Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN-ILS-46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel modułu kształcenia: osiągnięcie całkowitych umiejętności w zakresie kompetencji komunikacyjnej z języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu gramatyki i słownictwa języka niemieckiego na poziomie B1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Podręcznik zakupują studenci. Materiały dodatkowe są przekazywane studentom przez prowadzącego w formie elektronicznej (pocztą uczelnianą lub poprzez MS Teams) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach praktycznej nauki języka niemieckiego studenci pracują nad tekstami o różnej tematyce ćwicząc i rozwijając przy tym umiejętność budowania wypowiedzi zarówno pisemnych jak i ustnych; równocześnie samodzielnie pracują nad językiem (gramatyka, słownictwo, wymowa). W ramach przedmiotu wprowadza się również elementy krajoznawstwa niemieckiego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Błędy dotyczące faktów historycznych Historia podziału Niemiec i Muru Berlińskiego Działanie muzyki na człowieka Znaczenie i odziaływanie kolorów na człowieka Język a emocje Emocje – lęk (m.in. przed podejmowaniem decyzji) Roboty w dzisiejszym świecie i w przyszłości Polityka zdrowotna w przyszłości Zawody przyszłości Skarga w formie pisemnej Mowa zależna Nominalizacja czasowników Partykuły modalne Imiesłowy jako przymiotniki Zdania czasowe z während Przyimki z dopełniaczem |
Literatura: |
‒ Koithan, Ute; Mayr-Sieber, Tanja; Schmitz, Helen; Sonntag, Ralf; Lösche, Ralf-Peter & Moritz, Ulrike (2018). Aspekte neu B2.2. Lehrbuch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. ‒ Koithan, Ute; Mayr-Sieber, Tanja; Schmitz, Helen; Sonntag, Ralf; Lösche, Ralf-Peter & Moritz, Ulrike (2018). Aspekte neu B2.2. Arbeitsbuch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. ‒ Dreyer, Hilke & Schmitt, Richard (2010). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber Verlag. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna słownictwo na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w języku niemieckim w ramach przerabianych treści kształcenia Zna zjawiska gramatyczne języka niemieckiego w zakresie ich struktury i funkcji na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Potrafi zrozumieć dosyć dobrze dłuższe wypowiedzi ustne w języku niemieckim pod warunkiem, że temat jest mu/jej znany i prezentowany w standardowej odmianie języka Czyta z prawie całkowitym zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata jak i współczesną prozę literacką Potrafi porozumiewać się w języku niemieckim prowadząc dosyć swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka Potrafi prawie bezbłędnie pisać zrozumiałe teksty na dowolne tematy związane ze swoimi zainteresowaniami przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw Umie (z niewielką pomocą nauczyciela) zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji Potrafi pracować w parach czy w grupie przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów Ma świadomość wartości polskiego, niemieckiego, europejskiego i światowego dziedzictwa kulturowego |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny i ustny, kolokwium pisemne, prezentacja multimedialna, wypracowanie na zajęciach. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): a) skala oceniania testów śródsemestralnych i egzaminu pisemnego bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% b) skala ocen z zaliczenia 5 – znakomita wiedza językowa i znakomite wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. wypowiedzi językowe są nieomal bezbłędne, bogate pod względem repertuaru leksykalnego, komunikatywne i koherentne, nienaganna frekwencja na zajęciach, wysoka kompetencja personalna i społeczna 4.5 – bardzo dobra wiedza językowa i bardzo dobre wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. tylko nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, wysoka komunikatywność i koherencja wypowiedzi; bardzo dobra kompetencja personalna i społeczna; nienaganna frekwencja na zajęciach 4.0 – dobra wiedza językowa i dobre wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. zdarzają się błędy gramatyczne i leksykalne, jednakże nie zakłócają one toku wypowiedzi a student podejmuje ich poprawę, wypowiedź jest komunikatywna i koherentna; bardzo dobra kompetencja personalna i społeczna; dobra frekwencja na zajęciach 3.5 – zadawalająca wiedza językowa i zadowalające umiejętności językowe tzn. dosyć liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, jednakże wypowiedź jest na ogół komunikatywna i koherentna; dobra kompetencja personalna i społeczna, dobra frekwencja na zajęciach 3.0 – akceptowalna wiedza językowa, akceptowalne umiejętności językowe, tzn. liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, jednakże wypowiedź jest na ogół komunikatywna i koherentna; dobra kompetencja personalna i społeczna; dostateczna frekwencja na zajęciach 2.0 – niezadawalająca wiedza językowa i niezadowalające umiejętności językowe, tzn. bardzo liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, które zakłócają komunikatywność wypowiedzi, student nie podejmuje samodzielnie poprawy błędów, koherencji wypowiedzi, poprawna kompetencja personalna i społeczna, niedostateczna frekwencja na zajęciach, opuszczona i nieusprawiedliwiona co najmniej 1/3 zajęć. c) skala ocen prezentacji 5 – bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, znakomita poprawność gramatyczna wypowiedzi, bardzo bogaty zasób słownictwa, znakomita wymowa, znakomita płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) 4.5 – bardzo dobre merytorycznie przedstawienie tematu z niewielkimi błędami gramatycznymi, bogaty zasób słownictwa, bardzo dobra wymowa, bardzo dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) 4 – dobre merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, dobry zasób słownictwa, dobra wymowa (sporadyczne błędy), dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) 3,5 – akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, leksykalnymi, nieliczne błędy w wymowie, dobra płynność i mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) 3 – akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z licznymi błędami gramatycznymi, leksykalnymi, liczne błędy w wymowie, dostateczna płynność, akceptowalna mowa ciała (sporadyczne unikanie kontaktu wzrokowego, nieadekwatna postawa) 2 – niezrozumiała wypowiedź ze względu na bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne, w wymowie, słaba płynność, nieadekwatna mowa ciała (brak kontaktu wzrokowego, nieodpowiednia postawa – stanie przodem do ekranu zamiast do grupy) d) skala ocen wypracowania Treść i układ pracy – maksimum 4 punkty Dobór słownictwa i stylistyka – maksimum 8 punktów Poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i interpunkcyjna – maksimum 8 punktów Odejmowane 0,5 punktu za błędy rażące, 0,25 punktu za pozostałe Liczba punktów Ocena 19-20 5 17-18,5 4.5 15,5-16,5 4 13,5-15 3.5 12-13 3 0-11,5 2 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Woźniak | |
Prowadzący grup: | Kamil Długosz, Milena Hadryan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kalecińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Białek, Dorota Kalecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Gorąca-Sawczyk, Dorota Kalecińska, Joachim Stephan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.