Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji masowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PKMa-DU-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji masowej
Jednostka: Katedra Ekokomunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia - lingwistyka stosowana - ekokomunikacja

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zaznajomienie studentów z doniosłością komunikacji masowej w różnych kontekstach w ujęciu teoretyczno-praktycznym

- Usystematyzowanie wiedzy w zakresie podstaw komunikacji masowej (terminologia)

- Ukształtowanie świadomości studentów odnośnie istnienia i doniosłości komunikacji masowej w kontekście zglobalizowanej kultury współczesnej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Definicja komunikacji masowej, typy komunikacji masowej.

Pełny opis:

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:

- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.

Opis treści kształcenia:

1. Definicje komunikacji masowej

2. Funkcje komunikacji masowej

3. Typy komunikacji masowej (reklama, promocja, propaganda, prasa, radio, telewizja, internet, kino)

4. Formy użycia językowego w komunikacji masowej

5. Umiejętności komunikacyjne z wiązane z komunikacją masową

6. Zasady ulepszania umiejętności werbalnych i niewerbalnych w komunikacji masowej

7. Zasady retoryki stosowane w komunikacji masowej

8. Przeszkody w komunikacji masowej.

Literatura:

Cianciara, J. i B. Uścińska. 1999. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

Dobek-Ostrowska, B. (red.). 1998. Współczesne systemy komunikowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dobek-Ostrowska, B. 2002. Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

Goban-Klas, T. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wood, J.T. 1997. Communication theories in action: an introduction. Belmont, CA: Wadsworth.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji masowej

- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją masową w obrębie językoznawstwa i komunikologii

- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji masowej.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:

Wykład, lektura indywidualna, konsultacje.

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:

Egzamin ustny lub pisemny.

Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:

- Pojęcie komunikacji masowej

- Rodzaje komunikacji masowej

- Komunikacja masowa i procesy globalizacyjne.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową

3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie znaczenia komunikacji masowej w dzisiejszym świecie

3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową

2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)