hva sier du? Uttaleøvelser i norsk.

Standskogen, Åse-Berit og Rolf Standskogen. 1983. Norsk grammatikk for utlendinger.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

ma umiejętności językowe w języku norweskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz jest świadomy ich ograniczeń

umie samodzielnie wyszukiwać potrzebne słownictwo i zwroty w słownikach, leksykonach oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródłach informacji w zakresie objętym modułem dlapoziomu A2+ wg ESOKJ

potrafi pisać krótkie, proste teksty (notatki, wiadomości, listy prywatne) w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ)

ma wiedzę o i potrafi objaśniać główne zagadnienia gramatyczne, w tym fonetyczne i ortograficzne języka norweskiego oraz zagadnienia dotyczące wiedzy o Norwegii w języku polskim i w dużej mierze w języku norweskim

wykazuje się systematyczną pracą oraz dba o ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku norweskim oraz potrafi efektywnie organizować pracę swoją i innych

potrafi współpracować w grupie przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji

zna norweski system dźwiękowy i potrafi artykułować norweskie głoski, różne wzory rytmiczne, akcent wyrazowy, tonemy oraz intonację

rozumie oraz potrafi zapisywać poprawnie ortograficznie teksty ze słuchu w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ)

potrafi poprawnie gramatycznie konstruować wypowiedzi pisemne i ustne w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ), używając przy tym słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje

rozumie oraz potrafi głośno przeczytać teksty pisane w języku norweskim na poziomie A2/B1 (ESOKJ)

rozmawia w języku norweskim na tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje w zakresie objętym modułem dla PNJNO-26

zna słownictwo o tematyce dotyczącej życia codziennego i otoczenia, w którym żyje

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&

F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów w ćwiczeniach

P: kolokwium zaliczeniowe

F: ocena słownictwa w wypowiedziach ustnych i pisemnych, ocena ćwiczeń na czytanie ze zrozumieniem

P: praca zaliczeniowa

F: poprawa i omówienie pracy pisemnej

P: praca zaliczeniowa i kolokwium zaliczeniowe

F: sprawdzenie ćwiczeń gramatycznych, rozmowy na forum grupy, odpowiedzi ustne, prace pisemne

P: kolokwium zaliczeniowe

F: dyskusja w grupie, omówienie prac domowych

P: kolokwium zaliczeniowe

F: dyskusja w grupie

P: ocena efektów pracy grupowej

F: ocena wymowy

P: ustne zaliczenie

F: poprawa i omówienie ćwiczeń ze słuchu i dyktand

P: kolokwium zaliczeniowe

F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia:

a) Przeczytaj na głos zaznaczony fragment tekstu.

b) Wpisz rzeczowniki / przymiotniki / czasowniki w odpowiedniej formie.

c) Napisz wypracowanie (150-200 słów) na jeden spośród podanych tematów, np. Opowiedz o swoich czasach szkolnych.

d) Opowiedz, jak Norwegowie świętują swoje święto narodowe 17. maja.

e) Zapisz usłyszany tekst (dyktando).

Kryteria oceniania

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Czarnecki, Monika Drewniak, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Michnowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Horbowicz, Agata Michnowska, Olaf Mikkelsen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)