Praktyczna nauka języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJDUN-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
13.00
LUB
15.00
LUB
10.00
LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filolgia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | nabycie umiejętności rozumienia duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie B1 wg ESOKJ nabycie umiejętności tworzenia krótkich duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie A2/B1 wg ESOKJ nabycie przez studentów aktywnego zasobu słownictwa duńskiego na poziomie A2/B1 wg ESOKJ rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych w języku duńskim do poziomu A2/B1 wg ESOKJ rozwinięcie wiedzy dot. podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski i spółgłoski) oraz podstawowych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego rozwinięcie umiejętności praktycznego zastsowania nabytej znajomości zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA przedstawienie jakościowej analizy samogłosek i spółgłosek duńskich oraz wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni poszerzenie wiedzy dotyczącej ortografii duńskiej i przekazanie ogólnej wiedzy w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) adekwatnej do poziomu A2/B1 wg ESOKJ dalsze przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz dalsze rozwinięcie umiejętności korzystania z nich dalsze rozwinięcie umiejętności pracy w grupie wraz z umiejętnością przyjmowania w niej różnych ról przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej kultury Danii i życia codziennego w tym kraju dalsze rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie B1 wg ESOKJ oraz tekstów literackich (np. literatura dziecięca) adekwatnych do poiomu językowego studentów ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów (mówionych i pisanych) duńskich na poziomie B1 wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A2/B1 wg ESOKJ prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu A2/B1 wg ESOKJ ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu A2/B1 wg ESOKJ prezentacja i omówienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski i spółgłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego ćwiczenia w zakresie praktycznego zastsowania znajomości zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA przedstawienie jakościowej analizy samogłosek i spółgłosek duńskich oraz ćwiczenia w zakresie doskonalenia umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni prezentacja gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) i ćwiczenia w zakresie jej praktycznej znajomości na poziomie A2/B1 wg ESOKJ ćwiczenia z wykorzystaniem słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych prezentacja podstawowych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Literatura: |
Balicki, Maciej (2008). Troll 1. Język duński: teoria i praktyka. Poziom podstawowy. Gdańsk: słowo / obraz terytoria Jespersen, Bodil & Grethe Maribo (1999). Mellem linjerne. København: Alinea. Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2001). Mere dansk. København: Alinea . Kirkegaard, Ole Lund (2009) [1975]. Gummi-Tarzan. København: Gyldendal Køneke, Michael; Nielsen, Lone (2003). Toeren. København: Nyt Teknisk Forlag Lecocq, Ben (2009). 5 emner. København: Alfabeta Lecocq, Ben (2010). 5 nye emner. København: Alfabeta Pude, Angela (2007). Vi snakkes ved! Ismaning: Hueber Verlag Snefstrup, Kirsten & Lars Moeller (2009). Det lyder godt. København: Alfabeta Thorborg, L. (2001). Dansk udtale i praksis. København: Akademisk Forlag Thorborg, Lisbet (2003). Dansk udtale. Øvebog. København: Akademisk Forlag Thorborg, L. (2006). Dansk udtale i 49 tekster. København: Forlaget Synope |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: rozumie duńskie teksty pisane i mówione na poziomie B1 wg ESOKJ potrafi prawidłowo tworzyć krótkie teksty pisane i mówione w języku duńskim na poziomie A2/B1 wg ESOKJ posiada aktywny zasób słownictwa duńskiego na poziomie A2/B1 wg ESOKJ posiada kompetencje komunikacyjne w języku duńskim na poziomie A2/B1 wg ESOKJ zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski i spółgłoski) oraz podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego zna zasady transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i potrafi je zastoswać w praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego, tj. dla poziomu A2-B1 wg ESOKJ zna różnice jakościowe pomiędzy samogłoskami i spółgłoskami duńskimi oraz potrafi poprawnie realizować samogłoski i spółgłoski duńskie w samodzielnych wypowiedziach w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego posiada ogólną wiedzę w zakresie praktycznej znajomości ortografii języka duńskiego i jego gramatyki (morfologia, składnia), adekwatną do poziomu A2/B1 wg ESOKJ potrafi korzystać ze słowników dwujęzycznych języka duńskiego i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim w zakresie adekwatnym do swoich kompetencji językowych na poziomie A2/B1 wg ESOKJ potrafi pracować w grupie oraz umiejętnie przyjmuje w niej różne zadania w zakresie objętm modułem 09-PNJDUN-26 posiada podstawową wiedzę dotyczącą kultury Danii i życia codziennego w tym kraju potrafi samodzielnie uczyć się wykorzystaniem wskazanych materiałów (w tym internetowych) w zakresie adekwatnym do swoich kompenetncji językowych na poziomie A2/B1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: omówienie prac pisemnych (indywidualnie bądź na forum grupy) P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy P: test z zakresu fonetyki przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Usłyszysz nagranie wymowy 10 słów duńskich. Na załączonej liście zaznacz słowa, które słyszysz. 2. Przetranskrybuj następujące wyrazy: 3. Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi formami gramatycznymi wyrazów podanych w nawiasach. 4. Napisz krótką historię (150-200 słów) na podstawie załączonego zdjęcia. 5. Wysłuchaj dialogu i odpowiedz na poniższe pytania. 4. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Joanna Cymbrykiewicz, Aleksander Kacprzak, Mikołaj Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Mikołaj Sobkowiak, Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.