Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN-ILS-16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://ils.amu.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=395%3Apraktyczna-nauka-jzyka-niemieckiego-09-pnjn-ils-16-&catid=49%3Asylabusy-i-rok-studia-licencjackie&Itemid=122&lang=pl |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana z wiodącym niemieckim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | osiągnięcie pierwszego stopnia kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (osiągnięcie poziomu B2 rozłożone zostało na I i II rok studiów - B2/1 na I roku i B2/2 na II roku) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | literatura jest podawana na pierwszych zajęciach, dodatkowe materiały są udostępniane na bieżąco drogą elektroniczną |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacja, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”), praca w grupach, wypowiedzi monologowe i dialogowe |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 8 ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach praktycznej nauki języka niemieckiego studenci pracują nad tekstami o różnej tematyce ćwicząc i rozwijając przy tym umiejętność budowania wypowiedzi zarówno pisemnych jak i ustnych; równocześnie samodzielnie pracują nad językiem (gramatyka, słownictwo, wymowa). W ramach przedmiotu wprowadza się również elementy krajoznawstwa niemieckiego. |
Pełny opis: |
Motywacja do nauki języka niemieckiego (powody, dla których uczymy się języka niemieckiego) Opowiadanie historii (baśnie, bajki) Nowe technologie w naszym życiu Odżywianie się, wizyta w restauracji Rzeczownik i rodzajnik (deklinacja, rodzaje, rzeczowniki złożone, liczba mnoga i szczególne przypadki jej tworzenia, odmiana słaba, mocna, mieszana i nieregularna, rekcja rzeczownika) Czasownik (czasy, rekcja, koniugacja, czasowniki zwrotne, modalne, złożone, bezokolicznik z „zu” i bez „zu”, czasownik „lassen”) Przymiotnik (deklinacja, rekcja, stopniowanie) Zaimek i przysłówki zaimkowe (osobowy i nieosobowy, dzierżawczy, zwrotny i einander, wskazujący, nieokreślony, pytający) |
Literatura: |
Hermann Funk - Studio d Mittelstufe. Cornelsen Na początku semestru wykładowca poda aktualnie obowiązujący podręcznik oraz wskaże na materiały dodatkowe, które będą używane podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna (w zakresie B2/1) słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Potrafi w języku niemieckim zrozumieć krótkie i częściowo dłuższe wypowiedzi, filmy, wiadomości telewizyjne, pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany i prezentowane są one w standardowej odmianie języka Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, stosując przy tym różne strategie czytania Potrafi w języku niemieckim porozumiewać się w miarę płynnie z rodzimymi użytkownikami języka oraz brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy Potrafi pisać zrozumiałe szczegółowe teksty na przygotowane uprzednio tematy, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw Umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji Potrafi pracować w parach i w grupie przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów Ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć wypowiedzi ustne i pisemne, testy i kolokwia. bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Obowiązkowa obecność na zajęciach (w przypadku opuszczenia i nieusprawiedliwienia co najmniej 1/3 zajęć student nie uzyskuje oceny pozytywnej ze względu na niedostateczną frekwencję). Napisanie 2 prac pisemnych, ocenianych według ustalonych kryteriów: bdb, 20-19 pkt - bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, znakomita poprawność gramatyczna, leksykalna i interpunkcyjna wypracowania, bardzo bogaty zasób słownictwa, bardzo dobry styl db+, 18-17 pkt - bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, nieliczne błędy gramatyczne, błędy leksykalne i interpunkcyjne, bogaty zasób słownictwa, dobry styl db, 16-15 pkt - dobre merytoryczne przedstawienie tematu, nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i interpunkcyjne, dobry zasób słownictwa, dobry styl dst+, 14-13 pkt - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu, liczne błędy gramatyczne i leksykalne i interpunkcyjne, dobry zasób słownictwa, dobry styl dst, 12-11 pkt - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu, liczne błędy gramatyczne, leksykalne i interpunkcyjne, dostateczny zasób słownictwa, nieliczne błędy stylistyczne ndst, 10 pkt i poniżej - praca bardzo słaba merytorycznie, bardzo liczne błędy gramatyczne, eksykalne i interpunkcyjne, bardzo słaby zasób słownictwa, liczne błędy stylistyczne Napisanie testu/ kolokwium ocenianych wg podanych kryteriów: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych wg podanych kryteriów: bdb - bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, znakomita poprawność gramatyczna wypowiedzi, bardzo bogaty zasób słownictwa, znakomita wymowa, znakomita płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) db+ - bardzo dobre merytorycznie przedstawienie tematu z niewielkimi błędami gramatycznymi, bogaty zasób słownictwa, bardzo dobra wymowa, bardzo dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) db - dobre merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, dobry zasób słownictwa, dobra wymowa (sporadyczne błędy), dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) dst+ - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, leksykalnymi, nieliczne błędy w wymowie, dobra płynność i mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa) dst - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z licznymi błędami gramatycznymi, leksykalnymi, liczne błędy w wymowie, dostateczna płynność, akceptowalna mowa ciała (sporadyczne unikanie kontaktu wzrokowego, nieadekwatna postawa) ndst - niezrozumiała wypowiedź ze względu na bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne, w wymowie, słaba płynność, nieadekwatna mowa ciała (brak kontaktu wzrokowego, nieodpowiednia postawa – stanie przodem do ekranu zamiast do grupy) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Długosz | |
Prowadzący grup: | Kamil Długosz, Justyna Duch-Adamczyk, Barbara Jańczak, Joanna Kic-Drgas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Długosz | |
Prowadzący grup: | Kamil Długosz, Justyna Duch-Adamczyk, Barbara Jańczak, Renata Rydian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.