Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - czytanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJHcz-5LH-56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - czytanie |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Osiągniecie poziomu B2+ według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. 2. Udoskonalenie zaawansowanego użycia zasobów leksykalnych i argumentacji na tematy złożone i abstrakcyjne. 3. Udoskonalenie użycia złożonych struktur gramatycznych, dostosowanych zarówno do naukowego, jak i do potocznego rejestru językowego. 4. Udoskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu wypowiedzi ustnych rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego na tematy złożone i abstrakcyjne. 5. Wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania i stosowania szerokiej gamy wyrażeń idiomatycznych i potocznych. 6. Wyrobienie umiejętności rozumienia złożonych tekstów nieliterackich takich jak teksty popularno-naukowe, o tematyce prawniczej, ekonomicznej, recenzje i eseje, etc. 7. Udoskonalenie umiejętności dyskusji dotyczącej skomplikowanych zagadnień o zróżnicowanej tematyce. 8. Wyrobienie u studentów umiejętności myślenia krytycznego, rozpatrywania zjawisk i idei z wielu punktów widzenia, rozważania argumentów za i przeciw oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. 9. Zapoznanie się z terminologią typową dla stylu naukowego, publicystycznego, potocznego, prawniczego, etc. 10. Przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu tworzenia tekstów narracyjnych, ich struktury i zasady ich redagowania. 11. Wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa i struktur gramatycznych charakterystycznych dla tekstów narracyjnych (stosowanie czasów przeszłych, wyrazów odwołujących się do wykonywanych czynności, różnorodnych przymiotników oraz środków stylistycznych) 12. Wyrobienie u studentów umiejętności redagowania tekstu narracyjnego 13. Rozwinięcie umiejętności zastosowania poznanego słownictwa oraz struktur gramatycznych w redagowanych tekstach. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiagnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez zdanie egzaminu. Poziom kompetencji językowej B2. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja. Praca z tekstem. Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych). Metoda ćwiczeniowa. Demonstracje dźwiękowe i/lub video. Praca w grupach. |
Skrócony opis: |
Zajęcia praktyczne z języka hiszpańskiego na poziomie B2+. Przedmiot jest częścią złożonego modułu PNJH i dotyczy lektury krytycznej tekstów prasowych na tematy współczesnego życia politycznego, społecznego i ekonomicznego Hiszpanii, prowadzenia debat oraz przygotowywania prezentacji na wybrane tematy. |
Pełny opis: |
1. Stereotypy w Hiszpanii: argumentowanie, wpływanie na innych, przekonywanie; cechy fizyczne i moralne; pytanie o przyczynę; konektory logiczne przyczyny i celu; użycie por i para; zdania podrzędne rzeczownikowe. 2. Humor w świecie hiszpańskojęzycznym: subiektywne ocenianie postawy czy zachowania; podkreślanie elementów danej informacji; karykaturowanie; opisywanie przy pomocy porównań i przenośni; różnice między ser i estar; struktury emfatyczne z ser i estar. 3. Kino i teatr: Przywoływanie wspomnień; opowiadanie i opisywanie w czasie przeszłym; sposoby podtrzymywania komunikacji werbalnej; czas teraźniejszy historyczny; użycie i związek między różnymi czasami przeszłymi trybu oznajmującego; tryb przypuszczający prosty w znaczeniu czasu przeszłego; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z kinem i teatrem. 4. Reklama i manipulacja: wydawanie rozkazów jednemu rozmówcy bądź grupie; powtarzanie rozkazów; dawanie pozwolenia; przestrzeganie; proszenie; tryb rozkazujący; zaimki osobowe w funkcji dopełnienia; zjawiska leísmo, laísmo i loísmo; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z reklamą; język reklamy. 5. Czytanie i komentowanie dłuższych tekstów z różnych dziedzin tematycznych, takich jak teksty popularno-naukowe, o tematyce prawniczej, ekonomicznej, recenzje i eseje. 6. Przeprowadzanie dłuższych debat, zarówno pomiędzy grupami roboczymi, jak i pojedynczymi uczestnikami. 7. Ćwiczenia praktyczne z zakresu słownictwa specjalistycznego związanego z poszczególnymi tematami zajęć. 8. Przedstawienie tekstów narracyjnych, ich struktury i zasad ich redagowania. 9. Przedstawienie słownictwa i struktur gramatycznych użytecznych przy redagowaniu tekstu narracyjnego. 10. Lektura i analiza przykładowych tekstów narracyjnych. 11. Redagowanie tekstu narracyjnego. |
Literatura: |
‒ Coronado González María Luisa, García González Javier, Zarzalejos Alonso Alejandro R., A Fondo 2, SGEL, Madrid, 2001 ‒ V.V.A.A, El Ventilador, Difusión, Barcelona, 2006 ‒ Equipo Prisma, Prisma, consolida, C1, Edinumen, Madrid, 2007 ‒ Artykuły, wywiady, recenzje, eseje z hiszpańskich czasopism tematycznych i specjalistycznych: Claves, El Ciervo, Redes, Qué leer, Integral, Muy interesante. ‒ Bobes Naves, Mª del Carmen (1993). La novela, Madryt: Síntesis. ‒ Garrido Domínguez, Antonio (1993). El texto narrativo, Madryt: Síntesis. ‒ Pozuelo, José Mª (1988): “Estructura del discurso narrativo”, [w:] Teoría del lenguaje literario, Madryt: Cátedra, str. 226-267. ‒ Spang, Kurt (1993). Géneros literarios, Madryt: Síntesis. ‒ Sullà, Enric (red.) (1996). Teoría de la novela, Barcelona: Crítica. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Dokonuje szczegółowych opisów i prezentacji na tematy złożone. Potrafi wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku i namyślania się. Posługuje się szerokimi zasobami leksykalnymi, co pozwala na łatwe zastąpienie ewentualnych braków poprzez stosowanie różnorodnych wybiegów językowych. Potrafi rozpoznać szeroką gamę wyrażeń idiomatycznych i potocznych. Rozumie bez trudności wypowiedzi ustne na tematy złożone i abstrakcyjne. Może sporadycznie popełniać błędy gramatyczne, jednak nie popełnia poważniejszych błędów leksykalnych. Rozumie trudniejsze, dłuższe teksty nieliterackie, w tym również artykuły specjalistyczne, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Potrafi prowadzić z innymi studentami w miarę płynną dyskusję dotyczącą skomplikowanych zagadnień o zróżnicowanej tematyce, umiejętnie nawiązując do wypowiedzi przedmówcy i w sposób czytelny przedstawiając własne argumenty. Używa w wypowiedziach ustnych i dyskusjach odpowiedniego do sytuacji językowej słownictwa specjalistycznego. Zna schemat redagowania tekstu narracyjnego. Potrafi wykorzystać różnorodne techniki narracyjne (typ narratora, fokalizacja punktu widzenia, perspektywy czasowe, dywersyfikacja środków stylistycznych), opis ludzi, przedmiotów i miejsc, biorąc pod uwagę ich funkcje wewnątrz narracji. Stosuje urozmaicone struktury gramatyczne, słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi. Redaguje tekst narracyjny, tworzy spójny, jednolity i bogaty tekst. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kolokwium pisemne Esej Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fernandez | |
Prowadzący grup: | Joanna Fernandez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fernandez | |
Prowadzący grup: | Joanna Fernandez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Xavier Pascual Lopez, David Thony Mendez | |
Prowadzący grup: | David Thony Mendez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Xavier Pascual Lopez, Jesus Prensa | |
Prowadzący grup: | Jesus Prensa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.