Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - hiszpański ogólny 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJHINTEGR-26 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - hiszpański ogólny 2 |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ Osiągnięcie stopnia opanowania języka na poziomie B1. 2/ Opanowanie umiejętności posługiwania się w mowie słownictwem związanym z życiem codziennym: życie prywatne i zawodowe, przyzwyczajenia, stosunki społeczne, zakupy… 3/ Opanowanie w mowie umiejętności w zakresie podstawowych czynności związanych z życiem codziennym: przedstawianie się, pozdrawianie, wyrażanie upodobań i opinii, poprawne porozumiewanie się w restauracji… 4/ Nabycie umiejętności skutecznej interakcji słownej z rodzimymi użytkownikami języka w ramach czynności i tematów związanych z życiem codziennym. 5/ Opanowanie strategii uczenia się języka hiszpańskiego (nabycie strategii przyswajania zasobów leksykalnych i strategii rozwijania interakcji słownej). 6/ Nabycie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. 7/ Wyrobienie u studentów umiejętności argumentacji i dyskusji w języku hiszpańskim. 8/ Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. 9/ Nabycie umiejętności użycia czasu przyszłego. 10/ Nabycie umiejętności użycia trybu warunkowego. 11/ Nabycie umiejętności użycia mowy zależnej. 12/ Nabycie umiejętności użycia niektórych struktur trybu łączącego. 13/ Przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu ortografii i interpunkcji a także zrozumienie funkcji poszczególnych znaków. 14/ Wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania zasad ortografii i podstaw interpunkcji. 15/ Wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typów listów (list prywatny, list formalny) a także umiejętności wskazania ich cech charakterystycznych. 16/ Przekazanie wiedzy o stosowaniu środków językowych adekwatnych do ich funkcji komunikacyjnych (odpowiadając na list, wnosząc reklamacje, prosząc o informację, odpowiadając na prośbę o informację). 17/ Wyrobienie u studentów umiejętności pisania listów, zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi treści. 18/ Lepsze poznanie kultury i spraw życia codziennego krajów języka nauczanego w celu interpretowania opisanych wydarzeń kulturowych w porównaniu z własną kulturą. 19/ Rozwinięcie umiejętności korzystania ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest częścią złożonego bloku PNJH. Służy rozwijaniu wszystkich kompetencji językowych poprzez różnorodne ćwiczenia zawierające zarówno elementy komunikacyjne i sytuacyjne. |
Pełny opis: |
Sfera prywatna: doświadczenia osobiste; niedawne wydarzenia; plany na przyszłość; projekty; przepowiednie; przeszłość; biografie; ważne momenty w życiu człowieka. Sfera życia codziennego: opis zajęć zawodowych (praca: zawody i stanowiska i obowiązki pracownicze); szkoła; uniwersytet. Strefa rozrywki: uroczystości i święta; restauracje i bary; podróże; klimat; pory roku; turystyka (ciekawe miejsca i zabytki); miejsca rozrywki; wakacje. Typy dyskursu: rozmowy telefoniczne; zaproszenia; życzenia; spotkania; usprawiedliwienia; wymówki; pozwolenia; przysługi; zakazy; zaprzeczanie; propozycje; akceptacja; odmowa; rozkazy; prośby; zobowiązania; potrzeby. Głośna lektura krótkich, prostych tekstów literackich, takich jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania w tematyce związanej z życiem codziennym. Interpretacja przeczytanych krótkich tekstów literackich takich jak fragmenty prozy czy krótkie opowiadania: językowa i pod względem treści. Krótka dyskusja dotycząca tematów związanych z czytanymi krótkimi tekstami literackimi takimi jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania. Zasady użycia mowy zależnej. Zasady użycia czasu przyszłego. Zasady użycia trybu warunkowego. Zasady użycia zdań czasowych. Zasady użycia zdań warunkowych. Zasady użycia form wyrażania życzeń. Zasady ortografii i interpunkcji. Zasady redakcji listu prywatnego Zasady redakcji listu formalnego Lektura i analiza przykładowych tekstów (listów) Style języka: formalny i nieformalny. |
Literatura: |
1. Arnal Carmen, Ruiz de Garibay Araceli, Escribe en español, SGEL, 2005 2. Bados Ciria Concepción, Textos literarios y ejercicios, nivel medio, Grupo Anaya, Madrid 2001 3. Benito Lobo José Antonio, Manual práctico de puntuación/ La puntuación: usos y funciones, Edinumen, 1992 4. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 1, Difusión, Madrid, 2003 5. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 2, Difusión, Madrid, 2003 6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 2, SGEL, Madrid, 2005 7. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005 8. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005 9. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998 10. Castro, Francisca, Uso de la gramática española elemental, Edelsa, Madrid, 1998 11. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998 12. Equipo Prisma, Prisma comienza, nivel A1, Edinumen, Madrid, 2007 13. Equipo Prisma, Prisma continúa, nivel A2, Edinumen, Madrid, 2007 14. Equipo Prisma, Prisma progresa, nivel B1, Edinumen, Madrid, 2003 15. España Margarita, Marc Isabelle, Ortografía esencial, Ediciones SM, 2002 16. Jędrusiak M., Fornelski P., Poradnik ortograficzny dla Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 1996 17. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 1, Difusión, Madrid, 1998 18. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 2, Difusión, Madrid, 1998 19. Palomino, María de los Ángeles, Vocabulario en Diálogo, ENCLAVE, Madrid, 2006 20. Real Academia Española, Ortografía de la lengua española, Espasa, 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ wykazuje umiejętność spontanicznego uczestniczenia (bez uprzedniego przygotowania) w rozmowach na tematy związane z życiem codziennym, formułuje opinie i dość swobodnie wymienia informacje na tematy dotyczące codziennej egzystencji człowieka (na przykład: rodzina, zainteresowania, praca i podróże). 2/ opisuje własne przeżycia, relacjonuje osobiste wydarzenia, określa swoje nadzieje i ambicje. Umie krótko objaśnić własne plany i poglądy. Sporządza opisy przebiegu akcji w filmach czy książkach i potrafi wyrazić własne wrażenia na ich temat. 3/ rozumie krótkie, proste teksty literackie, takie jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania bez znajomości całości słownictwa, potrafi je streścić. 4/ potrafi zinterpretować przeczytane treści i prostym językiem wyrazić własną, krótką opinię na ich temat. 5/ wykazuje umiejętność prowadzenia prostej dyskusji z innymi studentami na tematy związane z życiem codziennym, potrafi krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów. 6/ potrafi pracować w grupie i wypracowywać wspólne stanowisko. 7/ używa ze względną poprawnością formuł i struktur gramatycznych użytku codziennego związanych z sytuacjami przewidywalnymi. 8/ wyjaśnia podstawowe terminy związane z zasadami pisowni w j. hiszpańskim 9/ potrafi poprawnie podzielić wyrazy na sylaby w j. hiszpańskim; rozróżnia wyrazy w zależności od sylaby akcentowanej. 10/ stosuje zgodnie z normą zasady ortografii i znaków przestankowych 11/ rozróżnia formalny i nieformalny styl języka 12/ rozpoznaje i dostosowuje styl do celu wypowiedzi pisemnej 13/ realizuje określoną formę wypowiedzi pisemnej 14/ stosuje środki językowe, uwzględniając temat i formy wypowiedzi pisemnej 15/ pisze listy prywatne i formalne 16/ rozwija indywidualne strategie uczenia się 17/ korzysta ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach; - prace domowe; - semestralne zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.