Praktyczna nauka języka norweskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNO-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka norweskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
13.00
LUB
15.00
LUB
12.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w języku norweskim na poziomie A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego przyswojenie przez studenta systemu dźwiękowego języka norweskiego przyswojenie przez studenta prawidłowej artykulacji, zwłaszcza w zakresie systemu dyftongów i spółgłosek języka norweskiego opanowanie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, akcentu wyrazowego, tonemów oraz intonacji języka norweskiego opanowanie przez studenta zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni rozwijanie przez studenta podstawowego słownictwa dotyczącego zagadnień językowych zaznajomienie studenta z zasadami gramatyki norweskiej na poziomie A2/B1 (ESOKJ) rozwinięcie zdolności poprawnego wypowiadania się ustnie i pisemnie w języku norweskim – na poziomie A2 (ESOKJ) rozwinięcie umiejętności rozumienia ze słuchu na poziomie A2+ (ESOKJ) w języku norweskim rozwinięcie umiejętności rozumienia tekstów pisanych na poziomie A2/B1 (ESOKJ) w języku norweskim opanowanie przez studenta norweskiego słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje rozwinięcie przez studenta umiejętności pisania krótkich, prostych tekstów (notatki, wiadomości, listy prywatne) w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ) rozwinięcie przez studenta umiejętności rozmowy w języku norweskim: branie udziału w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane studentowi tematy poszerzenie przez studenta wiedzy o najważniejszych zwyczajach i tradycjach norweskich (dot. np. spędzania czasu wolnego, świąt narodowych itp.) poszerzenie przez studenta ogólnej wiedzy o Norwegii (m.in. w zakresie geografii, demografii, ekologii i polityki) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia wprowadzenie głównych pojęć i zagadnień z zakresu gramatyki, w tym fonetyki języka norweskiego oraz prezentacja specyfiki gramatyki i wymowy norweskiej. wyćwiczenie prawidłowej artykulacji z naciskiem na realizację dyftongów i spółgłosek wyćwiczenie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, akcentu wyrazowego, tonemów oraz intonacji języka norweskiego wyćwiczenie przed studenta zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni przedstawienie zagadnień gramatycznych języka norweskiego dotyczących wszystkich podstawowych części mowy oraz budowy zdań prostych i złożonych współrzędnie i podrzędnie na poziomie A2/B1 (ESOKJ) wyćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu prostych tekstów (poziom A2+ wg ESOKJ) mówionych przez Norwegów wyćwiczenie umiejętności poprawnego i zrozumiałego pisania krótkich tekstów na tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym student żyje (poziom A2+ wg ESOKJ) wyćwiczenie umiejętności rozmawiania w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane studentowi tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym student żyje wyćwiczenie przez studenta umiejętności posługiwania się słownikami języka norweskiego, jedno- i dwujęzycznych przedstawienie różnych zwyczajów i tradycji norweskich, m.in. tych związanych ze świętem narodowym Norwegii i Wielkanocą prezentacja ogólnej wiedzy o Norwegii, zwłaszcza z zakresu geografii, ekologii, demografii, polityki wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów w języku norweskim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) |
Literatura: |
Bjørnebek, Anne. 1993. Troll i ord. Basisnorsk – kurs for fremmedspråklige. Egner, Thorbjørn. 2000. Folk og røvere i Kardemomme by. Ellingsen, Elisabeth og Kirsti Mac Donald. 2004. På vei. Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (tekstbok, arbeidsbok). Garczyńska, Helena. 2008. Troll 1. Język norweski: teoria i praktyka. Horn Elieson, Mette & Høgberg, Eva. 2000. Lydinnlæring for voksne innvandrere. Husby, Olaf. 2008. Flyt og rytme. Husby, Olaf og Marit Helene Kløve. 2008. Flytende norsk. Mac Donald, Kirsti. 2009. Norsk grammatikk. Norsk som andrespråk. Teoribok. Mac Donald, Kirsti. 2008. Praktisk norsk 2. Øvingsbok i grammatikk for voksne innvandrere. Strandskogen, Åse-Berit. 1989. Norsk fonetikk for utlendinger. Strandskogen, Åse-Berit. 2007. Hva sier du? Uttaleøvelser i norsk. Standskogen, Åse-Berit og Rolf Standskogen. 1983. Norsk grammatikk for utlendinger. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: ma umiejętności językowe w języku norweskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz jest świadomy ich ograniczeń umie samodzielnie wyszukiwać potrzebne słownictwo i zwroty w słownikach, leksykonach oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródłach informacji w zakresie objętym modułem dlapoziomu A2+ wg ESOKJ potrafi pisać krótkie, proste teksty (notatki, wiadomości, listy prywatne) w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ) ma wiedzę o i potrafi objaśniać główne zagadnienia gramatyczne, w tym fonetyczne i ortograficzne języka norweskiego oraz zagadnienia dotyczące wiedzy o Norwegii w języku polskim i w dużej mierze w języku norweskim wykazuje się systematyczną pracą oraz dba o ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku norweskim oraz potrafi efektywnie organizować pracę swoją i innych potrafi współpracować w grupie przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji zna norweski system dźwiękowy i potrafi artykułować norweskie głoski, różne wzory rytmiczne, akcent wyrazowy, tonemy oraz intonację rozumie oraz potrafi zapisywać poprawnie ortograficznie teksty ze słuchu w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ) potrafi poprawnie gramatycznie konstruować wypowiedzi pisemne i ustne w języku norweskim na poziomie A2+ (ESOKJ), używając przy tym słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje rozumie oraz potrafi głośno przeczytać teksty pisane w języku norweskim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) rozmawia w języku norweskim na tematy związane z życiem codziennym i otoczeniem, w którym żyje w zakresie objętym modułem dla PNJNO-26 zna słownictwo o tematyce dotyczącej życia codziennego i otoczenia, w którym żyje |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów w ćwiczeniach P: kolokwium zaliczeniowe F: ocena słownictwa w wypowiedziach ustnych i pisemnych, ocena ćwiczeń na czytanie ze zrozumieniem P: praca zaliczeniowa F: poprawa i omówienie pracy pisemnej P: praca zaliczeniowa i kolokwium zaliczeniowe F: sprawdzenie ćwiczeń gramatycznych, rozmowy na forum grupy, odpowiedzi ustne, prace pisemne P: kolokwium zaliczeniowe F: dyskusja w grupie, omówienie prac domowych P: kolokwium zaliczeniowe F: dyskusja w grupie P: ocena efektów pracy grupowej F: ocena wymowy P: ustne zaliczenie F: poprawa i omówienie ćwiczeń ze słuchu i dyktand P: kolokwium zaliczeniowe F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia: a) Przeczytaj na głos zaznaczony fragment tekstu. b) Wpisz rzeczowniki / przymiotniki / czasowniki w odpowiedniej formie. c) Napisz wypracowanie (150-200 słów) na jeden spośród podanych tematów, np. Opowiedz o swoich czasach szkolnych. d) Opowiedz, jak Norwegowie świętują swoje święto narodowe 17. maja. e) Zapisz usłyszany tekst (dyktando). Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czarnecki, Monika Drewniak, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Michnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz, Agata Michnowska, Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.