Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji zawodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PKZ-22
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji zawodowej
Jednostka: Katedra Ekokomunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia - lingwistyka stosowana - ekokomunikacja

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie studentów z technikami prowadzenia komunikacji mówionej w rejestrze zawodowym poprzez wysłuchanie serii wykładów w zakresie różnych wybranych zagadnień, m. in. w dziedzinie ekologii ogólnej i stosowanej (zwłaszcza ekologii człowieka) w perspektywie biologicznej, antropologicznej, ekonomicznej, geograficzno-demograficznej, komunikacyjno-kulturowej i językowo-retorycznej.

Realizacja przedmiotu odbywa się w dwóch grupach tematycznych:

- Grupa tematyczna nr 1: Wstęp do retoryki:

Cel: zapoznanie studentów z podstawowymi elementami wiedzy na temat retoryki jako ważnego fragmentu kompetencji językowo-komunikacyjnej człowieka. Podstawowa wiedza powinna uwzględnić funkcjonowanie człowieka w wymiarze efektywnej ekspresji werbalnej i pomóc w ukształtowaniu tzw. komunikacji komfortowej, tj. z udziałem pełnej świadomości komunikatora odnośnie posiadanych przez siebie zasobów językowych.

- Grupa tematyczna nr 2: Wstęp do public relations:

Cel: zapoznanie studentów w sposób teoretyczno-praktyczny z zasadami komunikacji w zakresie tzw. public relations, a więc najdynamiczniej rosnącego sektora działalności komunikacyjnej w sferze publicznej i w odniesieniu do kształtowania wizerunku instytucji i utrzymywania kontaktu instytucji z szeroko pojętym środowiskiem zewnętrznym.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Seria wykładów na różne tematy w rejestrze naukowym.

Pełny opis:

Język wykładowy: polski, angielski.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:

- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.

Opis treści kształcenia:

1. Czym jest retoryka? Przedmiot i definicje retoryki w ujęciu diachronicznym

2. Podstawowe kategorie retoryczne

3. Klasyczna teoria argumentacji i kompozycji

4. Klasyczna topika argumentacyjna dzisiaj

5. Język i styl w teorii retorycznej

6. Technika występu publicznego

7. Współczesne kierunki badań nad retoryką

8. Kształtowanie wizerunku instytucji (promocja)

9. Utrzymywanie kontaktu instytucji ze środowiskiem zewnętrznym

10. Sprzedaż

11. Reklama

12. Rozwiązywanie konfliktów międzyinstytucjonalnych i wewnątrz instytucji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Black, S. 1998. Public relations. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Spółka z o.o.

Goban-Klas, T. 1997. Public relations, czyli promocja reputacji. Warszawa: Business Press.

Korolko, M. 1998. Sztuka retoryki. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Lichański, J. Z. (red.). 2003. Uwieść słowem czyli retoryka stosowana. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Rusinek, M., A. Załazińska. 2005. Retoryka podręczna. Kraków: Znak.

Wójcik, K. 2001. Public relations od A do Z. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.

Literatura dodatkowa:

Cialdini, R. 1998. Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Drzycimski, A. 1998. Sztuka kształtowania wizerunku. Warszawa: Rzeczpospolita Businessman Book.

Gregory, A. 1997. Public relations w praktyce. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej

Szkoły Biznesu.

Kohout, J. 2002. Retoryka. Mowa zjednuje ludzi. Gliwice: Helion.

Kuziak, M. 2008. Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny. Warszawa-Bielsko Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Lewiński, P. H. 1999. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Schopenhauer, A. 2001. Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa: ALMA-PRESS.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji zawodowej

- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją zawodową w obrębie językoznawstwa i komunikologii

- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:

Wykład, lektura indywidualna, konsultacje.

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:

Egzamin ustny lub pisemny.

Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:

- Rola retoryki w komunikacji mówionej

- Rola retoryki w komunikacji pisanej

- Rola public relations officer w instytucji

- Public relations officer jako komunikator ze zróżnicowaną kompetencją kulturowo – językowo - komunikacyjną.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją zawodową

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją zawodową

3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją zawodową z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie doniosłości komunikacji zawodowej w przestrzeni publicznej

3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją zawodową

2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją zawodową.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)