Podstawy komunikacji masowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PKMa-DU-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji masowej |
Jednostka: | Katedra Ekokomunikacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia - lingwistyka stosowana - ekokomunikacja |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Zaznajomienie studentów z doniosłością komunikacji masowej w różnych kontekstach w ujęciu teoretyczno-praktycznym - Usystematyzowanie wiedzy w zakresie podstaw komunikacji masowej (terminologia) - Ukształtowanie świadomości studentów odnośnie istnienia i doniosłości komunikacji masowej w kontekście zglobalizowanej kultury współczesnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Definicja komunikacji masowej, typy komunikacji masowej. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych: - znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum. Opis treści kształcenia: 1. Definicje komunikacji masowej 2. Funkcje komunikacji masowej 3. Typy komunikacji masowej (reklama, promocja, propaganda, prasa, radio, telewizja, internet, kino) 4. Formy użycia językowego w komunikacji masowej 5. Umiejętności komunikacyjne z wiązane z komunikacją masową 6. Zasady ulepszania umiejętności werbalnych i niewerbalnych w komunikacji masowej 7. Zasady retoryki stosowane w komunikacji masowej 8. Przeszkody w komunikacji masowej. |
Literatura: |
Cianciara, J. i B. Uścińska. 1999. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM. Dobek-Ostrowska, B. (red.). 1998. Współczesne systemy komunikowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Dobek-Ostrowska, B. 2002. Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM. Goban-Klas, T. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wood, J.T. 1997. Communication theories in action: an introduction. Belmont, CA: Wadsworth. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji masowej - Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją masową w obrębie językoznawstwa i komunikologii - Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji masowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia: Wykład, lektura indywidualna, konsultacje. Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: Egzamin ustny lub pisemny. Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne: - Pojęcie komunikacji masowej - Rodzaje komunikacji masowej - Komunikacja masowa i procesy globalizacyjne. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji) - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową 3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie znaczenia komunikacji masowej w dzisiejszym świecie 3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową 2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.