Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka francuskiego - warsztaty mówienie (gr. 1)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJFm-1-1LF-16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka francuskiego - warsztaty mówienie (gr. 1)
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. wyrobienie umiejętności rozróżnienia różnych typów dyskursu

2. wyrobienie umiejętności analizy i zrozumienia różnego rodzaju prostych, krótkich i przejrzystych tekstów pisanych (argumentacyjnego, narracyjnego, wywiadu, reportażu)

3. rozwinięcie umiejętności związanych z tworzeniem krótkich wypowiedzi ustnych na tematy przedstawiane na zajęciach



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

W roku akademickim 2020/2021 obowiązuje system zdalny prowadzenia zajęć. Kurs PNJF. Warsztaty mówienia odbywa się zgodnie z planem zajęć via MS Teams w formie wideokonferencji, materiały są udostępniane poprzez platformę Moodle.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyrównanie poziomów i osiągnięcie umiejętności posługiwania się językiem francuskim na poziomie B1 w semestrze zimowym i B1+ w semestrze letnim

Pełny opis:

1. Praca na różnego rodzaju prostych, niedługich tekstach (argumentacyjnych, narracyjnych, reportażach, wywiadach) na temat: ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie, która ma na celu umiejętność globalnego spojrzenia na tekst i umiejętności rozpoznania typu tekstu.

2. Tworzenie wypowiedzi ustnych w nawiązaniu do przedstawianych tekstów pisanych.

Literatura:

1. Andant, C., Chalaron, M. L. A propos B1-B2. Grenoble, PUG, 2005.

2. Barféty, M., Beaujoin, P. Expression orale – Niveau B1. Paris, Clé international, 2006.

3. Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.

4. Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, CLE international, 2007.

5. Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International.

6. Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995.

7. Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002.

8. Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.

9. Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. potrafi rozróżnić i nazwać różne typy tekstów (informacyjny, argumentacyjny, narracyjny), objaśnia specyfikę tekstów w dyskursie medialnym (np. reportaż, wywiad)

2. rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania

3. potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc niedługie zdania tworzy wypowiedź ustną omawiając zagadnienia krótkiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując oryginalne słownictwo i porządek logiczny

4. dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną

POZIOM ZAAWANSOWANY (B1, B2)

(Poziomy zaawansowania - stopnie znajomości języka w skali Rady Europy)

POZIOM B1

Student:

Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.

Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą zdarzyć się w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem.

Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują.

Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.

POZIOM B2

Student:

Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności.

Potrafi - w szerokim zakresie tematów - formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach;

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;

- prace domowe;

- weryfikacja wiedzy i umiejętności przez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;

- egzamin

Kryteria zaliczenia modułu PNJ – informacje dodatkowe

1. Przedmioty w module PNJ w semestrze zimowym kończą się zaliczeniem na ocenę, w semestrze letnim zaś zaliczeniem na ocenę i egzaminem, który obejmuje treści semestru letniego.

2. Przystąpić do egzaminu w sesji letniej ma prawo Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze zimowym i w semestrze letnim oraz Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze letnim, ale z konsekwencjami opisanymi w poniższych punktach.

3. Student, który nie uzyskał pozytywnej oceny za moduł PNJ w na koniec semestru zimowego ma obowiązek przystąpić do zaliczenia poprawkowego przedmiotów, z których uzyskał ocenę negatywną do 15 kwietnia. Do tego czasu Student może warunkowo uczęszczać na zajęcia PNJ.

4. Jeśli w w/w terminie Student nie zaliczy przedmiotów PNJ, z których uzyskał ocenę negatywną w semestrze zimowym, wówczas by zyskać prawo do przystąpienia do zaliczenia tych przedmiotów we wrześniu, musi zaliczyć moduł PNJ w semestrze letnim:

a) Student, który nie zaliczy modułu PNJ w semestrze letnim, moduł PNJ z semestru zimowego powtarza w kolejnym roku akademickim, zaś przedmioty z modułu PNJ z semestru letniego zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu i jeśli uzyska zaliczenie przystępuje do egzaminu PNJ w sesji poprawkowej.

b) Student, który zaliczy moduł PNJ w semestrze letnim przystępuje do egzaminu PNJ w sesji letniej, a przedmioty PNJ z modułu z sesji zimowej zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)